Slipa kniv

Då var bygget klart och jag har hunnit testa lite med 240, 400, 800 och 1200 papper :)
Blev en ihopfällbar variant :) Hade för liten borr så hålen blev inte snygga, men på rätt ställe iaf :)
Hårlös på höger underarm nu..
 

Bilagor

  • 20170331_181308.jpg
    20170331_181308.jpg
    31.5 KB · Visningar: 640
  • 20170331_203133.jpg
    20170331_203133.jpg
    33.6 KB · Visningar: 587
  • 20170331_205951.jpg
    20170331_205951.jpg
    36.9 KB · Visningar: 590
  • 20170331_210016.jpg
    20170331_210016.jpg
    39.8 KB · Visningar: 625
  • 20170331_214646.jpg
    20170331_214646.jpg
    33.3 KB · Visningar: 600
Ujuj vad man har varit ute i verkstan och lekt :) Har omprofilerat cudeman 325 fällkniven och försökt få fason på 291an (den stora fastbladaren). Den stora tar sin lilla tid och det är inte klart ännu. Fick rätt schysst skärpa i den iaf. Lade en 12.5graders (per sida) på fällkniven och lade en microegg på 18grader. Jävlar vad vass den blev! Lät den bara glida genom papper av sin egen tyngd, katalogpapper, kopoeringspapper, tidningspapper! Man känner på eggen att den är betydligt skarpare nu och framförallt inte off center längre. Den stora är dock väldigt hårt stål i så den hann jag inte klart med riktigt.

Ett par grejer till nästa gång:
-Köp annat slippapper än biltemas. Räcker ju fan inte länge
-Fortsätt med olja och skit i vattnet (tar bra, pappret räcker längre)
-Köp o-ringar att spänna fast slippappret med (det gick några buntband idag..)
-Tejpa för spikskallarna
-skyddstejpa kniven
-Städa på bordet.. :)
-... det var nog allt :)

Så jäkla nöjd :) och jag hade ändå bara som högst 1200grit slippapper

Snart får jag hem 2000, 3000, 5000 och 7000. Då ska det lekas.

Men nu ska jag sova.
 
Jag har nått Nirvana!! Helvete! Har aldrig haft så här sjukt vassa knivar tidigare. Fick hem lite nya slippapper idag. Gick ut i verkstaden och satte igång. Körde upp till 1200 grit förra gången. Så jag fortsatte uppåt idag. Båda rakar armhåren löjligt lätt. Vet inte riktig hur jag ska lyckas förklara hur äckligt vassa det är. Fällkniven är slipad med en primäregg på 15 gr och mikroegg på 18 grader. Fällkniven primäregg 12.5gr och mikroegg 15gr. Per sida då.

120, 240, 400, 800, 1000, 1200, 2000, 3000, 5000 och 7000 grit.
 

Bilagor

  • 20170406_181938.jpg
    20170406_181938.jpg
    22.6 KB · Visningar: 584
  • 20170406_181808.jpg
    20170406_181808.jpg
    16.6 KB · Visningar: 533
Fantastiskt. Bra jobbat!
Vart har du köpt våtslippapperet?

Menade att den stora kniven är lagd på 15 med mikroegg på 18gr (skrev lite fel). Eggarna på båda är helt spegelblanka, det är något het sjukt. Stryker man med tummen under eggen hugger det tag direkt.

Våtslippapprena köpte jag på biltema i storlekarna 120, 240, 400, 800 och 1200. Storlekarna 1000.), 2000, 3000, 5000 och 7000 kommer från Hong Kong via eBay.
Tog ca 20 min per kniv att få dem i detta skicket. I och med att man lägger mikroegg får man lite styrkan hos en konvex egg med fördelen att när den behövs brynas är det bara den yttre mikroskopiskt fina eggen som man behöver köra endast ett fåtal drag på dvs väldigt lite metall går bort.

Sjukt simpel manick att bygga ihop och nu kan jag alltså konsekvent välja vilka grader jag vill slipa med och därmed anpassa lite efter vilken funktion jag vill ha på kniven. Sjukt nöjd.
 
mikroegg

vad är det???
sen det där med testa på papper eller armhår.
jag vill att kniv skär i hud, fjäll, trä, skinn
 
vad är det???
sen det där med testa på papper eller armhår.
jag vill att kniv skär i hud, fjäll, trä, skinn

Titta på bilden så ser du. Du kan lägga en väldigt brant egg dvs väldigt låg vinkel. Kniven blir då väldigt vass. Knivens skärpa och hur den skär handlar inte bara om hur tunn eggen är där sidorna möts, utan om hur låg eller hög vinkel eggen är slipad med. T.ex en morakniv som har en skandinavisk slipning (snedslipad rak slipning som möts i slutet vid eggen) har en slipvinkel på 10-12 grader per sida. En sådan kniv täljer väldigt bra då man kommer in under träfibrerna i låg vinkel. En, låt säga överlevnadskniv eller t.ex yxa är slipad i kanske 20 gr respektive 30 grader. De täljer inte alls lika bra. Är du med?

Så man vill ju gärna ha en kniv som har många bra egenskaper. Den får gärna tälja bra men den skall vara tålig, palla för lite våld och hålla eggen utan att nötas ner eller flisa ur. Då kan man slipa eggen i en låg vinkel 12-15 grader. Sen längst ut lägger man en mikroegg i en högre vinkel, säg 15-18 grader. Den kan vara tunn som ett hårstrå. Det viktiga är skillnaden i vinkel. Man får då egenskaperna hos en konvex egg, till viss del. Den tål rätt mkt våld trots att huvudeggen är ganska tunn. Det är mikroegg. Och du kan då få en stor tung kniv som du normalt hugger med, exempelvis, men som nu även täljer bra.

Denna mikroegg består av en liiten liiten hårfin remsa metall. Så när du behöver bryna den går det väldigt snabbt och du får ta bort mindre metall än en traditionell slipning. Detta kan du naturligtvis göra på frihand också. Fast man har inte så bra koll på graderna då.


Testa på papper är för övrigt ett ypperligt sätt att kontrollera att eggen är vass och jämn. Beroende på hur snittet ser ut kan du dra slutsatser om den är jämn överallt, hur skärpan är osv. En lite slö kniv kan klara att skära skrivarpapper medans tidningspapper bara viker sig eller rivs. Ett snitt med lite ludd i tyder på att skärpan kan bli bättre medans ett skarpt fint snitt ja då är den vass. Det finns olika grader av skärpa som du inte ens kan föreställa dig. Och en riktigt vass kniv är underbar att arbeta med. Tälja, vad du vill.

Vad du gör med din kniv och hur du bedömer som vasst gäller nödvändigtvis inte för mig? :)
 
vasst

att få papper att klyvas är lätt, föredrar vet var den är slö är nageln.
kanske har tre knivar. än för tälja. ingen aning om grader men är som tälja i smör, en "filekniv" gör "fileer" med den. grader?? vad som helst fin egg för ändamål. och en universal öppna upp djur, pyssel,tälja,.

vad jag försöker göra är att visa att man måste inte, göra det till en mikrometer precision.
kul att vissa tycker det är roligt att pyssla med detta.
tycker det är kul att jag lösa det mesta med väldigt primetiva matrail/val.

dock är den bästa egg jag vet är en flintkniv.
 
vad jag försöker göra är att visa att man måste inte, göra det till en mikrometer precision.
Det är det ingen som påstått, men när man enkelt kan få så fantastiska resultat är det kul att nörda ner sig och se hur bra det kan bli

kul att vissa tycker det är roligt att pyssla med detta.
tycker det är kul att jag lösa det mesta med väldigt primetiva matrail/val.

Så respektera att andra tycker det är kul att pyssla med detta istället då. För dina senaste inlägg har mest varit rena motargument i syfte att racka ner. Det känns lite som att du är duktig att slipa på frihand och nu stör dig på att någon hittat ett enkelt sätt att "fuska" sig till bra resultat. Sånt är bara pinsamt.

Varför tror du jag gjorde detta inlägget? För att reta gallfeber på alla frihandsslipare? Eller om du tänker steget längre kanske du kommer på den egentliga orsaken. Nämligen att jag tycker det är fruktansvärt synd att folk går och slänger tusantals kronor på dyra slipmaskiner. När man bara behöver va lite händig och komma på tanken "det där kan jag göra själv". Jag älskar att förstå mig på hur något fungerar och sen bygga det på egen hand. Då sparar jag pengar och känner mig kreativ och att jag åstadkommit något. Och nu ville jag tipsa andra. Så varför gnälls det?
 
Dock så ska jag påpeka att jag är lite avis på de som har tagit sig tiden att lära sig bemästra slipning på frihand. Det är en konst och i allra högsta grad något som kräver fokus och närvaro. Zen, om du så vill. Någon gång skall jag också ge mig på det. Tror jag. Men jag är också lite av ett modernt barn som vill göra det enkelt om det går.

En del säger dock att knivslipning kan vara beroendeframkallande. Jag är beredd att hålla med :) Men nu är jag nog nöjd. För tillfället. Går att få de vassare men man ska våga hantera dom också. Har redan ganska många jack i fingrarna som jag inte märkte förrän jag såg blodet :D
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
barend Slipa kniv, igen Utrustning allmänt 20
Fawkes Misslyckas med att slipa Morakniv Utrustning allmänt 8
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
stenblock Slipa yxor nybörjarfrågor Utrustning allmänt 8
Sickpupp Hur bäst slipa morakniv? Utrustning allmänt 4
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
Loxley Slipa upp Bajonett 1896? Utrustning allmänt 5
eh Slipa köksknivar Utrustning allmänt 16
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg