Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
... Min uppfattning är att det inte är någon idé att leta budgetlösningar. Byt slingorna när det känns som att det är dags, och kosta då på dig att göra det på ett vedertaget proffsigt sätt, inga hembyggen. Du hänger ditt liv i grejorna, och vad ska du då med sparade 20 spänn, eller ens 100 till, ifall ditt hembygge visade sig inte hålla?
... å andra sidan: eftersom grabben äger friends så kan man ju förmoda att grabben pysslar med tradklättring. Som tradklättrare borde man nog lära sig att slå en knut som man kan lita på. Om man en vacker dag befinner sig i en situation där man vill fira av klippan och det inte finns några skinande bultar i närheten så spelar det ingen roll hur mycket pengar man har, man kan inte köpa sig professionell hjälp att knyta en knut. Kunskapen om hembygge kan då vara ovärderlig. Så jag röstar på att investera i en klätterbok och slå upp kapitlet om knutar ...
... Min uppfattning är att det inte är någon idé att leta budgetlösningar. Byt slingorna när det känns som att det är dags, och kosta då på dig att göra det på ett vedertaget proffsigt sätt, inga hembyggen. Du hänger ditt liv i grejorna, och vad ska du då med sparade 20 spänn, eller ens 100 till, ifall ditt hembygge visade sig inte hålla?
... å andra sidan: eftersom grabben äger friends så kan man ju förmoda att grabben pysslar med tradklättring. Som tradklättrare borde man nog lära sig att slå en knut som man kan lita på. Om man en vacker dag befinner sig i en situation där man vill fira av klippan och det inte finns några skinande bultar i närheten så spelar det ingen roll hur mycket pengar man har, man kan inte köpa sig professionell hjälp att knyta en knut. Kunskapen om hembygge kan då vara ovärderlig. Så jag röstar på att investera i en klätterbok och slå upp kapitlet om knutar ...
Jag har bra koll på alla knutar. Men knutar har ju nackdelen att dom är bulkiga och faktiskt kräver mer tillsyn än en sydd slinga. Även om jag gör dom rätt kan dom ju gå upp med tiden.
Därför vill jag gärna ha nya sydda slingor. Ska maila crux idag och höra med dom.
Tack för alla svaren
Jag håller med Patrik här, om man knyter själv så lär man sig använda sin utrustning, samtidigt som man kanske inte blir så snål med att byta slingorna ofta.
-dessutom behöver ju inte knuten ses som ett bulkigt bihang - se den som en extra nöd-säkring på samma slinga!
Det ni menar är alltså att man behåller den gamla slingan men förstärker den med en till? Då är ju frågan hur man får en slinga till genom hålet på en camalot.
Jag tror jag klipper bort den gamla och sätter dit en bit repsnöre av spectra(6mm) och knyter med trippel fiskarknop om jag nu ska göra egna. Annars kommer det bli alldeles för bulkigt, tjocka nylonband med vattenknut är ju jättestora. Dessutom måste ändarna sticka ut 7cm har jag för mig. Det går inte om man ska hänga på sig många kamsäkringar på en gång.
Och nu har BD äntligen fattat att deras Camalot design är obra och gjort en ny modell där man inte behöver koppla i slingan utan kan koppla direkt i en wireloop. för hur ofta är det egnetligen som man behöver använda slingan? för det mesta är den bara onödig tycker jag. Den är fin att hänga upp frienden i på selen men nästan alltid för kort att koppla direkt med en karbin till repet. Och de gånger man vill ha en kort inkoppling, som när man aidar så är slingan för lång och man tappar höjd. För lång, för kort, begränsad livslängd. Jag tycker de är en rätt onödig detalj.
Vad som kan vara intressant att söka på i samband med den här diskussionen är ju också livslängden på slingmaterial. De där 2-5 åren har också diskuterats rätt livligt här o där. En del påstår att hållbarheten är betydligt längre. Kolla amerikanska forum, fanns en artikel i bergsport för något år sedan också.
Och nu har BD äntligen fattat att deras Camalot design är obra och gjort en ny modell där man inte behöver koppla i slingan utan kan koppla direkt i en wireloop.
wireloop?? Måhända en stålvajer??
...vicken läcker ide... nästa gång jag byter slingor ska jag knalla ner till järnhandeln å inköpa lite stålvajer... sen är det bara att värma upp gassvetsen å köra på... då slipper jag alla diskussioner om lärkfot hit å fiskarknop dit ... Och då matchar jag ju mina camelots till utseendet på min hembyggda tricam storlek 00.
Vicken underbar lösning!! Tackar väldeligans för tipset!
Och nu har BD äntligen fattat att deras Camalot design är obra och gjort en ny modell där man inte behöver koppla i slingan utan kan koppla direkt i en wireloop.
Apropå det; är det inte lite festligt att BD har bytt till wire-ögla ála 'Rock Empire Flex' på Camalotsen, samtidigt som Rock Empire gjort precis tvärt om på sina nya kammar?
Jag tycker generellt sett att det verkar som att folk inte bryr sig så värst mycket om hur gamla slingorna i deras friends är. Och är det någon som någonsin har hört talas om en brusten slinga i en friend? Skulle knappast tro det. Personligen skulle jag inte oroa mig innan slingan var 10 år.
Monkeyboy: När det gäller slingans vara och icke vara i freinds så är det ju en smaksak. Vill man inte ha den så kan det ju lösas väldigt enkelt.
Dock vet jag väldigt många som oftast bara använder slingan i frenden som förlängning. Detta beror ju väldigt mycket på vart man klättrar förstås. I bohuslän t.ex. där man som regel följer en och samma spricka räcker det med frendslingan. På andra ställen kan förlängning behövas oftare.
Men i pressade lägen tycker i alla fall jag att det är skönt att snabbt kunna prycka in en frend och koppla den utan att behöva kroka i en kortslinga.
"Jag tycker att det känns som en onödig risk att ta. Däremot kan det ju användas i statiska belastningar utan problem..."
MVH
JohanC "
Kanske är så i klättring, men i vattenräddning avråds att använda Lark´s Foot som säkring till ankarpunkten, tack vare att att det är slingan som håller i slingan. Kraften i vattenräddning kan vara otroligt hög. Då finns det en uppsjö av bättre alternativ till att säkra sig i ankarpunkten.
Men jag förstår problemet med att lirka in sin webbing i kamsäkringen och göra sin vattenknop sen, men en rätt gjord vattenknop håller bra.
Håller med Lilla My, är du inte säker på vad du gör, låt någon som kan göra det åt dig oavsett om det kostar några pluringar.
Det ni menar är alltså att man behåller den gamla slingan men förstärker den med en till? Då är ju frågan hur man får en slinga till genom hålet på en camalot.
Jag tror jag klipper bort den gamla och sätter dit en bit repsnöre av spectra(6mm) och knyter med trippel fiskarknop om jag nu ska göra egna. Annars kommer det bli alldeles för bulkigt, tjocka nylonband med vattenknut är ju jättestora. Dessutom måste ändarna sticka ut 7cm har jag för mig. Det går inte om man ska hänga på sig många kamsäkringar på en gång.
Ett annat tips för er som inte litar på lärkfötter, men fortfarande tror på filosofin att det inte är fel att bygga egna klättergrejjor:
Införskaffa en sydd slinga. Trä igenom slingan i hålet på samma sätt som en lärkfot, men låt båda halvorna av slingan hänga ner. Om man nu klipper båda halvorna med en karbin, så är slingan ungefär dubbelt så stark som en enkel sydd slinga som i sin tur är 15-30% starkare än en knuten slinga (oavsett vilken knut du använder så tar knuten bort ca 15-30% av styrkan enl en massa tester och böcker). Nackdelen med detta är som tidigare påpekats att slingan kan falla ur kammen när slingan inte är klippt med en karbin. Detta problem löses enkelt med att ta med kammen hem till mammas Husqvarna och sy ihop de två halvorna med en vacker sick-sack-söm med en rosa tråd. Observera att denna söm aldrig kommer att belastas, den sitter där endast for att undvika att slingan faller av kammen.
Eftersom diskussionen (som vanligt ) gärna vill fastna på lärkfötternas vara eller inte vara, trots att det föreslagits lite andra alternativ, så kan jag ändå inte låta bli att trilla dig själv.
Jag har också hört talas om det kända fallet där en slinga i en skärm bränts av. Ofta refereras till detta i lite svepande ordalag; men dels undrar jag om det finns mer än detta enda dokumenterade fall på att lärkfötter bränt av slingor?
Dessutom undrar jag om det inte var så att det var spectra eller dyneema i det fallet?
Intressant vore ju om det finns fall där detta hänt inom klättring, och med nylon. Det är ju tveklöst så att lärkfötter används frekvent vid standplatser och toppankare. (Toppankare kanske inte är särskilt intressanta som jämförelse för mellansäkringar och stand i och för sig.)
Eftersom diskussionen blivit bredare och det talas om både friends och kamsäkringar i allmänhet, kan det ju var värt att tänka på att det finns en hel del kamsäkringar som inte har lika infästning för slingan som Camalots. Plastade vajeröglor lär ju vara betydligt okänsligare för brytkrafter i den mån de nu uppstår på en sån ögla.