Håller med till del i ditt resonemang. Jag tror aldrig att det är rätt att lära ut saker som i sak är fel, risken är ju stor att eleven på specifika punkter lär sig mer i framtiden och då ifrågasätter han ju de gamla kunskaperna och kanske dessutom blandar ihop och ändrar sitt beteende på fler punkter än de rätta så att säga. När man står själv vid berget så är det ju så att man själv representerar all tillgänglig information och kunskap i det läget. Det är upp till en själv att avgöra vad som är OK eller ej.
Samtidigt är det helt riktigt att det är oerhört svårt att göra allting rätt i skarp och pressad situation på berget. Då är det viktigt att allt flyter med viss automatik. Att ha lite bakgrundskunskaper är nog också viktigt eftersom man i en nödsituation kan tvingas improvisera och göra saker man inte tidigare gjort (klart svårt...).
Jag har personligen bara dyneemaslingor i de korta expresserna av det skälet, med dessa kan jag inte göra på så många sätt och behöver i princip inte bry mig om att de är av ett värmekänsligt material.
I övrigt har jag bara nylonslingor vilket jag inte ser som nån större eftergift eftersom styrkan/vikten skiljer så lite i praktiken - samt att det finns lite "farliga" saker med dyneema.
Jag har dock EN 240-slinga i dyneema, men det är inte så genomtänkt, och jag hoppas jag alltid kommer att behandla den som en dyneemaslinga. Jag vågar använda den som cordelette, fast är medveten om att det kan ifrågasättas eftersom en cordelette har en fet knut.
Min tanke är alltså att förenkla bort farligheterna redan i racket om det nu är möjligt.
Jag har t ex uteslutande skruv-lås-karbiner, inga twist- eller quicklocks. Inte för att dessa är bättre, utan för att inte ha olika.