Sällar mig till skaran...
Jag tycker också att det är väldigt fel. Jag växte upp i Umeå under 90-talets veganvåg. Mycket gott kom ur den, men dit räknar jag inte minkfarmsangreppen.
Det var alltid samma visa: Några tusentals/tiotusentals minkar släpptes ut, och sen låg de i blodiga drivor längs skogsvägarna nästa morgon. Under de följande dagarna gjorde minkmassorna sitt bästa för att klara sig, totalt överbefolkade i den främmande närmiljön. De dog sönderstressade, de bet ihjäl varandra, och de skövlade totalt smådjursbestånden med rubbade ekosystem som följd.
Vi kan ju lista vinnare och förlorare:
Vinnare: ? Djurrättsaktivisterna, kanske
Förlorare: Pälsindustrin (gott!), minkarna, ekosystemet, den seriösa djurrättsrörelsen, kringboende,
Ibland höjdes argument som "de får i alla fall en naturlig död", eller "de får i alla fall en chans att klara sig" (till skillnad från på pälsfarmerna), men man kan undra hur naturligt det är för 17.000 minkar att leva och dö på ett några kvadratkilometer stort skogsområde, eller vilken "chans" de får på detta sätt. Jag har iaf svårt att tänka mig nåt mer stressande än att samla en absurd massa rovdjur på en liten yta i en okänd miljö och med ett litet antal bytesdjur, och denna stress gäller både minkarna och de djur de dödar och äter.
- Detta sagt, så tar jag aktivt avstånd från pälsindustrin. Den är idag helt onödig, och jag tycker inte ens den kan motiveras med de argument man ofta för fram för djuruppfödning inom t ex köttproduktionen. Mitt enda undantag (som faktiskt svider) är flugbindningsmaterial, där jag inte hittat nån fungerande ersättare till päls. Jag tröstar mig dock med att kvantiteterna är ringa. Jag är gammal fältbiolog och naturmupp, och det kändes bra den gång jag eldade upp min hädangångne farfars (frid över hans minne) silverrävsburar.
- Idag finns det ingen i Sverige som behöver farma pälsdjur för sin överlevnad, det finns gott om alternativa utkomstkällor och allt annat är skitsnack.
- Ska man kalla sin verksamhet (t ex anti-pälsfarmsaktivism) för civil olydnad så tycker jag det krävs att man står för sina handlingar. Om de t ex kedjar fast sig och är beredda att ta sina straff, så nyttjar de demokratin bättre än om de bara saboterar.