släcker ni elden efter er?

Jag släcker enbart kvarvarande eld undantagsvis, och då om det råder fara för skogsbrand. Lämnar i stort sett alltid kvar glöd eller levande eld efter mig. Så har jag gjort hundratals gånger.

Tycker att sotiga halvbrunna vedträn som släckts med vatten är en tråkig syn och ännu tråkigare om de ligger i en "eldstad" d.v.s. i en stenring vilket i de allra flesta fall är helt onödigt att använda sig av. För att inte tala om folk som kastar brinnande vedträn i sjöar och bäckar när de ska ge sig av, brrr....

Generellt sett finns en överdriven rädsla för att eld ska sprida sig och orsaka skogsbrand. Undantag finns såklart.

Har varit med och släckt två skogsbränder. Släcker alltid efter mig. Har också varit med att ta hand om brännskadat barn som bränt händerna eftersom han lekt i betongring där någon lämnat en glödbädd. Sanden intill var stelfrusen men askan i betongringen var mjuk så där började han leka... Så i den aspekten tycker jag det är något oansvarigt att lämna en osläckt eld. Okej det kanske inte kan börja brinna men barn och djur är inte alltid logiska...

Jag släcker alltid. Brukar i första hand anpassa eldandet och sen sprida ut kvarvarande glöd så den självslockar så mycket som möjligt. På så vis slipper man dränka hela eldstaden i vatten. Men det innebär då att det kanske tar mig runt 30-40 minuter att "släcka".

Det är de som inbillar sig att det är "noll risk för skogsbrand" som orsakar skogsbränder.

Spelar ingen roll hur surt det är ute, finns nästan alltid torrt "knaster" under granar och det behövs bara att en liten gnista från eldstaden flyger iväg (en kotte som trillar ner, en fågel som tappar en kvist etc).

På vintern när allt är fruset är det ju t.o.m. större risk för brand än när det är töväder, eftersom minusgrader "torkar" luften.

Mycket generaliseringar här...
I helgen eldade vi i ymnigt snöfall, i snö upp till höfterna, på isen på en jokk. Vi släckte inte.

Orsakade vi en brandrisk? Knappast.

Vad gäller barn och djur...

Det är verkligen jättetråkigt när barn gör illa sig, men som småbarnsförälder kan jag ju genast säga att den jag skulle skylla på för att mitt barn lyckats peta i en glödande uteeldstad var mig (eller annan medföljande vuxen).
Man kan aldrig räkna med att det är släckt, och dessutom brukar det finnas krossat glas och gamla tveksamma matrester på tockna platser. Inte läge att släppa fram barnet innan man hunnit göra en bedömning.

Samma gäller tamdjur. Vilda har nog föga intresse av att peta i glöden, finns värre risker för dem dessutom, nämnda glas exempelvis, gamla fiskelinor, plast, mm, mm.

Jag är förvånad över att det är så många som tycker det är helt okej att göra upp en eld och lämna den utan att släcka.
Jag var helt övertygad om att det var olagligt. Trodde den som gjorde upp eld också hade ansvaret för att släcka och om inte det blev gjort ordentligt så blir den ansvarig för all skada som kan inträffa.

Då hade jag fel antar jag?

Det är fler som fryser ihjäl i skogen än vad det är folk som dör av skogsbränder! Den som förfrusit fingrarna kan inte själv tända en eld.

Vad vill du säga med detta inlägg?

Att det är en välgärning att lämna en gödbädd, omutifall att det kommer förbi en rejält nedkyld person?
Vad är oddsen för att din lämnade glödbädd ligger just där den nedkylde passerar?
Borde vi inte ha statliga eller kommunala brasor i alla skogar då för att värma sig på ifall man råkat bli för kall?

Jag begriper inte vad du menar. Kan du förtydliga?

Åter till frågan:
För mig är det självklart att man släcker efter sig, inom dykning finns ett talesätt: Leave nothing but bubbles, take nothing but pictures.

Enda undantaget är att någon kommer förbi och man komemr överens att hen tar över brasan och denne sedan släcker efter sig (eller lämnar vidare på samma villkor).

/Patrik

Jag är förvånad över att det är så många som tycker det är helt okej att göra upp en eld och lämna den utan att släcka.
Jag var helt övertygad om att det var olagligt. Trodde den som gjorde upp eld också hade ansvaret för att släcka och om inte det blev gjort ordentligt så blir den ansvarig för all skada som kan inträffa.

Då hade jag fel antar jag?
Att man är ansvarig för eventuella skogsbränder eller liknande betyder ju inte att det är olagligt att lämna osläckt. Däremot är det ju förbannat oansvarigt att lämna osläckt om förhållandena är sådana att det finns minsta chans att elden kan sprida sig.

Dock kan jag lämna osläckt när förhållandena *inte* är sådana, exempelvis duggregn och allmänt dyngsur skog + cementring + nedbrunnen brasa. Eller som i helgen, snöfall, snö upp till höfterna och elden på en frusen jokk.

Vad nästkommande person eventuellt hittar på med resterna är den ansvarig för, inte som att det är svårt att komma över elddon.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg