släcker ni elden efter er?

Att släcka den sista glöden är rutin från min sida.

Anpassar mina bestyr så det oftast innebär minimalt med arbete att släcka den.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

@Ayrin
Japp. Det är rutin. Som flera skrivit så lassar man inte på massor av ved om man snart ska gå, så elden nästan har brunnit ut när man är klar. Sen släcker man det sista. Är det som du säger dyngsurt och inom en säker eldstad så kanske jag inte vräker på lika mycket vatten men släcker det gör jag alltid.

Man blir bara dömd för allmänfarlig vårdslöshet om man orsakar skada!
I praktiken är det förmodligen så. I teorin kan du dömas även om skada inte uppstått men fara för det uppkommit. Men det är det nog få som gjort pga eld i skogen - tyvärr.

Tycker ändå man ska ta för vana att släcka efter sig. Ju torrare det är, desto noggrannare. Är det surt så kanske det räcker att hälla på lite grann så att kraften tas ur elden och den översta glöddbädden. Är det torrt får man se till att släcka djupt ner, så att det inte tar sig igen.

@Ayrin
Japp. Det är rutin. Som flera skrivit så lassar man inte på massor av ved om man snart ska gå, så elden nästan har brunnit ut när man är klar. Sen släcker man det sista. Är det som du säger dyngsurt och inom en säker eldstad så kanske jag inte vräker på lika mycket vatten men släcker det gör jag alltid.

Naturligtvis menar jag inte att man ska elda järnet och sedan gå, däremot kan jag tänka mig att lämna en stilla, döende glöd under tidigare nämnda förhållanden (blött väder och elden i exempelvis cementring).

Även i betongring?

Jag håller med de tidigare om att det bästa är att elda lagom så att elden har brunnit ut lagom tills du ska lämna den. Jag håller även med om att man släcker en eld om man eldar ute i skogen och ingen ordentlig eldstad finns att tillgå.

När man kommer till situationer då det finns en rejäl betongring så brukar jag i förstahand låta elden brinna ut medan jag är kvar på platsen. Om jag dock skulle behöva lämna elden så brukar jag peta ut den så att det inte brinnerför fullt men dock småpyr lite. Enligt mig själv är det inge kul att komma till en eldstad där det ligger en hög med halsbrunna vedträn eller kanske ännu värre en snö/ishög.

Men som sagt god planering är nog det bästa alternativet samt att alltid vara på den säkra sidan så man saknar en riktig eldstad.

Inte alltid självklart

Beror på omständigheter som väderförhållanden och plats. Liten pinnbrasa, nästan utbränd, utan möjligheter för elden att spridas ser jag inget större behov av att släcka.

avslutad210712

Gäst
Skulle aldrig lämna en eld utan att släcka.

Har även fått "ta öve"r en övergiven eld efter Padjelantaleden strax ovanför Kvikkjokk när det var eldningsförbud i hela Norrbotten. Men varför bry sig om såna småsaker när man är fjällvandrare. Vad skulle kunna hända?

Enligt mig själv är det inge kul att komma till en eldstad där det ligger en hög med halsbrunna vedträn eller kanske ännu värre en snö/ishög.

Vedträn ser jag inget större problem med men folk som vräker på ris eller riktigt tjocka bitar som lämnas halvbrända är lite tradigt. Ska man bara stanna en stund så är det mycket jobb för lite eld att röja upp.

OnT: Släcker alltid oavsett var det är.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg