Affekt är bra, dumt att knyta handen i fickan om man tycker något är tokigt, om ingen någonsin säger vad de tycker kommer ju mänskligheten inte någon vart ;-)
Sedan är det ju spännande att kunna diskutera saker offentligt så alla inblandade kanske förstår varandra bättre och hur det funkar eller inte funkar.
Det är lika bra att vi nämner saker med namn, vad, vem och vilka företag det gäller, speciellt ni kunder har ju inget att förlora på det, annars blir hela diskussionen inte speciellt upplysande och ingen kan få förklara sig, upplysning är bra
Vem som är din lokala handlare hade ju varit intressant att veta.
Sedan gäller det att vara rättvis och inte med automatik blanda ihop "dyra priser" med "dålig handlare", man kan ha helt olika åtagande när det gäller service, utgifter, lokalhyror, personal osv.
Att sälja på parkeringsplatser lär ju vara billigt jämfört med att ha anställda i en lokal i centrum av en stad.
Att köpa billigt behöver inte vara fel i sig, bara kunden är helt medveten om vad han/hon köper och får, så att han/hon själv har tagit besluten och inser vilka kompromisser som är tagna.
Det kan nog vara så att ju dyrare båtar, desto mindre konkurrens och priskrig beroende på att de båtarna bara finns på något enstaka ställe.
Men vilken modell var det som du nämnde, vad är det egentliga utpriset och vilka firmor har vilka priser som skiljer 25 % eller 4 000:-?
Uthyrningsfirmorna är ibland också ÅF och säljer förutom nya båtar även sina säsongsgamla hyrbåtar, de säljer ofta till 65-70% av nypriset för att det verkar som marknaden tål det. Att just du, jag och några andra kanske inte är intresserade av dessa båtar beror kanske på att vi vill ha slankare mer specialiserade modeller än de trygga, tåliga och okrångliga Volvo V70-modeller som ofta används inom uthyrning. Men det är helt valfritt att köpa dessa, man behöver inte bli förolämpad för att den möjligheten finns, ett antal kunder verkar tycka det är bra och de känner sig säkra i samma modell av båt som de hyrt innan.
En del ÅF sysslar inte med uthyrning och förutom någon enstaka demo-båt så säljer de mest nytt, det blir då orättvist att dra dem över samma kam.
Inte för att jag själv är speciellt imponerad av slitna båtar med repor, men en begagnad kvalitetskajak är alltid ett säkert köp, man får tillbaka det mesta av sina pengar när man säljer den senare, och då är det plötsligt inte så dyrt med paddling som sport och fritidsintresse
Vad som är en kvalitetskajak kan ju diskuteras och jag vet vad jag tycker, oftast en premiummodell som är väldesignad, välbyggd, välfungerande och av välkänd modell.
De flesta kajaker överlever och funkar dock bra även med ganska mycket slitage. Det är förvånansvärt många paddlare som inte bryr sig om sin båtbotten och lite till, men det är oftast mest kosmetiskt slitage och inte strukturellt eftersom båtarna hinner torka länge mellan paddlingarna.
Däremot finns det vissa båtmodeller som inte är tillräckligt bra designade/byggda redan från fabrik, och det är väl däremot en intressant sak att diskutera.
Vad som sedan är HELT RÄTT och vad som är rätt pris för rätt båt kan väl alltid diskuteras, många paddlare har inte hunnit lära sig vad som funkar på olika platser i olika väder, och går mer på vad som är populärt i närmiljön. Tyvärr passar vi olika bra även i bra båtar, det behöver inte bara vara kvalitén som är ett problem.
Det är också svårt att vara helt objektiv och förvånansvärt många försvarar sedan sitt köp med näbbar och klor trots brister, läckage, tonnage eller andra skavanker, inget vill ju erkänna att de inte visste bättre eller att de gjort ett dåligt val/köp. Men det är ju det som är det intressanta med livet, vi kan inte gå vidare och bli visare om vi inte erkänner misstagen och lär oss av dem. ;-)
Lite beroende på vem man är som person och om man fortsätter paddla under livet, så kommer man att skaffa nya båtmodeller, alla båtar är kompromisser och man inser att man inte vet allt om allt, och att man aldrig kommer att bli fullärd, och det är ju bra, det kunde ha blivit tråkigt annars.
Norge är ett kapitel för sig, de verkar ibland ha massiva Reor på höstarna, men det kanske bara gäller enstaka båtar… men vi har olika kultur helt enkelt, men köper man utomlands, inget olagligt på något sätt, förutom att man just när det gäller Norge skall förtulla båten och betala momsen i Sverige, så lär man få göra sina reklamationer där, det är det marginalerna är till för, så att handlaren har råd att hjälpa kunden.
Förlåt, har totalt missat din respons!
Återkommer i afton med en replik.