Nu säljer jag inte så många kajaker utan mest Surfskis, men-men många hälsningar från Göteborg
Jag har under en längre tid varit GANSKA matt på alla Utförsäljningar, det är ett jäkla tjat om priser och rabatter.
Det känns inte speciellt seriöst eller långsiktigt att ALLTID ha Rea.
Kolla på Blocket, finns inte en affärs-annons som inte andas "billigt, just nu, specialpris, kampanj osv". Det kanske är så här hela vår värld håller på att bli överallt, trist.
För att kunna överleva i denna bransch behöver man flera ben och ett annat arbete eller inkomst, det är få, kanske 5-10 st företag i Sverige som överlever på att bara sälja Kajaker och paddelrelaterad utrustning.
För att kunna ge bra långsiktig service och ha råd att hjälpa kunderna, nu och i framtiden, behöver man ha de marginaler som ges från Tillverkarna.
Problemet är väl att så många säljer samma båtar och modeller och då blir det lätt priskrig och panik. Det blir också en fråga om logistik, har man tillräckligt med båtar hemma eller har man köpt för många? Kanske man skall vara försiktigare och ha råd att ligga på ett mindre antal båtar över vintern?
Tillverkarna verkar oftast inte bry sig om att ett utpris hålls, trots att det förstör för deras egna produkter på längre sikt, men det funkar inte om alla de olika ÅF har olika priser och tävlar med varandra om kronor istf Service och Bemötande.
Vilken kund som helst, gammal som ny, skall kunna ringa och fråga och få ett glatt bemötande även om han inte köper något, det måste vi ha råd med, det är vårt jobb. En kund skall kunna få bra initierade råd av någon som i detta fallet själv gillar att paddla och vet vad han snackar om, i rimlig omfattning naturligtvis, alla måste inte ha rundat Grönland för att anses vara kunniga.
För att allt detta skall fungera måste vi tänka långsiktigt för att överleva, det gör vi inte om vi bara "Leker Affär" och säljer "Billigt i Bulk" med för små marginaler. På vägen till avgrunden saboterar man samtidigt för alla andra konkurrenter, speciellt drabbade blir de som vill vara seriösa och ta hand om sina kunder.
En seriös försäljare, inom vilken bransch som helst, ser till att kunden får det han söker efter, eller ger iaf bra och rätt råd om vad denne bör ha utan att gå till överdrifter, så det blir så rätt det kan bli.
Ingen blir ju glad om de får en alldeles för rank kajak, utan packluckor om det var en trygg havskajak de var ute efter, då har ju försäljaren gjort ett dåligt jobb. Försäljaren vet att kunden KAN komma tillbaka om kunden är nöjd, men det är 2016 nu och inget sker med automatik tyvärr.
För mig blir mina båtkunder lite som en liten familj, jag kan ringa och fråga hur det går med paddlingen och utrustningen, kanske någon som tycker att det är för mycket, men för mig känns det bra att få det bekräftat att jag gjorde ett bra jobb och det tar inte många minuter.
Men, då kommer något viktigt, OM vi skall ha några lokala kajakåterförsäljare så måste vi handla hos dem, det är där vi kan få service, trevligt bemötande och prylar att klämma på.
Är man bara ute efter det billigaste möjliga priset på nätet så biter man sig ofta själv i svansen, och det är också svårt att ställa några krav.
Men-men, det här är hela vår värld i ett nötskal, det pratas massor om kvalité och pris på prylar, det är nästan aldrig någon som talar så om hur bra, pålitlig, långsiktig, trevlig och servicevillig en återförsäljare är.
Kraschar man sin båt kanske denne vet hur man ordnar det och kan ge råd eller tom. göra reparationen. Det går att försäkra sin ögonsten för en blygsam summa, gör det.
Man har snabbt igen den tusenlapp eller två som en båt kanske är dyrare hos en seriös försäljare jmft med att köpa på nätet eller på någon jäkla parkeringsplats utan ens provpaddla båten.
Får man kvitto när man köper sin båt sådär och finns det någon man kan kontakta och som hjälper en om man vill reklamera något?
Jag är den förste att råda nya i sporten att köpa begagnat och sedan när de vet lite mer ev. köpa nytt. Tyvärr kanske inte begagnatmarknaden är så stor som vi tror och vissa modeller går åt fortare än andra där.
En bra försäljare kan dessutom spara många pengar och tid åt kunden genom att säga - näe strunta i de där superdyra överdesignade vattentäta neoprenhandskarna, de här mycket billigare men utomordentliga förböjda neoprenvantarna är faktiskt mycket mer praktiska...
Till siste lite design...
Jag tycker att vi skall göra det så enkelt och rätt som möjligt för en kund, denne skall inte luras köpa en båt som är stor som ett hangarfartyg om kunden själv inte väger som ett hangarfartyg. Det finns vissa båtar på marknaden som är för stora och speciellt kortare lättare paddlare har då sittbrunnskanterna i armhålorna och det kan då fort kännas så otrevligt och orätt att man slutar paddla, för man får inte till det och där vind och vågor bestämmer istf paddlaren om hur färden skall gå.
Jaja, ursäkta en bredkäftad Göteborgare
Ta vara på och krama om er lokala ÅF, OM denne förtjänar det ;-)