27 § Jakten skall bedrivas så att viltet inte utsätts för onödigt lidande och så att människor och egendom inte utsätts för fara.
Men denna paragraf tar ju sikte på jägaren som inte får jaga så fara uppstår. Någon påpekade ju tidigare i tråden att det var förjudet att avsiktligt störa jakt. Finns en sådan paragraf som inriktar sig på jakt-störaren?
I så fall tycker jag den borde ingå i utbildningen till jägare.
När man har rätt resp inte rätt att uföra aktiviteten borde vara en del av utbildningen, t ex får man inte framföra bil eller båt då man är alkoholpåverkad och det är ingår i respektive utbildning att veta det.
Alkoholpåverkan är iofs en sak man själv kan påverka men att man inte får köra bil då polisman ger tecken att stanna eller att du inte får bryta en kolonn är ju utomstående faktorer som påverkar ditt utförande av aktivitet bilkörning.
Återigen - finns det en lagtext som uttryckligen förbjuder avsiktligt störande av jakt eller är det bara sunt förnuft och ev andra brottsrubriceringar som avgör?
Naturvårdsverket hävdar förbud mot avsiktligt störande av jakt här:
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Jakt-och-fiske/
dock med ömsesidig hänsyn.
Där länkas även till jaktlagen och jaktförordningen och i dessa hittade jag inga för denna diskussion relevanta träffar då jag sökte på orden "hindra" resp "störa".
Är det således andra brott som gäller, t ex ofredande?
Kramas i naturen!
/Patrik, som tror både jägare och icke-jägare ryms i svenska naturen