Mitt inlägg är med viss glimt i ögat, med att jag menar att oavsett fall jakt pågår så ska man respektera jaktområdena och att det är bättre att vara på säkra sidan och hålla sig utanför dom, ömsesidig respekt. många skiter i kulfång i stundens hetta .vad jag läst skjuts det någon hund då o då av misstag som tagits för en gris,
Jag är dock seriös med att vissa skjuter på allt som rör sig, där ska jagarexamens utbildning vara bra hårdare istället för att lära sig alla jordens fåglar i mitt tycke !
Jag visste dock inte att man inte fick avhysa folk från marken då man tyldigen har rätt att avhysa folk från privata vatten...Men här har jag endast lyssnat till jägare på jobbet om detta som menar på att man har rätten till detta, dom har även haft vilda idéer på hur man tar bort varg från marken vilket fått mig att ifrågasätta en hel del om dessas värdegrunder..
Så i princip kan man ju påstå att det inte finns något som heter "privat mark" om allemansrätten går först? har hört detta innan men tycker det verkar galet faktist. jag anser att man leker lite med människor liv , jakt eller inte vill inte jag möta en person beväpnad obeväpnad i skogen.
Nästa gång blåbärs plockarn med rånarluva e ute lär han få komma undan med en betydligt mildare utskällning vid åteln
Visst finns det privat mark - din tomt närmast boningshuset är privat mark om du äger den - liksom industrifastigheter där du har din fabrik/verkstad/butik eller annan näringsverksamhet. Den kan du stängsla in och förbjuda allmänheten att tillträda.
Jag anser att den jägare som inte försäkrar sig om säkert kulfång borde fråntas både vapen och jägarlicens. Har hen någonsin funderat på att hen kan själv råka bli kulfång för en annan jägare med samma feltänk.
/Patrik, som dock brukar undvika skog med jakt under säsong för att inte störa