Det finns flera sätt att skydda en tältkåtas duk mot ett hett kaminrör vid genomstickningshålet. Jänkarna använder i sina tipis som regel ett brandbeständigt material i tipiduken där kaminröret sticker ut genom duken. Nordiska varianten är en skyddskåpa runt kaminröret. Min kåta är en mindre modell, så det blir hett inte bara vid genomstickningshålet utan även på själva duken under genomstickningshålet av strålningsvärmen från ett hett kaminrör. Skaffar man sig en kamin som det inte finns skyddskåpa till är det svårt att finna någon som passar. Återstår att konstruera en, och det är en stor fördel om den kan bli så lätt som möjligt om man tänkt sig att bära.
Jag har några olika lättviktskaminer vars kaminrör inte hade skyddskåpa, som den senaste och bästa från FourDog i titan. Börjar bli rutinerad på att konstruera skyddskåpor så jag tänkte beskriva min metod här
Material: svetsduk, ståltrådsnät med lite mindre och lite grövre maskor än hönsnät (hönsnät fungerar, men blir lite ömtåligare vad gäller att hålla formen under transport och bucklas tillbaks, blir lite sladdrigare), ståltråd, 8 skruvar med öglor/vingskruvar, 16 muttrar, 16 brickor, eventuellt brandbeständigt tyg att linda runt kåpan (som extra säkerhet om man använder de kaminrör som ser ut som folireullar, rullas ut och rullas ihop på längden, säkras med öglor runt röret och som kan ge en glipa någonstans på längden om de slår sig).
Den färdiga skyddskåpan ska ha en inre diameter som är ca 4 cm större än yttre diametern på kaminröret. De 4 X 2 skruvarna sitter i nedre och övre delen av skyddskåpan, ca 2 cm in i kåpan, så ges en luftspalt som kyler och isolerar mellan kaminrör och skyddskåpa.
Lämplig storlek på svetsduken läggs platt. Ändarna av svetsduken som ska bli topp och botten på skyddskåpan, viks in några cm som med vanligt tyg när sys, så duken inte börjar fransas. På duken läggs ståltrådsnätet som ska sitta på den färdiga skyddskåpans insida. Därefter viks det på höjden nu lite större ståltrådsnätet över kanten på svetsduken där svetsduken vikits in, så svetsduken ”skos”.
Nu rullas den platta duken och ståltrådnätet till en rulle. Långändarna sätts samman som vid fällsöm. Därefter sys långsidorna samman med ståltråd. Lättast om ståltrådsnätet ändar precis möts inne i skyddskåpan. Blir klumpigare om de överlappar varandra, men det fungerar. Vid ovandelen och undre delen av röret kan också ståltråd användas för att sy fast ståltrådsnätet i svetsduken.
Gör fyra hål upptill och fyra hål nertill, kanske 5-10 cm från övre respektive nedre delen av skyddskåpan. Här sätts skruvarna fast 2 cm in i skyddskåpan med brickor och muttrar på insida och utsida. Ska brandbeständigt tyg komplettera så lindas det runt skyddskåpan, säkras med lindad ståltråd, görs hål i och får skruvas fast i skyddskåpan när skruvarna och muttrarna som ger luftspalten fästs. Klart.
Tror inte jag behöver det, men jag har ett snöre som löper genom de undre skruvöglorna och sedan sitter i hålband i kåtans topp för att försäkra mig om att skyddskåpan sitter kvar upptill och inte halkar ner. Den stabiliseras bra där genomstickningshålet är, men det är en säkring. Skruvarna i skyddskåpan använder jag inte för att hålla fast i kaminröret, eftersom lättviktssaker inte bara är att dra åt mot. Skruvarna är tilll för att ge luftspalten.
Så här gestaltar sig skyddskåpan runt kaminröret underifrån inne i kåtan:
och från utsidan:
Avståndet mellan där kaminröret blir naket och toppen på dukens utsida räcker, men det skadar inte med lite högre skyddskåpa på utsidan så avståndet blir lite större, vilket jag har på min senaste skyddskåpa, den på första bilden.
Raskesven
Jag har några olika lättviktskaminer vars kaminrör inte hade skyddskåpa, som den senaste och bästa från FourDog i titan. Börjar bli rutinerad på att konstruera skyddskåpor så jag tänkte beskriva min metod här
Material: svetsduk, ståltrådsnät med lite mindre och lite grövre maskor än hönsnät (hönsnät fungerar, men blir lite ömtåligare vad gäller att hålla formen under transport och bucklas tillbaks, blir lite sladdrigare), ståltråd, 8 skruvar med öglor/vingskruvar, 16 muttrar, 16 brickor, eventuellt brandbeständigt tyg att linda runt kåpan (som extra säkerhet om man använder de kaminrör som ser ut som folireullar, rullas ut och rullas ihop på längden, säkras med öglor runt röret och som kan ge en glipa någonstans på längden om de slår sig).
Den färdiga skyddskåpan ska ha en inre diameter som är ca 4 cm större än yttre diametern på kaminröret. De 4 X 2 skruvarna sitter i nedre och övre delen av skyddskåpan, ca 2 cm in i kåpan, så ges en luftspalt som kyler och isolerar mellan kaminrör och skyddskåpa.
Lämplig storlek på svetsduken läggs platt. Ändarna av svetsduken som ska bli topp och botten på skyddskåpan, viks in några cm som med vanligt tyg när sys, så duken inte börjar fransas. På duken läggs ståltrådsnätet som ska sitta på den färdiga skyddskåpans insida. Därefter viks det på höjden nu lite större ståltrådsnätet över kanten på svetsduken där svetsduken vikits in, så svetsduken ”skos”.
Nu rullas den platta duken och ståltrådnätet till en rulle. Långändarna sätts samman som vid fällsöm. Därefter sys långsidorna samman med ståltråd. Lättast om ståltrådsnätet ändar precis möts inne i skyddskåpan. Blir klumpigare om de överlappar varandra, men det fungerar. Vid ovandelen och undre delen av röret kan också ståltråd användas för att sy fast ståltrådsnätet i svetsduken.
Gör fyra hål upptill och fyra hål nertill, kanske 5-10 cm från övre respektive nedre delen av skyddskåpan. Här sätts skruvarna fast 2 cm in i skyddskåpan med brickor och muttrar på insida och utsida. Ska brandbeständigt tyg komplettera så lindas det runt skyddskåpan, säkras med lindad ståltråd, görs hål i och får skruvas fast i skyddskåpan när skruvarna och muttrarna som ger luftspalten fästs. Klart.
Tror inte jag behöver det, men jag har ett snöre som löper genom de undre skruvöglorna och sedan sitter i hålband i kåtans topp för att försäkra mig om att skyddskåpan sitter kvar upptill och inte halkar ner. Den stabiliseras bra där genomstickningshålet är, men det är en säkring. Skruvarna i skyddskåpan använder jag inte för att hålla fast i kaminröret, eftersom lättviktssaker inte bara är att dra åt mot. Skruvarna är tilll för att ge luftspalten.
Så här gestaltar sig skyddskåpan runt kaminröret underifrån inne i kåtan:

och från utsidan:

Avståndet mellan där kaminröret blir naket och toppen på dukens utsida räcker, men det skadar inte med lite högre skyddskåpa på utsidan så avståndet blir lite större, vilket jag har på min senaste skyddskåpa, den på första bilden.
Raskesven