Skydda tamdjur mot varg

Min gamla idé för att behålla varg i Sverige var att "köpa ut" några samebyar i norr, låta renarna bli förvildade och låta varg härja fritt där men bara där (skottpengar annorstädes). Men också den modellen är orealistisk. Eftersom Sverige skaffat sig ekonomisk fördel genom att utrota varg kunde man lämna lite av vinsten till Ryssland som ersättning för att dom skyddar sin vargstam. Dom har bättre plats för varg.

mellpat; sa:
Min gamla idé för att behålla varg i Sverige var att "köpa ut" några samebyar i norr, låta renarna bli förvildade och låta varg härja fritt där men bara där

Du är så härligt okunnig.
1. en sameby är inte geografiskt begränsad.
2. Inte en varg heller för den delen.

[Edit] stavfel [Edit]
[Ändrat av öringen 2006-11-20 kl 15:07]

Elstängsel, skrämskott och avskjutning av oskygga individer är mitt förslag, kombinerat med stränga straff för de som använder fällor, gift och gevärskulor mot individer som inte uppvisat någon avvikande oskygghet.

Raskesven

Raskesven; sa:
Elstängsel, skrämskott och avskjutning av oskygga individer är mitt förslag, kombinerat med stränga straff för de som använder fällor, gift och gevärskulor mot individer som inte uppvisat någon avvikande oskygghet.

Raskesven

Precis.. lyssna på Rasken

Raskesven; sa:

Raskesven

I princip håller jag med. Men inte ens med stränga straff ändrar man folks uppfattning om vargen. Och jag tror att det måste till en attitydförändring. Sålänge som mammor i landsbygden är rädda att vargen ska ta deras lilla Sara så har vi ett problem. Det spelar ingen roll om rädslan är rationell eller inte, men vi måste få bort den, annars kommer vargen aldrig att accepteras.

Christian

mellpat; sa:
Tänkte inte på det ... *rodnar*

För att återgå till trådens ämne. Fällor, gift och gevärskulor är mitt förslag.

Din okunnighet är inte direkt överaskande. Du är född ett par århundrade för sent mannen! Tänk om du kunde rikta din energi på någonting gott i stället. Men det är som sagt svårt att lära gamla hundas och sitta.

/mattias

mellpat; sa:
Min gamla idé för att behålla varg i Sverige var att "köpa ut" några samebyar i norr, låta renarna bli förvildade och låta varg härja fritt där men bara där (skottpengar annorstädes). Men också den modellen är orealistisk. Eftersom Sverige skaffat sig ekonomisk fördel genom att utrota varg kunde man lämna lite av vinsten till Ryssland som ersättning för att dom skyddar sin vargstam. Dom har bättre plats för varg.

Är det din idé? Redan 1976 framfördes den av Svenska Naturskyddsföreningen (Rapport från projekt varg), som ett led i att återinföra en vargstam i Sverige. Numera verkar ju snarare skogsindustrin vara effektivare när det gäller att undanröja renskötseln till förmån för stora rovdjurstammar...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Staten tar fortsatt strid mot Talma sameby Jakt 0
F.Johansson Skaldjur bytes mot viltkött Jakt 0
Tamaska Upprop mot vargjakt Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg