Skydda tamdjur mot varg

I vargrevir måste jakthundar anses mer utsatta för vargangrepp än på andra ställen, och där finns inte särskilt mycket trafik.

Grimsö forskningsstation har studerat dödsorsaker för jakthundar som används i vargrevir: http://www.viltskadecenter.com/publikationer/friktionsrapport.pdf

8 % av de 614 jakthundar som användes i vargreviret under året dog. 0,6 % av trafiken, 0,8 % av vargen, 2,6 % av andra orsaker vid jakt och 3,9 % vid andra tillfällen.

Till och med i vargrevir, där trafiken är minst sagt liten, tar alltså trafiken ungefär lika många jakthundar som vargen gör.

Raskesven

Re: Re: Re: Re: Örnar tar också hundar

mathias; sa:
gundj; sa:
Det rovdjur som tar flest jakthundar är väl ändå människan?
Dels alla vådaskjutna hundar och så de som blir trafikdödade under jakt och jaktträning.
Snart vill väl jägarkåren ha skyddsjakt på bilister.
Enligt http://www.rovdjur.se/IziDocument/IziDownload/index.asp?DID=408
så var orsaken till att hundar dog (under 2000-2005).
Trafik 7252
Rovdjur 78
Annat vilt 43
Vådaskott 135
Totalt 7508

Nej nu läser du det nog lite fel.
Uppgifterna är från försäkringsbolaget AGRIA och som det står så räknar man med att de ungefär försäkrar 1/3 av hundarna i sverige.

dvs skall du få ut det på totalen får du ungefär öka det med 3.
dvs 7508 * 3 = 22524 olyckor för dessa åren.

78*3 = 234 tagna av varg, björn, lo och kungsörn.
dvs ca 46,8 / år

sedan är ju frågan om man kan ta statistik och bara omvandla på detta sättet.
/Torbjörn

Sedan är det väl oxâ en frâga om hur mânga "rovdjurstagna" hundar som verkligen är det.
Jag kan nog tänka mig att en försäkrad hund nog kan anges som rovdjurstagen istället för vâdaskjuten eller bara helt enkelt bortsprungen.
Kan ju vara lite pinsamt o anmäla verkliga förhâllanden ibland.

gundj; sa:
Sedan är det väl oxâ en frâga om hur mânga "rovdjurstagna" hundar som verkligen är det.
Jag kan nog tänka mig att en försäkrad hund nog kan anges som rovdjurstagen istället för vâdaskjuten eller bara helt enkelt bortsprungen.
Kan ju vara lite pinsamt o anmäla verkliga förhâllanden ibland.

För att en hund ska räknas in i viltskadestatistiken som rovdjursdödad krävs att en besiktningsman bedömt ärendet.

Men har man en jakthund som visar sig vara dålig som jakthund så är det ju lämpligt att släppa ut den i ett vargrevir, så får man i alla fall ersättning för den.

Sänka hastigheten

Jag tror inte någon släpper ut sin hund för att få den riven. Men siffrorna visar ju tydligt att 29 hundar dör av vargar per år och ca 5000 faller offer för bilar. Varför driver inte jägarförbundet frågan om att sänka hastighetsgränserna under Älgjakten till 50 km/h i hela Sverige under sept-okt?. Det skulle ju bespara hundratals hundar. Men likväl skulle det vara politiskt självmord för jägarkåren...

KLAGER; sa:
Men har man en jakthund som visar sig vara dålig som jakthund så är det ju lämpligt att släppa ut den i ett vargrevir, så får man i alla fall ersättning för den.

Det får man inte med automatik. Med den cynismen och retoriken är det ju otroligt vanligt att folk släpper ut sina hundar på vägarna för att få ut försäkringspengar från Agria...

Hmmm...

För att tycka lite i frågan. Tycker att Det är skit med allmänupplysning på var pejlförsedda vargar håller till. Antar att sändaren är till för att ge grund i forskning kring ett mycket högt socialt utvecklat vilt. Skulle missbrukas av den klick puckon som har jägarexamen och lite vett. Med detta syftar jag inte till jägarkåren i stort utan just nämnda puckon. Att rama in pejlade djur ger ju dessutom felaktiga forskningsresultat, om ens några alls.

Och för att tycka lite om del två i handlingsplanen. Fridlysta djurarter kommer ju fortsättningsvis oxå att var just "FRIDLYSTA" dvs en lokalpolitiker kan inte häva fridlysningen på ex kungsörn på det hela taget i Lappland bara för att stammen där starkare än i resten av landet. Och värmländska politiker ska inte kunna fiska röster genom att ha vargjakt i Värmland som valspråk. Detta skulle vara slutet på rovdjursstammen i Sverige. Men att få skydda sin hund vid ett konfirmerat angrepp i skog och mark från vilket rovdjur det än må vara tycker jag nästintill kan klassas som excess. Klart jag försöker rädda hunden och det är förståeligt att man blir "hatisk" och har en tendens till att generalisera gentemot det vilt som skadat/dödat din hund om det nu är så att man råkat ut för detta. Och det är väl så vi människor reagerar på allt som går oss emot. Genom att hata. Glömmer vi inte att vi har naturen till låns och att det är en "lyx" att kunna nedlägga sitt eget kött? Hur jäkla kul det är när drevet rullar i skog och mark så att man glömmer ladda bössan för att upplevelsen är så underbar. Vargen har genom sin existens varit med och format naturen till det vackra den är idag.
Men det viktiga är väl att komma ihåg var våra hundar härstammar ifrån, vargen, och att de i naturen inte jagas av vargen mer än någon annan konkurrent till födan. Vi människor har ju en tendens till att "hata" det okända och bygga myter. Klart att vargen ska jagas om den blir mångtalig likväl som vi idag har björnjakt. Anpassad efter län för län och med en uppskattning av jaktbehovet på lokal nivå och ett beslutande i en paraplyorganisation med verklighetsförankring. Önsketänkande? Hoppas inte det.... Jägare,vildmarkstrampare, fiskare och hundälskare är jag i rovdjurstäta marker, har inte blivit av med hund eller armar ännu och hoppas att så förblir...

Pejlsändare på vargar? Hur vet man att vargar uppför sig som vanligt efteråt? Dom kanske har "el-allergi". :) Bedrövligt att man som skattebetalare ska vara tvungen betala för "vargforskning".

Lekte förresten med tanken på uppväxt i nuvarande vargbygder i Värmland i stället för som nu för mig på en bondgård i Skåne för 60 år sedan. Hade förmodligen slutat med att min mamma övergett fädernegården, flyttat till stan och tagit sina bägge barn med sig. Tala om sänkt livskvalitet.

mellpat; sa:
.....
Bedrövligt att man som skattebetalare ska vara tvungen betala för "vargforskning".
.....
'
Förstår att du tycker det. Forskningen motsäger ju Rödluvan & vargen historier och andra fabler. Kan inte vara lätt att förespråka utrotning/kraftig minskning av kanske i synnerhet ett stort däggdjur som redan är sällsynt i landet med all saklighet emot sig, varför man nu alls ska vilja förespråka en sådan sak?

I början i sådana här vargdebatter tyckte jag det var obegripligt att särskilt naturintresserade människor ens kunde komma på tanken att ett stort däggdjur som funnits i naturen sedan istiden drog sig tillbaks skulle bort. Men numera förstår jag ju att det inte handlar om några allmänt naturintresserade människor, utan människor intresserade enbart av en helt tillrättalagd natur som passar just deras eget snäva egosärintresse. Bara att hoppas att dessa särintressens inflytande minskar, eftersom det annars på punkt efter punkt sker en utarmning tills helheten är utarmad. Försök lyfta blicken och se saker och ting i ett större sammanhang istället för att bara springa med näsan mot marken.

Raskesven

Spelar ingen roll vad vi "stadsbor" tycker. Efter att min mamma och barnen flyttat hade min pappa troligen uppgraderat sitt vapeninnehav från hagelbössa till kulgevär och blivit en populär vargjägare i bygden.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Staten tar fortsatt strid mot Talma sameby Jakt 0
F.Johansson Skaldjur bytes mot viltkött Jakt 0
Tamaska Upprop mot vargjakt Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg