Skriva ut kartor från ex eniro i större format.

Och när det t.ex. gäller Eniro (som nämns i den här tråden) så står det såhär i användarvillkoren:

2. Tillåten användning av innehållet på webbplatsen
Med undantag för vad som sägs i nästa stycke är det förbjudet att utan Eniro Sverige AB:s samtycke göra kopior - oavsett med vilken teknik det sker - av hela eller delar av innehållet på webbplatsen. Utan ett sådant samtycke är det också förbjudet att göra hela eller delar av innehållet på webbplatsen tillgängligt för allmänheten genom användning av Internet eller på annat sätt.

Utan samtycke från Eniro Sverige AB är det tillåtet att för sin egen och den närmaste familjens användning framställa en eller några få kopior av begränsade delar av innehållet på webbplatsen. Förutsättningarna för att denna kopiering skall få ske är
· att kopiorna inte i något sammanhang används i ett kommersiellt syfte,
· att kopieringen inte sker i digital form (endast papperskopior får göras), och
· att detta copyrightmeddelande bifogas kopian.

Kopiering i digital form får dock ske vid användning av de av Eniro tillhandahållna sms- och e-posttjänsterna enligt de särskilda villkor som gäller för dessa tjänster. I dessa fall behöver detta copyrightmeddelande inte heller bifogas kopian.

Den som önskar använda något ur innehållet på annat sätt än nu angetts ombedes ta kontakt med Eniro Sverige AB via e-post: medgivande@eniro.com.

Det är med andra ord inte tillåtet att göra skärmdumpar av kartorna där, bara utskrifter.

Och när det t.ex. gäller Eniro (som nämns i den här tråden) så står det såhär i användarvillkoren:

Det är med andra ord inte tillåtet att göra skärmdumpar av kartorna där, bara utskrifter.

Ärligt talat... Vem bryr sig så länge du bara sitter hemma på kammaren och gör kartor? Jag skvallrar inte!

Har du testat "cache-tricket"?

Hitta.se:s kartor lagras i små behändiga fyrkanter i
C:\Documents and Settings\"användarnamn"\Lokala inställningar\Temporary Internet Files
n.b. om du kör Windows och internet explorer

Word är inget bra program för att klistra ihop dessa fyrkanter. Använd något bildprogram, t.ex. Gimp som är gratis.

Per

Per

Det som står där har jag svårt att tro att det stämmer. När du ser kartan i din dator så har du ju i princip redan kopierat kartan. Det är klart att skärmdumpar är lagligt att göra.

Detsamma gäller annat upphovsrättsskyddat material som t ex bilder. Du får spara eller ta skärmdumpar av t ex mina bilder, du får skriva ut dom och hänga upp dom på väggen eller göra kollage av dom. Du får dock inte publicera dom på din egen hemsida eller trycka upp vykort av dom och sälja.

Det enda jag kan komma på som man inte får kopiera för eget bruk är datorprogram men gör man det ändå för eget bruk så finns ingen straffsats för det.

Det som står där har jag svårt att tro att det stämmer. När du ser kartan i din dator så har du ju i princip redan kopierat kartan. Det är klart att skärmdumpar är lagligt att göra.

Det som står där är antagligen de krav som den som Eniro köpt materialet från ställer. Eniro lär ju få betala beroende på hur materialet används.

Så det som står där är vad upphovsrättsinnehavaren ger sitt tillstånd till.

När det gäller den typ av kopiering som görs till den egna datorn för att kunna visa en bild på en websida så är ju den undantagen (det är väl t.o.m. inskrivet i upphovsrättslagen numera?).

Det som står där är antagligen de krav som den som Eniro köpt materialet från ställer. Eniro lär ju få betala beroende på hur materialet används.

Så det som står där är vad upphovsrättsinnehavaren ger sitt tillstånd till.

När det gäller den typ av kopiering som görs till den egna datorn för att kunna visa en bild på en websida så är ju den undantagen (det är väl t.o.m. inskrivet i upphovsrättslagen numera?).

Fast den enskilda leverantören kan inte sätta sig över svensk lagstiftning. De kan naturligtvis skriva att det är förbjudet på samma sätt som det kan stå i förtexterna till en film att man inte får kopiera den, ej ens för eget bruk.

Offentliggör man upphovsrättsskyddat material så går man även med på vad lagen säger om kopiering för eget bruk.

Varje tidning du får i brevlådan är ju fylld av upphovsrättsskyddat material, men likväl så får du lägga den i kopieringsapparaten eller skannern och skriva ut en bild som du hänger på väggen, men du får naturligtvis inte publicera den själv. Upphovsrätt handlar i första hand om publicering och inte kopiering.

När det gäller exemplet med kartbutiken och skannern som du nämnde ovan så är det ju i det fallet olagligt. Du måste äga det exemplar du kopierar, så du måste först köpa kartan innan du får kopiera den lagligt för eget bruk. Men för exemplar du äger så har du också rätt att göra kopior för eget bruk, undantaget datorprogram (har för mig det finns något annat undantag också).

Jag tycker det sista du skriver låter märkligt. Det innebär ju isf en ganska stor begränsning av hur man traditionellt betraktat kopiering i den "privata sfären". Har du någon länk om det?

Upphovsrätt handlar i första hand om publicering och inte kopiering.

Sist jag läste upphovsrättslagen så pratades det VÄLDIGT mycket om "framställning av nya exemplar".

När det gäller exemplet med kartbutiken och skannern som du nämnde ovan så är det ju i det fallet olagligt. Du måste äga det exemplar du kopierar, så du måste först köpa kartan innan du får kopiera den lagligt för eget bruk.
Ja, det var det jag menade. Och därmed kan det ju inte bli lagligt att kopiera nåt från webben, eftersom du inte äger det.

För det där sista, googla på "tillfälliga exemplar".

Sist jag läste upphovsrättslagen så pratades det VÄLDIGT mycket om "framställning av nya exemplar".

Ja, det var det jag menade. Och därmed kan det ju inte bli lagligt att kopiera nåt från webben, eftersom du inte äger det.

Nja.. iom att t ex en bild är offentliggjord så har man ju rätt att göra en kopia av den för eget bruk. Det är så att säga inbegripet i själva publiceringen. Jmfr med papperstidningen, det du har i handen är en kopia av den tryckfärdiga pdf´en och du har ingen upphovsrätt till något av materialet i den. Däremot så får du göra i princip vad du vill med den så länge det sker för eget bruk i den privata sfären. Samma sak när du spelar in en låt från radion. Du har rätt att göra en kopia av den, men får inte spela upp den på din privata radiokanal eller lägga ut den för nedladdning på nätet.

Det lagen säger är helt enkelt:

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några
få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära
verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast
avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat
omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än
privat bruk.

Första stycket ger inte rätt att

1. uppföra byggnadsverk,

2. framställa exemplar av datorprogram, eller

3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i
digital form.

Eller som Lunds universitetsbibliotek omformulerar det:

"Digital kopiering för privat bruk

Man får inte framställa exemplar i digital form av sammanställningar (databaser) i digital form eller datorprogram. Det är däremot alltid tillåtet att ladda hem ett verk, kopiera från digital till digital form och/eller skriva ut det för privat bruk, dvs på eget initiativ och endast för egen användning." http://www.lub.lu.se/student/kopiering-foer-privat-bruk.html

...eftersom du inte äger det...

Vanlig misstolkning av upphovsrätten. Du kan äga ett exemplar av en bok men det ger dig varken mer eller mindre rätt att kopiera eller sprida materialet. Upphovsrätten har ingenting med "ägandet" att göra.

Jag kan gå till biblioteket och kopiera en sida ur "The great british" eller så kan jag plocka mitt köpta exemplar från min bokhylla och skanna av sidan.

Spelar ingen roll så länge det rör sig om ett offentliggjort verk och det jag kopierar har tillkommit med upphovsrättsinnehavarens godkännande. Och det kan man ju tro att Arnold Newman har OK:at att hans bilder finns i hans egen bok...

En viktig sak är att vara lite kritisk mot vad exempelvis Eniro skriver om deras material.
Många gånger har jag fått klara ut vad kunder egentligen menar när de förklarar hur deras material skall få användas.
Ungefär som när husägare i Västra Hamnen i Malmö sätter upp skyltar om "Fotografering förbjuden" på deras hus. Många tror säkert att de har lagen på sin sida, men vi andra vet ju bättre...
Eller som med "knivlagen", många tror faktiskt att lagen förbjuder bärandet av kniv på allmän plats. (Vilket den alltså inte gör.)
...Och att lagen inte skulle gälla Scouter och snickare....

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
sm5jyp Skriva ut kartor med bläckstråleskrivare Navigering 13
wima Skriva ut kartan själv- bra idee, men hur får jag den vattentät? Navigering 28
Hamilton Skriva in koordinater i garmin Etrex H Navigering 20
Stefan_Nhn Olika sätt att skriva koordinater Navigering 6
rydde skriva ut karta Navigering 3
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 15
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
ulf S Kartor och färdspår Navigering 0
prospicientia Kartor över nordkalottleden? Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
grodanbolle Installera kartor i android 4,3 Navigering 5
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
eyck Lite intressanta kartor över Sarek med omnejd Navigering 5
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
Jonas P GPS för bil som kan importera kartor? Navigering 0
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
eyck Finska kartor Navigering 8
torpet Om kartor och SD-kort Navigering 9
Sundom Simo Kartor för Grekland Navigering 1
macsailor Norge öppnar kartor för fritt användande Navigering 1
Gavia_Stellata Finns kartor över Sverige till Magellans GPSer Navigering 4
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
Lmlyset Utskrift av Lantmäteriets kartor Navigering 0
KGE Lägga till kartor Navigering 1
tlandstrom kartor till explorist xl Navigering 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg