Skridskokommunikation

Radiokomm-lingo

Jag tror som många andra här att radiokommunikation i sig är ingen lösning. Viljan och attityder är i grunden viktigare. Jag tror nog ändå att idag skulle det ha effekt även på SSSK-ledare om ett meddelande kom att isen håller på att bryta upp kom fram via radio.

När det gäller lingo så tror jag inte man skall göra det för komplicerat. En PMR-radio når inte många fler än de man ändå kan se. Störst användning tror jag PMR kan få inom en grupp eller mellan ledare för grupper som åker ungefär samma sträcka och i förhand bestämt sig för att hålla kontakt. På så sätt kan grupperna leta sig fram på lite olika vägar och tipsa varandra om svårigheter och möjligheter. Detta kan gör ledaren bli mindre "ensam".

ledarekommunikation vid Askö

Kan bara instämma i flera av inläggen här.

Asköhändelserna. Det var intressant att Grupp 3b hamnade i samma läge som 4b (den först drabbade gruppen) bara en kvart före. Hade Grupp 3b skickat ett larm som andra grupper kunnat höra skulle det kunna undvikit räddningsaktionen. Det kräver dock mycket: att gruppen när de försökte rädda sig själva kommit på att larma andra tidigt, att gruppen skulle förstått att det som hände dem kunde hända andra (d.v.s. förstått att det inte var ett lokalt fenomen), att andra grupper lyssnat på meddelandet och att andra grupper förstått att de själva kunde hamna i nöd och åkt mot land.

I ett fall ringde en ledare till en annan och varnade om vad som höll på att hända. Ledaren som ringde upp fann det omöjligt att förklara att hela fjärden höll på att gå upp, den andre trodde honom helt enkelt inte.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg