Skridskokommunikation

Radiokomm-lingo

boe skates; sa:
Jag har ett par sånna här:

Finns på Elgiganten

Har fungerat bra, passa på att köpa laddbar batteriack och laddare samtidigt, i annat fall behöver man 4x AAA battarier till varje enhet.

Den sägs även vara hyffsat vattenskyddad, tolkar det inte som att den ska badas, men borde tåla lite stänk osv.

/Bo

Jag valde oxå Cobra MT725, mht VOX-funktion mm. Fanns på hyllan i Addnatures butik i Sthlm för 595 kr, vilket jag tror är ganska bra. Har fipplat litet med apparaterna under helgen och dom verkar bra för ändamålet även om man kanske skulle vilja ha lite bättre räckvidd/effekt. Ska bli kul att testa ute på isen såsmåningom.

Vore oxå kul med olika uppslag till radiokomm-lingo för "Skridskokanalen", tex vad gäller varningsmeddelanden och positionsangivelser.

/b-col
 
Skaffa erfarenheter

Visst är det bra att testa olika system och olika sätt att använda dem.

Med kort räckvidd så finns fördelen att man inte får in och lyssnar alltför mycket "skräptrafik" som man inte har intresse av.

Bärbar VHF har en del fördelar för kommunikation med räddningsenheter fartyg och flyg. Räckvidden är också bättre än med PMR. Selektivanrop kan användas. Fritidsbåtskanalerna L1 och L2 torde vara lämpliga att använda då de sannolikt har lite trafik vintertid.

PoC begränsar målgruppen men har fördelen att man utnyttjar en apparat som man ändå troligen har med.

En möjlig användning är ett system liknande det som ornitologer har för att larma ut sällsynta fåglar via personsökare. Man skulle kunna koda t ex svag is, plurrning, överis etc och ange positionen och så skulle de som vill ha infomationen med ett geografiskt urval nås av den via SMS eller annat till mobilen.

Gissar att 3G-system skulle kunna vara utmärkta för denna funktion speciellt med automatisk koppling till GPS eller annat postionssystem.

För kommunikation mellan kökarl och ledare eller mellan flera ledare i samma grupp som Sjuskärets ledare använder PMR verkar den lösningen bra.

Thure
 
Palle_Z; sa:
Vattentät/"Water resistant" betyder i princip ingenting

Jag har provat Cobra MT-700 på isen och i skidbackarna. Inga problem trots att de blivit genomblöta av blötsnö. Tveksamt om de klarar ett plurr dock.

Jag tror egentligen VHF vore bäst – bättre räckvidd och kontakt med räddningstjänst som Thure säger. Tyvärr är kostnaden ganska hög. T.ex. en ICOM IC-M1EV kostar ca 4000 kr. Motsvarande kostar i USA, med dagens dollarkurs, ca 1400 kr. Kanske ett alternativ om man har vägarna ditåt.

PoC kanske kan vara intressant, men GSM täckningen här i Östergötland är inte den bästa på många av våra sjöar.
 
Re: Radiokomm-lingo

b-col; sa:
Vore oxå kul med olika uppslag till radiokomm-lingo för "Skridskokanalen", tex vad gäller varningsmeddelanden och positionsangivelser.

/b-col

Ett förslag är som nedan:

Kanal sju används för allmänna anrop, där meddelanden strävas till att hållas så korta som möjligt.
För omedelbar assistans är det kanske lämpligt att använda standard:

MAYDAY MAYDAY MAYDAY
HÄR ÄR
Följt av skridskoåkares namn, belägenhet och position.

Position anges mha landmärken och väderstreck, så att gröna kartan kan användas. Med tanke på räckvidd så bör det inte vara speciellt svårt att hitta landmärket i fråga.

Exempel:

MAYDAY MAYDAY MAYDAY
HÄR ÄR Håkan Borg.
Plurrat och kommer ej upp själv.
500 meter sydväst om Gråskär.
Önskar omedelbar assistans.

De som hör nödmeddelande bör larma sjöräddning via mobiltelefon om behov finns samt skyndsamt bege sig till den nödställde.

För att varna andra för faror:

Skridskogrupp vid Stora Galten
Här är Håkan Borg
Ni är på väg mot svag is, sväng omedelbart norrut.

Skridskogruppen kvitterar:

Håkan Borg
Här är Friluftsfrämjandet Grupp 6
Svänger norrut.

För att efterfråga isläge och dyligt:

Alla skrinnare nord om Mårdholmen
Här är Håkan Borg
Isläge efterfrågas?

Om det finns nån vid Mårdholmen kan de svara enligt:

Håkan Borg
Här är Thure Björk på kanal 8,

varpå båda byter till angiven kanal, för att hålla kanal 7 öppen.

Kan det va nått?
/Håkan B
 
Obligatorisk säkerhetsutrustning?

Bra förslag till radiokomm-lingo. Det är nog bra att hålla sig till etablerad standard så långt som möjligt.

Detta leder vidare en annan fråga; kanske bör man som en del av det ökande säkerhetstänkandet fråga sig om inte PMR-enheter bör vara en del av den, i vart fall för gruppledarna, obligatoriska säkerhetsutrustningen? Hade tex Askö-händelsen kunnat undvikas, eller i vart fall effekterna minskas, om alla ledare haft PMR-enheter? Då hade även radioförsedda privatgrupper kunnat "lyssna in" och undvika vidare färd ut på osäkra isar. Nog hade väl i vart fall räddningsaktionen underlättats med hjälp av radiokomm?

Å andra sidan kanske ett alltför utbrett (och odisciplinerat) användande av isradio riskerar att "dränka" viktiga säkerhetsmeddelanden?

/b-col
 
Re: Obligatorisk säkerhetsutrustning?

b-col; sa:
Hade tex Askö-händelsen kunnat undvikas, eller i vart fall effekterna minskas, om alla ledare haft PMR-enheter? Då hade även radioförsedda privatgrupper kunnat "lyssna in" och undvika vidare färd ut på osäkra isar. Nog hade väl i vart fall räddningsaktionen underlättats med hjälp av radiokomm?
Jag är mycket tveksam om det hade hjälpt vid Askö. (Jag ledde en av SSSKs grupper).

Jag tror inte att tekniska lösningar typ radiokommunikation är lösningen på den här typen av problem. Obs: att SSSKs grupper åkte ut på svingan (9 av 11 grupper) jämfört med icke-SSSK: (FF mfl) 2 av 10. Problemet var att vissa grupper åkte för nära kanten i helt fel läge. Att majoriteten av SSSKs grupper startade tidigare än de andra grupperna är dock en förmildrande omständighet för SSSK, svingan ökade i amplitud ganska markant efterhand.

Kommunikation är meningslös så länge den inte leder till ändrat beteende. Vi borde aldrig ha åkt ut på svingan, men i det läget skulle aldrig så många walkie-talkies kunnat få oss att låta bli. Det är på det här området vi behöver bli bättre, få mer kunskap och bli bättre på att bedöma risker för uppsprickande is, våris och tunn is långt från tjock is.

Kommuniktion via tekniska lösningar, ja kanske. Men först har vi ett stort utbildningsbehov.

/Staffan
 
PMR inkl subkanaler

För er som funderar på att köpa en PMR, kanske inte bara för ökad säkerhet vid långfärdsskridskoåkning:

Enligt uppgift kan det i t ex Sälen bli fullt i luften för dem som saknar subkanaler på sin PMR. Om ni funderar på att köpa, se då till att det finns subkanaler, typ Cobra 725.

[Sorry Håkan om jag kapade din tråd, en tråd kan föda andra tankar som inte direkt hör hemma i tråden men samtidigt inte har sådan tyngd att man vill starta en ny.]
 
Vissa vände i tid

Några av grupperna vände innan uppbrytningen startade.

Om informationen nått fram till övriga ledare att vissa av kollegerna vänt då de bedömt isarna som riskabla pga svinga och risk för uppbrytning av isen skulle det kanske ha lett till att flera vänt i tid.

Den ambitiösa Asköutredningen fokuserade på attityder och ett "följa John" beteende hos ledarna.

Beslut om att vända måste tas på plats av ledaren och gruppen. Att olika ledare/grupper kommer till olika beslut beroende på t ex gruppens storlek och gruppens/ledarens erfarenhet är naturligt.

Asköutredningen påpekade att många av ledarna känt en osäkerhet men ändå fortsatte. Är man osäker på om förhållandena är OK så skall man vända eller gå iland.

Se rapporten http://www.sssk.se/supplier.htm?out...er/2003-11-02-sakerhetsutredn-webbversion.pdf

Thure
 

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg