Skridskokommunikation

Numera har ju fler och fler små kommunikationsradioapparater, tex Cobra-walkie-talkies. Ute på isarna så har dessa ofta en ganska fin räckvidd, upp emot 3 km.
Dessa apparater skulle kunna användas för info- och säkerhetskommunikation för skridskoåkare under förutsättning att alla använder samma kanal ute på isarna.
Ett förslag är att ratta in tex kanal 7 som en allmän kanal när ni är ute, den kanalen brukar inte användas av småungar och icke-åkare så mycket har jag märkt när jag varit ute och "testat".
Om många gör detta så kan kanske säkerheten ute på isarna höjas rejält i alla fall i populära områden.

hakan_l_borg; sa:
Numera har ju fler och fler små kommunikationsradioapparater, tex Cobra-walkie-talkies. Ute på isarna så har dessa ofta en ganska fin räckvidd, upp emot 3 km.

Jag har provat att använda dessa PMR446-apparater och har blandade, mest positiva erfarenheter. Jag använder kopplat till en öronsnäcka (Jaktkompis, Teknikmagasinet) så att jag lätt hör vad min kompis säger. Som ledare har jag provat detta ett par gånger. Ena gången hade min kökarl den andra apparaten och det var väldigt behändigt att lätt kunna kommunicera med henne. Andra tillfället var vi två ledare som ledde olika grupper i samma hastighetstempo. Vi valde i stort samma färdrutt så vi befann oss alltid inom ett par km. På så sätt kunde vi tipsa varandra om vägval m.m.

Nackdelen är mer prylar och sladdar som kan strula och trassla sig. Men roligt är det!

Alla ledare i Sjuskäret, Borås har tydligen såna apparater.

Ulf

Kanal 7

[/QUOTE]
....

Alla ledare i Sjuskäret, Borås har tydligen såna apparater.

Ulf
[/QUOTE]

Passar desto bättre med kanal 7!!

Heter kanalen 7 på alla walkie-talkies? Eller kan den anges på annat vis?

OBS!
En del apparater klarar av "subkanaler" d v s den delar upp en befintlig kanal i fler.
För att vara säker på att det funkar för alla så skall ev subkanal stå på 0.

I övrigt skall det inta vara någon skillnad, så länge det är PMR 446MHz

Subkanaler är egentligen inga kanaler utan en slags selektivanrop.

När du sänder på en sub-kanal så ligger det en lågfrekvent "ton" (tror de är runt 10-50 Hz) i bakgrunden som gör att alla mottagare som är inställda på den subknalen öppnar upp. Men de mottagare som inte valt nån subkanal hör alla subkanaler.

Och det går alltså inte att sända på en subkanal samtidigt som nån sänder på en annan subkanal (eftersom de använder samma sändningsfrekvens).

Så subkanaler använder man alltså mest för att slippa lyssna på andras trafik.

Vilken bör man köpa?

Kul med ännu ett skridskotillbehör man inte kan vara utan!

Men vilket fabrikat/modell bör man välja? Cobra har ju ett antal modeller i olika prislägen. Och sen finns det betydligt dyrare som tex Motorola T5422. Kan de olika fabrikaten kommunicera med varandra mht olika subtoner osv?

/b-col

Vi använder Alan 541 i hundträningen, funkar utmärkt.
Om jag köpte idag skulle jag nog välja Cobra 725 som verkar vara mer tåliga, min ena antenn ser inget kul ut numer, men funkar.
Om du söker i forumet så hittar du många trådar om olika modellers för och nackdelar.

Alla såna där är kompatibla med varandra. Jag hittade nåt forum förut som handlade om PMR-apparater, testa att söka på PMR på nån sökmotorn.

Re: Vilken bör man köpa?

Jag har ett par sånna här:
mt725_mx.jpg

Finns på Elgiganten

Har fungerat bra, passa på att köpa laddbar batteriack och laddare samtidigt, i annat fall behöver man 4x AAA battarier till varje enhet.

Den sägs även vara hyffsat vattenskyddad, tolkar det inte som att den ska badas, men borde tåla lite stänk osv.

/Bo

Vattentät/"Water resistant" betyder i princip ingenting, inte standardiserad formulering vad jag vet. I princip stänksäker men jag tror inte att man kan få pengarna tillbaka om man stänkt lite på den och den gått sönder. Det bästa är att Elgiganten kör med "Vattenavvisande" på MT525, betyder det att den är gjord av en fet plast som inte suger upp vatten?
Skall man vara säker på damm/vattenskydd får man köpa en IP-klassad produkt.

När kommer PoC (Push to talk over Cellular) i svenska mobilnät tro? På det sättet skulle man kunna få Walkie-talkie i mobilen. Verkar dock trögt att få ut det i näten, positivt att Nokia börjat trycka in det i mobilerna. Nackdelen med PoC ur perspektivet i denna diskussion är nog att man bara når dom som är i ens egna lista och inte alla i omedelbara omgivningen. För mer info:

http://www.nokia.com/nokia/0,8764,63940,00.html

-Palle

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg