Skridskokläder

Tillbaka till frågan – vad har man på sig

Hej allihopa,

Det blev väldiga utsvävningar i vad som finns i ryggan, om Gtx är mindre blött än annan plast...

Om jag får återgå till frågan »Vad och hur mycket har ni på er...».

Jag ville med mitt inlägg peka på att du redan har mycket av det som behövs i garderoben; man behöver inte tjacka upp sig på en helt ny stass bara för att man ska ut på isen. Jag menar att vanliga fjällkläder plus lite avdankat från lådorna duger väl och, min poäng, det är ofta bättre(!) än allt tjusigt som saluförs. Dessutom – här förfäktades i ett tidigare inlägg bommulsunderkläder - det gör ju saken ännu enklare. Hur många mer eller mindre utslitna t-tjöjor har du i lådorna?

Låt inte naturupplevelsen och is-meditationen överskuggas av jämförelser kring vilken typ av trebokstavsförkortning du har på kroppen.

Ha de/Lasse B

Re: Tillbaka till frågan – vad har man på sig

Lasse Björkeson; sa:
Jag ville med mitt inlägg peka på att du redan har mycket av det som behövs i garderoben; man behöver inte tjacka upp sig på en helt ny stass bara för att man ska ut på isen. Jag menar att vanliga fjällkläder plus lite avdankat från lådorna duger väl

Absolut! Det är bara de mest fanatiska/funktionalistiska som behöver särskilda skridskokläder.
Det är ju det som gör långfärdsskridsko så tillgängligt. Idag behöver man ju inte ens köpa pjäxor eftersom de vanliga vandringskängordna duger fint. Skridskor och säkerhetsutrustning - sen är det bara att åka.

Jag är själv nybörjare på långfärdsskridskor, och det jag har på mig skiljer sig inte det minsta från vad jag skulle ha på mig på höstpromenad i skogen:
Underställströja, fleecetröja (åker av om jag åker fort), 3-lagers GT-jacka (hör och häpna), syntetkallingar och vanliga 65/35-poplinbrallor. Inga långkalsonger, men jag kan tänka mig ett tunt superunderställ. I skorna har jag tunna syntetstrumpor och tjockare strumpor i ullblandning.
Yllemössa eller fleecehjälmhuva på huvet och tunna handskar i Windstopperfleece.

"Tillbaka till frågan – vad har man på sig
Hej allihopa,

Det blev väldiga utsvävningar i vad som finns i ryggan, om Gtx är mindre blött än annan plast...

Om jag får återgå till frågan »Vad och hur mycket har ni på er...». "

Bra sagt...
Diskussionen blev lite väl mycket av den gamla populära infekterade GTX-debatten. När det konstaterades genom några inlägg att membran kunde fungera dålig motsades det av de som tyckte att det faktiskt visst kunde funka bra.

Det är väl dock så att om man köper en skaljacka för några tusen så ska den inte möjligen funka lika bra som en anorak från 30-talet utan bra mycket bättre - annars köper man inte det nya dyra plagget?

Det frågades efter tips om bra kläder, men i själva verket kanske det vore bättre om folk delger sin eventuella dåliga erfarenheter?
Tendensen är ju annars att alla har olika förslag som de anser vara optimala. Det visar ju i själva verket bara att kraven är inte så specifika; det mesta kan funka!

Om det finns ett plagg jag skulle vilja tipsa om så är det nog ändå de vindskyddande kalsingarna. I lite sämre väder och längre tur blir det lätt väldig kallt för åtminstone halva befolkningens ädlare delar, om man inte har såna. Naturligtvis går det dock lika bra att ta ett par kalsingar extra eller så funkar det kanske lika bra med ett par rejäla vindtäta ytterbrallor.

Vindtätt i grenen är bra

Jamen, det är ju en bra kommentar – att tänka på grenen. (Det gäller väl föresten inte bara halva befoklningen?) Vindkallingar och/eller anorak som går ner och har grenband är bra helt enkelt för alla.

Ha de/Lasse B

Ok, kan väl tänka mig att även töserna behöver vindskydd för sina ädlare delar. Men det kan jag inte säga utifrån egna erfarenheter;-)

En bra mössa måste man förstås ha också. För den som blir överhettad kan detta också vara en bra temperaturregulator. Om det inte är för blåsigt om örona...

Varma kalsingar och mössa; min mor skulle vara nöjd om hon läste detta!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg