Skridskokläder

Windstopper i skaljacka som Gore-tex i gummistövlar

lowe; sa:
Ja, oavsett vad tillverkaren tycker eller har för bakomliggande skäl till sina mätvärden, så är det väl ändå utövarens upplevda erfarenheter som bör ligga till grund för val av material. Jag är för egen del icke förvånad över att många slutanvändare kommer till egna slutsatser. Goretex är absolut inte något materialmässig slutstation eller optimalt val utifrån ett skridskoperspektiv. Klädernas utformning borde också spela roll för upplevd förnöjsamhet.

Naturligtvis är det så!
Men man börjar ju undra om det verkligen är empiri eller "lurad av reklamen" som styr utövarens upplevda erfarenheter.

Min mening var inte att påstå att Gore-tex är bra i skridskosammanhang, utan att Windstopper är lika förkastligt.
Det stora som skiljer Windstopper från "vanlig" GT är att Windstopperplaggen inte är tätade i sömmarna, och att man ju faktiskt OFTARE konstruerar GT-plagg med till exempel extraventilation under armarna.

Jag har alltså svårt att tänka mig ett onödigare plagg än Windstopperskal (det skulle vara fjäderboan :) ). Det är dyrt, andas dåligt, tungt och är inte ens vattentätt.

Vindtäta ytterkläder med god andning och motstånd mot väta är en baggis - det behöver man inga PTFE-membran för att fixa. Det räcker med ett lager tyg.

Re: Windstopper i skaljacka som Gore-tex i gummistövlar

Nordesjo; sa:
Vindtäta ytterkläder med god andning och motstånd mot väta är en baggis - det behöver man inga PTFE-membran för att fixa. Det räcker med ett lager tyg.

Helt klart. De här är de bästa plaggen enligt mig:

electron_windshirt_m.jpg

Vikt: 100g

http://www.outdoordimension.com/htm...00&Productgroup=OR&ProductMiddlegroup=Quantum

eller

marmot_chinook_h200.jpg

Vikt: 85g

http://www.argear.com/gear/grmarmotchinookjacket.html

Vindtäta kläder räcker gott, det är mycket sällan man behöver vattentäta, hellre bekväm under tiden man åker än att det inte regnar in. Även om det inte regnar in blir man ju blöt innifrån för att de är för täta..

/Bo

Yttertyget då?

Nu har denna diskussion lämnat ämnet skridskokläder, men jag tycker ändå att det är intressant. Vad är det egentligen som mäts när man jämför andning i kläder. Är det bara membranet eller är det membran + yttertyg + ev foder?
Mitt enda GoreTex plagg är en tjock arbetsjacka från Taiga, med GoreTexen laminerad på kraftig Cordura. Självklart andas den värdelöst jämfört med windstopper laminerad med flecce.
Kan det vara så enkelt att windstopper generellt lamineras med tunnare yttertyger än Goretex?

Angående skridskokläder kan jag bara upprepa vad andra sagt: Underställ, enkla friluftsbyxor, sliten fjällrävenjacka, kronans stålgrå + raggsockar i pjäxorna. Det enda speciella jag har att komma med är väll handskar, tunna stickade yllevantar (kronans grå) kompletterade med ytterhandsken från en skidvante med urtagbart foder. Gör det mycket lätt att knyta skor och fixa skridskor utan bar hud samtidigt som det ger vindskydd när man åker. Givetvis finns foderna med som rasthandskar.

Enda gången jag har tätare byxor är på sena vårturer med mycket vatten på isen.

Re: Yttertyget då?

skrinnare; sa:
Vad är det egentligen som mäts när man jämför andning i kläder. Är det bara membranet eller är det membran + yttertyg + ev foder?

Vad jag förstod av Gores egna siffror mäter de de ihoplaminerade lagrens totala motstånd. Löshängande foder (som i 2-lagers GT) räknas alltså inte.

Eftersom det till samma typ av membran finns olika yttertyg måste man givetvis studera yttertyget innan man gissar hur mycket plagget kan tänkas ventilera. Jag kan tänka mig att man till Windstopper-plagg använder något porösare yttertyg, till 3-lagers GT något tåligare, till Paclite något tunnare osv.

Här är ännu ett tips på en lätt (150 g), billig (300 kr) och vindtät jacka i samma genre som de som Bo tipsade om: http://www.arktisltd.co.uk/Products/4014_StowawayShirt.htm
Borde funka fint att gricka med.

Vad är egentligen Windstopper?

När man läser på Gores nuvarande hemsida är det lätt att få intrycket att Windstopper och Gore-Tex är samma sak bortsett från sömtätningen, varför Windstopper inte borde andas mer än marginellt bättre. Det stämmer dock inte med vad som tidigare stod där, och vad som antyds på till exempel http://www.fabriclink.compk/indexfab2.html med flera ställen jag studerat för att försöka få klarhet.

Vad jag förstår består Windstopper av samma ePTFE-laminat som är basen i Gore-Tex, men utan det tunna polyuretanskikt som skyddar Gore-Tex:en från fett och gör att det behåller sin vattentäthet. Det är ockå det polyuretanskiktet som gör att Gore-Tex inte andas nåt vidare (det är helt tätt - fukten måste diffundera igenom).

Om detta stämmer skulle det betyda att ny och ren Windstopper är i princip vattentätt, men att vattentätheten försvinner när plagget blir smutsigt. Har någon observerat ett sådant uppförande?

Vad gäller andningsförmåga borde Windstopper och eVENT dra ungefär jämnt, eftersom eVENT också saknar polyuretanlagret. Den jämförelse från amerikanska armén som tidigare varit på tal i diverse materialtrådar visar ju också att ett rent ePTFE-laminat uppför sig ungefär som eVENT, men andas något bättre.

Frågan är nu: är Windstopper ett rent ePTFE-laminat? Om inte, vad är det? Kan någon lämna ett klart och tydligt besked? Spekulera kan jag göra bra själv, vilket just visats...

Re: Vad är egentligen Windstopper?

polkovodets; sa:
Om detta stämmer skulle det betyda att ny och ren Windstopper är i princip vattentätt, men att vattentätheten försvinner när plagget blir smutsigt. Har någon observerat ett sådant uppförande?

Ja det har jag.
Men sedan är det svårt att säga om det berodde på att membranet blivit smutsigt, eller att impregneringen gått ur yttertyget.

Jag trivs bäst i kläder som ventilerar så mycket som möjligt utan att jag för den skull fryser.

På fötterna har jag förutom läderpjäxor yllestrumpor + knästrumpor i ullfrotté
Vanliga långkalsonger + vanliga kalsonger
Byxor i G1000 väv
Polotröja typ craft eller liknande
Vindjacka eller tjock ylleskjorta
Handskar i ull eller fleece + skalhandskar för rast
Mössa i Windstopper

Jag gillar Thures sätt behålla fukt nära kroppen för att sänka kroppstemperatur och transpiration. Man bör nog känna sin kropp väldigt väl för att kunna köra denna metod. Varma rastplagg är väl ett måste?
Kanske en metod att ta efter för de som vill placera sig bra i Vikingaracet.
/Erik

Windstopper är inte alltid lika windstopper

Jag har två indicier på att det finns bättre och sämre ventilerande windstopperkvalitéer.

1 Jag är nu inne på min tredje windstopperjacka. Två cykeljackor från Gore-Bike med mycket tunt tyg. De stod nya bra emot regn men blir sämre efter slitage och tvätt. Bättre regntäta efter återimpregnering men både som nya och senare väl täta när man jobbar ordentligt.
Nu har jag en windstopperjacka från Mammut som jag nämnde ovan. Den svettas jag mycket mindre i trots att den är helt regn och blötsnötät. Har inte vågat tvätta den ännu men eftersom den är helt svart så ser den inte så skitig ut.
Mammutjackan är minst lika ventilerande som mina ventilejackor och min ventileanorak.

2
Reklamen för ovanstående jacka tysk läsövning:
Gores Windstopper Softshell gibt es in etlichen Versionen: nahezu 100% winddicht sind alle, doch die Frage der Atmungsaktivität wird unterschiedlich behandelt. Windstopper Soft Shell Taifun ist extrem atmungsaktiv: „großporiges” Futter trägt einen sehr effektiven Teil dazu bei.

Thure

Håller delvis med Thure om att man kan bli överhettad av underställen, men jag klär mig rätt tunnt (såvida det inte är riktigt kallt).

Nerifrån och upp:
Tunna höga skidstrumpor, syntet med lite inblandning av ull
Syntetkalsonger med vindskydd framtill
Underställsbyxor, tunna, 3/4-långa
GTX-byxor (Tierra XCR, tunna helt utan dragkedjor och annat)
Underställströja, tunn
Microfleecetröja
Löparjacka, Newline, väldigt tunn och lätt och något vindskyddande
Buff som halsduk
Tunn HH-mössa av underställsmaterial
Längdskidshandskar, tunna, Lill-sports klassiska med frotté på ovansidan

Jag har inte upplevt att det blir kallt i denna utstyrsel, men jag har mest kört kortare turer med lite högre aktivitet. Jag tycker faktiskt att gtx-brallorna funkar fint, varken kallt eller fuktigt.
/Danne

Uppifrån och ner:

Cykelhjälm
Öronvärmare
Löst knuten snusnäsduk
Craft alt HH superunderställströja
Fleeceväst alt powerstretchtröja
Armbågsskydd
Rätt så tjocka skinnhandskar

(vid nederbörd, hård vind eller -15 eller lägre)
plastig, nätfodrad träningsoverallsjacka

Kalsonger i syntet
Craft alt HH underställslångkalsonger
Träningsoverallsbyxor enl ovan.
Strumpor, vilka som helst
s.k. skidstrumpor i ullfrotte
Isklätterskor alt Meindl Army Pro

Vid rast så åker allt på överkroppen av och hänges på tork, och ett nytt underställ + fleecetröja + träningsoverallsjackan åker på.

Brorsan däremot åker ofta i sin Tierra 3-lagers GTX-jacka och trivs med det....

Re: Windstopper är inte alltid lika windstopper

thureb; sa:
Jag har två indicier på att det finns bättre och sämre ventilerande windstopperkvalitéer.

Absolut! Det känns helt fel att diskutera GTX vs. Windstopper rakt av. Plaggens olika utförande och materialval påverkar ju andningen radikalt. Man kan heller inte dra alla plagg med samma membrankonstruktion över samma kamm!

Till att börja med kan man ju jämföra en vanlig windstopper-jacka som är tänkt att ha som ytterskal mer universalt. Då är ju gärna yttertyget av grövre sort och jackan känns tjockare/tyngre rakt igenom. En sådan jacka värmer ju mer, men andas betydligt sämre.

Motsatsen blir väl en windstopper soft shell jacka med tunnar yttertyg, och tunnare konstruktion rakt igenom. Sedan finns ju även jackor av vanlig windstopper i mycket tunnare utförande och lägre vikt. Exempelvis Haglöfs Lim (240g Large) och motsvarande modeller hos andra tillverkare.

Det blir därmed väldigt snedvridet att tala om GTX eller windstopper som två olika jackutföranden. Visst kan man jämföra membranens andningsförmåga, där WS-membranet torde andas betydligt bättre utan polyurethane-lager. Men i praktiken blir det ju hela jackans konstruktion som blir avgörande.

Sedan finns ju andra typer av membran vars funktion skall vara den samma som windstopper men som fungerar bättre i praktiken. Schoeller är ju ett alternativ, som andas betydligt bättre än klassisk windstopper exempelvis.

Det samma gäller ju för GTX-plagg. Många olika modeller och utföranden (inte bara 2 el. 3 lager) som andas olika bra.

klädval

Att ett plagg behöver vara mycket "andningsaktivt" står säkert i relation till aktivitetsnivån, och jag tror att många på den här tråden diskuterar utifrån en relativt hög aktivitetsnivå. Goretex- och andra kraftigare laminatvävar är helt säkert väldigt bra som ett allmänt skydd vid lägre aktivitetsnivåer, och det finns naturligtvis de som tycker att laminaten är ypperliga, därför de klarar av att reglera överskottsvärmen mekaniskt och/eller transpirerar måttligt. Så den här tråden borde beröra dessa faktorer lika mycket, som själva materialvalet.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg