En av de saker som slår mig från beretelser som jag hört från vandrare som testar på detta med lättskor är att de då lämnar sin kängor (den lösning de vet fungerar) hemma och tar endast med sig sina lättskor. Det verkar väldigt korkat i mina ögon, det är en sak att man har det som mål och att man gör det på andra längre vandringen och framåt men att man spelar hazard så mycket med sin vandring och sin säkerhet är för mig bara absurditeter.
Alla tycks vara överens att vikten man bär på ryggen är mycket lättare än den man bär på föttena även om sifrorna växlar mellan x3 och x7...så varför inte då spänna kängorna på ryggan första vandringen med lättskorna? Är man så himla "lätt-kåt" att man måste se viktbesparingen direkt?
Jag har ofta kört dubbel lösningar när det är någonting som jag tvekat om, senast var det dubbla kök ("testköket" var då ett toppmonterad gaskök, som jag mycket riktigt hade blivit vansinnigt på om jag inte haft bensinköket att falla tillbaka på).
Skulle jag börja tarpa i fjällen skulle jag första vandringen bära både min scout-tarp och ett tält och likadant om jag skulle testa ersätta regnjackan med en poncho, båda skulle få följa med till att börja med.
Givetvis finns det grejer som inte är lika avgörande som man kan riskera att testa utan backup-alternativ.
En sak som är svår att testa med backup är ryggsäck men den kan testas på läglandet med ganska god behållning till skillnade från mycket annat.
Är jag den enda som gör på detta sättet?!?