Skokonstnär-träd fram! :)

Re: Så var det löst

Wolf25; sa:
Boris Duhw heter den skyldige. Konstnär.

/Ulf [/QUOTE
]
Jag kom hem från några dagar runt Helags, väldigt förvånad över hur mycket konst det finns däruppe, mest i form av tomma konservburkar,matförpackningar,flaskor och annat vad jag kallar skräpkonst.Vill jag se konst
går jag till ett galleri, visst kan konst passa även
ute i naturen, men inte permanent,förutom vägar, broar och byggnader. Allt är tydligen konst, jag vet vem Wollgers är, men har ingen aning vad han vill förmedla,
men har han fått mig att tänka och handla på ett sätt utan att jag har märkt det, så är det riktigt stor konst.

Först gillade jag iden med konstverket, lite kul med smörskor på fjället. Efter att ha läst Boris förklaring på Östersunds Posten är jag inte så imponerad.
Ett konstverk består av två delar. Det konstnären tänkt och det betraktaren ser. För mig var tanken på dessa smörskor väldigt intressant men eftersom den redan är gjord en gång så är det inte så intressant och efter att ha läst konstnärens förklaring så är det än mindre intressant.
Om har fått iden för att han fått smöriga fötter när han var i Paris borde ha för fan ställt upp skorna där!
Avdelningen för krystade förklaringar:
" - Jag gjorde det för att göra en bild, jag ville fånga det speciella ljuset på dagen och den karga miljön."
"De smörfyllda skorna ska symbolisera vimlet i en storstad."
" - Det är otroligt, det visste jag inte, säger Boris när ÖP informerar honom om installationen i Tibet."
Det enda som är bra är hans funderingar på att gå och bära ner skorna igen... // Roland

Efter att ha läst Boris förklaring på Östersunds Posten är jag inte så imponerad.

Kan inte mer än hålla med. Dom få gånger det händer att jag tittar på konst blir jag ofta förvånad/förbannad då jag läser förklaringen till dom lite "konstigare" konstverken. En vanlig sten kan fanimej bli ett konstverk bara en känd konstnär säger så. Sedan är det ingen som vågar ifrågasätta och påstå att det bara är en sten med rädsla för att själv bli utfrusen av dom övriga i kultureliten.

Bäst att jag inte utvecklar mig mer nu... Hoppas i alla fall att han bär ner skorna.

/Ulf

Bära hem i januari ?

Wolf25; sa:
Efter att ha läst Boris förklaring på Östersunds Posten är jag inte så imponerad.

Kan inte mer än hålla med. Dom få gånger det händer att jag tittar på konst blir jag ofta förvånad/förbannad då jag läser förklaringen till dom lite "konstigare" konstverken. En vanlig sten kan fanimej bli ett konstverk bara en känd konstnär säger så. Sedan är det ingen som vågar ifrågasätta och påstå att det bara är en sten med rädsla för att själv bli utfrusen av dom övriga i kultureliten.

Bäst att jag inte utvecklar mig mer nu... Hoppas i alla fall att han bär ner skorna.

/Ulf

Citat från Östersunds posten .
”Av miljöskäl har jag det. Men när jag åket tillbaka från Finland i januari har jag tänkt köra förbi och ta bort skorna.”

Att Boris Duhm ska hämta sina skor i januari verkar vara en efterhandskonstruktion. Hur är snödjupet vid Storulvån i januari ?

Vad som är konst och inte är jag inte kapabel till att avgöra. Men som en bekant till mig som jobbade på Öviks Mekaniska Verkstad sa för ca 30 år sedan då en ”konstnär” fått 300000 (trehundra tusen) kronor för ett ”konstverk” utanför badhuset i Örnsköldsvik. ”Sånt där slänger vi i skrotcontainern på jobbet varje dag. Dom (=kommunen) hade kunnat hämta lite skrot gratis i vår container”.

Per Brune

Re: Bära hem i januari ?

Brune; sa:
Vad som är konst och inte är jag inte kapabel till att avgöra. Men som en bekant till mig som jobbade på Öviks Mekaniska Verkstad sa för ca 30 år sedan då en ”konstnär” fått 300000 (trehundra tusen) kronor för ett ”konstverk” utanför badhuset i Örnsköldsvik. ”Sånt där slänger vi i skrotcontainern på jobbet varje dag. Dom (=kommunen) hade kunnat hämta lite skrot gratis i vår container”.

Per Brune
Den skapelsen står iofs längs E4an, vid Domus Gallerian/Team Sportia. Vacker är den inte, och inte är det ett gott svetsarbete heller... Är det konst? Ingen aning.
[Tillägg: Misstag av mig, det är förmodligen annat konstverk du menar. Det jag avser står alltså mer centralt och kom dit i slutet av 90-talet]

Konst kan vara mycket. Sko-installationen drev ju upp en intressant diskussion här. Konst kan mycket väl vara avsedd att få folk att tänka efter. Att tänka själva. Att förbrylla. Och det tror jag installationen uppfyllde.

Inställningen "jag förstår det inte, alltså är det skit" som vissa (jag påstår inte att du är en av dem, Per) tycks företräda, är enkelspårig.

Men: Sko-installationen hade gjorts förut, och konstnärens svar "Nämen ojdå, vilket sammanträffande" är ju bara BS. Han har kopierat en idé rakt av, därmed är "den konstnärliga höjden" ungefär lika med en förfalskad Mona Lisa.

/Håkan
[Ändrat av Håkan K 2003-10-10 kl 11:54]

Det är ju så att det som kanske ser ut att vara bara en ihopknölad pappersboll (som man kastar i papperskorgen) kan vara nåt som konstnären ägnat månader åt att få att se ut som han vill. Han har kanske knölat ihop 2000 papper för att få fram hur han ska knöla ihop det för att det ska se ut som han vill. För en utomstående betraktare syns inte detta "bakomarbete".

Jag tycker detta fenomen syns inom all konst. Man ser ibland på TV en konstnär som står och smeta lite svart i hörnet på en tavla som ser ut som nåt en 2-åring gjort. Antagligen måste man ha en speciell hjärna för att förstå den sortens konst, själv har jag en "tekniskt analytisk" hjärna och jag förstår det inte alls. För mig blir reaktionen "Det där skulle ju vem som helst kunnat göra?".

Jag har en polare vars farsa är konsthandlare så jag har sett rätt mycket "konstig konst".

(Nu ska jag samla ihop gamla strumpor hemma och fylla dem med gröt och hänga upp dem i ett träd nånstans. Blir det ett konstverk då eller blir det bara konstigt?:) Det skall såklart symbolisera Internet som knyter ihop en massa individer till något stort.)

nermander; sa:
Nu ska jag samla ihop gamla strumpor hemma och fylla dem med gröt och hänga upp dem i ett träd nånstans. Blir det ett konstverk då eller blir det bara konstigt? :)

Jag skulle fylla dem med ärtsoppa ;)

/BAX

PS. Är man en konstnär om man ägnar tre dagar åt att göra samma verk som nån redan har gjort??

Inser också plötsligt att alla dom som klagades på i tråden "håll-fjället-rent-eller-nåt-sånt" inte är slashasar, utan konstnärer. Allt enligt ovannämnde tjomme.
Dags att ägna sig åt något konkret istället, jag gör helg. Adjö.

Boris Duhw var ganska naiv om han trodde att ingen skulle upptäcka kopieringen, eller så var det en dold avsikt om man ville vara lite djupsinning.. Vad hette förresten konstnären som ville måla ett helt fjäll i Jämtland med tusentals liter färg?

En gång i tonåren när min klass var på ett galleri, kom vi till ett rum med en installation gjord av stockliknande järnstycken utlagda på golvet. Några av oss flyttade om dem till ett nytt mönster när ingen såg. Var rätt kul att se efterföljande gallerigäster stanna vid konstverket och nicka begrunnande.. Undrar om konstnären uppskattade vår aktiva betraktelse eller blev förnärmad? :)

Re: Bära hem i januari ?

Brune; sa:
Att Boris Duhm ska hämta sina skor i januari verkar vara en efterhandskonstruktion. Hur är snödjupet vid Storulvån i januari ?

Ganska bra, men har han ställt dem på en vindpinad rygg så finns ju chansen.

men själv tycker jag det är självklart att mannen skall polisanmälas för nedskräpning. Han har ju till och med erkänt. Klappat och klart, bara att bötfälla.

mvh Christian

Bara för att jag inte förstår den avsikt, eller att jag inte kan begrepsmässigt kan tolka det objekt en konstnär gjort betyder inte att det objektet inte är konst.
Det betyder inte heller att jag är 'dum i huvet'. Det enda det betyder är att jag och konstnären inte talar samma bildmässiga språk.
Det är i alla fall viktigt att värna om de konstnärliga friheten vilket Lars Wilks påvisar med Nimis samt att utropa en egen stat och bygga upp Arx, en stenskulptur som officiellt är en bok och en bok får man väl ha på stranden? Har man inte transporterat bort den?
I detta exempel har kampen mot myndigheterna blivit det imaginära budskapet även om Nimis och Arx är de konstnärliga objekten.
Åter till smörskorna. Även om konstnären har krystade förklaringar, även om någon Kines gjort detta tidigar kan skorna stå kvar. De kan säket dra dit någon nyfiken turist - kanske mig - och det är ju roligt att se hur det konstnärliga objektet förändras med tiden.
Man hinner städa bort allt i sinom tid, om man nu skall göra det överhuvudtaget. Nedskräpning, tja. Det finns i alla fall en tanke bakom detta i motsats till alla T-spritflaskor, plastpåsar och annat skräp som finns nedstuckan bakom fjällens stenar.
Vilket får mig helt osökt att tänka på gasolflaskan som jag lämnade bakom en stor sten vid Gasskasagåråjågås norr om Boarek. Jag skall ta med den nästa gång jag går förbi :) // Roland

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg