Skogsstyrelsen tar paus från nyckelbiotopsinventering i de delar av Sverige där de flesta av de fragment av oskyddade gammelskogar finns. Skogsstyrelsens generaldirektör skriver bl.a. att "Skogsstyrelsen förutsätter att skogsbruket hanterar pausen på ett ansvarsfullt sätt och fortsätter att undanta skogar med höga naturvärden i nordvästra Sverige från brukande även om de inte klassats som nyckelbiotoper".
Birger Schlaug svarar med "Det är väl ungefär som att säga till räven när stängslet till hönsgården har fallit sönder att hantera situationen ansvarsfullt."
Vi har inte mycket riktig gammelskog kvar här i Sverige och jag tror att så gott som all oskyddad sådan kommer att vara borta om tio år. Är det fler än jag som är oroliga över vad detta medför?
Birger Schlaug svarar med "Det är väl ungefär som att säga till räven när stängslet till hönsgården har fallit sönder att hantera situationen ansvarsfullt."
Vi har inte mycket riktig gammelskog kvar här i Sverige och jag tror att så gott som all oskyddad sådan kommer att vara borta om tio år. Är det fler än jag som är oroliga över vad detta medför?