Är det inte bättre om du förklarar v.
1. mineralolja.
jag har aldrig, överhuvudtaget, pratat om gänglåsning. ska man låsa gängor använder man, låsbrickor (av olika typer och konstruktioner), nylockmuttrar eller som du skriver gänglåsning på flaska.
innan du friserade ditt inlägg så stod det "att man aldrig skulle använda mineralolja till gängförband."
det jag avser med gängförband är på cykeln samtliga förekommande gängor, det är ytterst få av dessa om knappt någon som du måste låsa med gänglåsning. däremot är flertalet av sådan art att du vill kunna justera eller inom överskådlig tid åter igen lossa. cykeln skulle dessutom om jag förstått rätt fortsätta underhållas i samma anda, jag förstod det som att ägaren var långsiktig i sitt engagemang. att man droppar lite olja eller drar av lite fett i gängan innan man skruvar ihop skruven vet alla mekaniker, av lite rang, är avgörande för om det efter fem år ska gå att skruva isär eller inte. och om det efter 25 isär och ihop skruvningar ska finnas några gängor kvar.
att dra samtliga skruvar på en cykelram så som du beskriver, utan någon form av smörjmedel, gör att det skär i hela kroppen.
2. tvätta med diesel.
när man tvättar något använder man olika medel men i begreppet tvätt är det, i alla fall för mig, underförstått att inte bara är smutsen utan också själva tvättmedlet som försvinner. annars heter det vård eller liknande. jag har aldrig påstått att du ska smörja cykeln med diesel. jag har överhuvudtaget inte gått in i detalj på hur dieseln ska användas.
du fyller en avskuren plastdunk eller glasburk till hälften, efter uppmärkning och fotografering kastar man ner bortmonterade delar, av metall, i burken. när dom legat över natten tas allt upp och torkas omsorgsfullt av så att alla rester av smust, fett och även diesel försvinner.
när allt är kliniskt rent lägger man upp det rent och snyggt på lika rena fina trasor, tar fram burken med fett och tar en ny ren spatel och packar lagerbanor/kulor med fettet. noga är att man också tvättat omgivande delar så det inte ramlar i grus och skit därifrån.
viktigt är sedan, om det gäller justerbara lager, att knacka till och justera upp så att du får exakt rätt spänning. dvs varken glapp eller för hårt draget.
när det gäller bakväxlar kan dom vara nitade och även av andra skäl onödiga eller svåra att plocka isär, att man då använder diesel istället för avfettning har att göra med att det är snudd på omöjligt att veta till 100% att man fått bort allt rengöringsmedel. jag brukar alltid låta prylar av den här typen ligga i ett bad av mineralolja och massera/röra delarna ordentligt, efter tvätten, på så vis har jag gjort vad jag kan för att tränga ut kvarvarande tvättmedel. om det ändå blir medel kvar är det 100gånger bättre att det är diesel än avfettningsmedel då det sistnämnda inte innehåller ett spår av smörjande effekt, tvärtom har det ju till uppgift att "avfetta"
samma sak med kedjan, den är också nitad och går inte att vara säker på att allt rengöringsmedel är borta, bra är då att det förstör så lite som möjligt.
3. val av produkt.
att när det gäller en 30år gammal cykel stirra sig blind på och börja diskutera val av rengöringsmedel, tvättmedel och ställa dom emot varandra, på det sätt du gör, är lika irrelevant som om en utmattad ökenvandrare säckade ihop på farstun, efter att ha varit utan vätska i 14dagar och man började dividera om i fall det är mest mineraler i loka eller ramlösa. huvudsaken är naturligtvis att han får i sig vatten.
självklart finns det mängder med olika super-medel som i många avseenden är bättre än oljekannan, men vad hjälper det vevlagret, att du använder ett smörjmedel till kedjan som är 25 gånger bättre än vad som krävs?
att mineralolja skulle vara "uselt" är naturligtvis helt fel. det är inte det optimala, men det krävs å andra sidan inte heller.
huvudpoängen med mina inlägg är att man bör riva isär och smörja ordentligt och vilken form av smörjmedel man ska använda. exakt typ och fabrikat överlåter jag till dom som är troende, att tycka till om.
värt att hålla i minnet är också att det här alltså inte är 2010 års modell av kolfiber, teflon och andra rymdmaterial. nyare cyklar vill pga av konstruktion och material ha andra typer av omsorg.
Flanell ursäkta jag benämnde dig Thure, lovar att inte göra om det
helt ok
risken att nån skulle förväxla just oss två är nog ändå minimal.