Skötsel

Tja tja, ny på mtb. :)

Har köpt en begagnad Bianchi Doss 6400 i mycket fint skick. Kör mest landsväg med slicks för tillfället eftersom det verkar omöjligt att hitta bra mtb-slingor här i närheten (Lund).

Det jag undrar är; hur sköter man sin cykel på bästa sätt? Tänker på lager, dämpning, kedja, växlar, bromsar, renhållning mm,
Bör man "putsa" på cykeln så fort man använt den, (den kan ju va rätt skitig efter en timma i regn utan stänkskärmar) eller ser man över det nån gång ibland? Och vad gör man i så fall?
Hur funkar dämpning osv? Man vill ju inte att skit letar sig ned där.

I'm eager to learn.
 
Det jag undrar är; hur sköter man sin cykel på bästa sätt? Tänker på lager, dämpning, kedja, växlar, bromsar, renhållning mm,
Bör man "putsa" på cykeln så fort man använt den, (den kan ju va rätt skitig efter en timma i regn utan stänkskärmar) eller ser man över det nån gång ibland? Och vad gör man i så fall?
Hur funkar dämpning osv? Man vill ju inte att skit letar sig ned där.

I'm eager to learn.
Kedjan är rätt känslig, grus sand och småskit kan ganska snabbt slipa ner både kedja och kassett. Både syns och hörs när det är dags för kedjerengöring och smörjning, det rasslar och låter/känns "sandigt".
Dämpare brukar inte kräva något särskilt så länge packningar håller tätt.
Bromsar...beror på vad du har för bromsar? Skivbromsar är relativt underhållsfria.
Pilla isär lager kan vara bra ibland, beror på hur petig du vill vara. En gång per år kan gott och väl räcka, men det beror ju på i vilken terräng du cyklar och hur blött det är.
Växlar behöver justeras ibland och växelvajrar bytas. Görs vid behov.
Använd inte högtryckstvätt på cykeln, då kan du pressa in vatten och smuts i lagren.
 
Jo jag skulle nog tvätta cykeln efter varje "skitig" tur å som sagts håll kedjan ren å smörj den ofta!
Håll även ren gaffelbena(den öppna ytan) så sparar du packboxarna lite ;)
Annars vanligt sunt förnuft! Börjar det rassla eller svårt växla upp eller ner, då behövs det lite justering av skruven bak(som går in i växeln) Vrider du nåt 1/4 varv i taget inåt (så växlar den lättare upp på större drev) vrider du utåt så går kedjan lättare ut på mindre drev ;)

/Janne
 
Okej, så man behöver inte tänka på att plocka isär cykeln i molekyler och borsta rent allt varje gång man har cyklat? :)
I lumpen var det ju så att man vårdade och vårdade, och hade man inget att vårda så vårdade man
det man redan hade vårdat. Vi snackar alltså inte vapenvård ekvivalent med cykelvård?? :D
 
Okej, så man behöver inte tänka på att plocka isär cykeln i molekyler och borsta rent allt varje gång man har cyklat? :)
I lumpen var det ju så att man vårdade och vårdade, och hade man inget att vårda så vårdade man
det man redan hade vårdat. Vi snackar alltså inte vapenvård ekvivalent med cykelvård?? :D

ibland, eller rättare sagt ganska ofta, kan det vara så att överdrivet tvättande/vårdande får motsatt effekt. en del saker är inte dimisionerade /kostruerade för ett evigt isär och ihopskruvande, gör man inte underhållet grundligt kan det också vara så att många halvhjärtade försök trycker in smuts dit det annars inte tagit sig.

att man vårdar materialet som man gör inom kronan har ju också med deras helt andra sätt att nyttja pryttlarna, endera kanske man vill ha det helt klart för strid i morgon eller så kanske det blir liggande i 25år..

när det gäller just cykel brukar jag plocka ur hjulaxlarna framåt vårkanten, tvätta kulor & säten i diesel + lägga i lite nytt vattenavstötande fett. men det är på min vanliga vintercykel.
 
Jag har helt slutat tvätta mina cyklar, borstar bort värsta skiten när det torkat.

Cyklar man i salt skulle jag dock se till att skölja av det snabbt.

Använd inte högtryck, slang utan munstycke är bäst. En diskborste med lite diskmedel funkar fint för tvätt. Undvik att få diskmedel nära lager, fettlösande på tallriken är även fettlösande i lager.

Cykeln slits så klart mycket mer i lera och slask än på torr asfalt, så anpassa dina serviceintervall efter det.

Innerbenen på dämpargafflarna är bra att torka av regelbundet, lite beroende på gaffeltyp ska de även vara lätt insmorda.

Kedjan har en viktig princip: Oljan ska vara i kedjan, inte utanpå den. Se till att bara smörja rullarna i kedjan, veva runt några varv och torka sedan bort överdlädet med en trasa. Gamla tubsockor över handen funkar fint, håll runt kedjan och veva baklänges med andra handen.

Var 300:e timme eller så bör man ta isär dämpare och göra rent, byta olja och eventuellt byta packboxarna (de som håller skiten ute och oljan inne). Bakdämpare kan i vissa fall servas själv men kan ofta vara trycksatta med gas vilket gör dem direkt farliga att skruva isär. Se till att du vet vad du mekar på och hur det ska göras!

Ungefär med samma intervall kan det vara bra att byta vajer och höljen, beror lite på hur utsatta de är när du cyklar. Jag kör numer med heldragna höljen och de håller minst dubbelt så länge. Köp billig metervara någonstans och dra själv, en bra avbitare är guld värd! Rekommenderar Biltemas vajerklippare 12-186 för hundringen: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=842&iItemId=80283

När man ändå håller på med ovanstående kan det vara bra att skruva isär naven och göra rent och fetta om, beror lite på vilken navsort du har och hur känsliga de är. Jag har t.ex. ett par DT Onyx från 2002 som gått måååånga timmar över åren och aldrig behövt den servicen.

En annan servicepunkt är de små dreven i bakväxeln, de behöver också tas isär och smörjas. Ungefär var 300:e timme där med. Samma sak med styrlagret.

Har du en fulldämpad cykel behöver du se över ledpunkterna till länkagen och smörja dem relativt regelbundet, varierar mellan olika lösningar och fabrikat.

Vill du att drev och kedja ska hålla längre kan det vara bra att skaffa en eller två extra kedjor och sätta snabblås på samtliga kedjor (SRAM Goldlink är bra, passar även på Shimano). Varva sedan mellan dina kedjor t.ex. var 30:e timme. Kedja och drev "gifter" sig med varandra, dvs. allt eftersom kedjan töjs slits avståndet mellan drevens tänder. Använder man fler kedjor slits inte dreven lika snabbt. Om man försöker byta en gammal kedja upptäcker man oftast att dreven är för slitna och allt bara rappar...

När alla ens kedjor gått varsin vända på cykeln passar man på att tvätta rent dem med en gammal tandborste och valfritt avfettningsmedel (diskmedel/citronsyra/kemikalier/annat). Se till att få bort alla avfettningsrester när du är klar och smörj upp kedjorna igen, sen är de klara för nästa pass!

Hur man mekar med de olika delmomenten hittar du här: http://parktool.com/repair/

Här finns förresten lite stigtips i Skåne: http://happymtb.org/forum/turtips/index.php?cat=15&hide=1
 
Kedjan har en viktig princip: Oljan ska vara i kedjan, inte utanpå den.


just!

ett tips, för den som inte tänkt på det, är att inte lägga på oljan på yttervarvet, lägger man den inifrån gör centrifugalkraften att oljan med automatik tränger in i kedjan. istället för att stäva bort från den.

ett annat tips, är att lägga bilvax på ramen, då får man ett extra skydd, och när man väl tvättar lossar skiten lättare. sonax bilpolish rekomenderas varmt. dock ska plastdetaljer aktas.
 
Oljan tränger in i kedjan hur fint som helst med kapillärkraften, spelar ingen roll hur man lägger på den bara man oljar in rullarna (eller snarare rullarnas kanter).

Annars har (hade?) ju framlidne skägget ett bra kedjeknep: http://www.sheldonbrown.com/chainclean.html ;)


ja självklart, kan man utan att det på något annat vis spelar roll, välja mellan att lägga på oljan från två olika håll, ska man naturligtvis välja det sätt där oljan får jobba emot tygndlagen istället för med den.

korkat av mig. bra att det finns helt totalt fullärda människor som reder ut begreppen.
 
naturligtvis välja det sätt där oljan får jobba emot tygndlagen istället för med den.

Jag skulle vilja se den vilsna själ som börjar lägga på olja underifrån... Fast du pratade om "yttervarvet" och "centrifugalkraften" (som f.ö. inte finns ;)). Trodde du då menade att lägga oljan på kedjans insida och sen veva ut den i länkarna genom att sätta fart på kedjan.


korkat av mig. bra att det finns helt totalt fullärda människor som reder ut begreppen.

För en mindre avgift kan jag -i egenskap av helt totalt fullärd- bli din personliga korrekturläsare så du slipper skämma ut dig offentligt i framtiden.
 
Jag skulle vilja se den vilsna själ som börjar lägga på olja underifrån... Fast du pratade om "yttervarvet" och "centrifugalkraften" (som f.ö. inte finns ;)). Trodde du då menade att lägga oljan på kedjans insida och sen veva ut den i länkarna genom att sätta fart på kedjan.




För en mindre avgift kan jag -i egenskap av helt totalt fullärd- bli din personliga korrekturläsare så du slipper skämma ut dig offentligt i framtiden.


med tanke på hur trådskaparen formulerar sig tycker jag det är långt ifrån självklart att man tänker på den här lilla, iofs kanske oviktiga, men ändå, detaljen.

sen finns det även andra som läser trådarna här, och som kanske inte ens köper specifikt smörjmedel för just cykelkedjan, utan använder vanlig mineralolja som inte alls har samma egenskaper när det gäller att tränga in.

lite svårt att förklar i ord, men om man tänker sig kedjan som en sluten cirkel, eller elips, är det alltså bäst att lägga på oljan inifrån cirkeln. när man sedan trampar kommer oljan sträva utåt (in i kedjan) du kan kalla det vad du vill, men så blir det i alla fall i praktiken.

det var bara så. och hurvida det här var oviktigt eller tillförde något tycker jag vi kan överlåta till andra.

men jag tycker däremot vi kan bespara dom från fortsatt tjafsande.
 
Följande är en metadiskussion, är man inte intresserad av analakademisk analys av kedjesmörja kan man gott hoppa över inlägget. Klutta på lite spillolja och torka bort överflödet räcker fint!

som kanske inte ens köper specifikt smörjmedel för just cykelkedjan, utan använder vanlig mineralolja som inte alls har samma egenskaper när det gäller att tränga in.

Uhm. Har du testat huruvida oljekategorin mineralolja har sämre penetrationsegenskaper (!) än kategorin "syntetisk olja"? Vilken sorts olja är egentligen den specifika smörjan till cykelkedjor? Personligen använder jag Finish Line, Cross Country (grön), den är syntetisk. Pedro's Chainj är rapsolja, dvs. vegetabilisk. Det finns säkert specifika kedjesmörjor som även är mineralolja.

Min gissning är att viskositeten är klart mer avgörande för huruvida oljan ska ta sig lätt in i kedjan eller inte. Däremot kan det ju hända att olika oljor är bättre under tryck och bättre på att stanna kvar i kedjan och hålla fukten borta, men det är en annan diskussion.

alltså bäst att lägga på oljan inifrån cirkeln. när man sedan trampar kommer oljan sträva utåt (in i kedjan) du kan kalla det vad du vill, men så blir det i alla fall i praktiken.

Har du testat? Isf. hur? Jag tror inte det spelar någon som helst roll om man lägger oljan på utsidan eller insidan av kedjecirkeln av två anledningar:

1) Kapillärkraften kommer suga in oljan i kedjan oavsett från vilken ände den kommer.

2) Rullarna i kedjan roterar runt sin egen axel när kedjan åker genom dreven till bakväxeln, runt kassetten och runt klingorna. Rullarna syfte är just detta, ligga still mot dreven och ge kedjan en ledpunkt med lägre friktion. Alltså kommer "insidan" av rullen inte stanna kvar som insida särskilt länge.


Nu lägger jag ju själv på oljan på insidan men det har bara att göra med att det är längst kedja exponerad mellan bakväxelns nedre trissa och vevpartiet. Därmed slipper jag flytta kedjan lika många gånger. Jag är anal och lägger en droppe på var rulle, flyttar kedjan, lägger en droppe på var rulle osv.. Man kan lika gärna hålla flaskan mot kedjan med ett långsamt flöde och bara veva runt kedjan, men det blir mer kladd att torka bort sen (oljan ska vara i kedjan, inte på den).


Efter detta totalt oviktiga teoriserande (jag har tråkigt på jobbet) vill jag skriva något viktigt: Det är bättre att cykla mer och fundera mindre på hur kedjan bäst oljas...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HPn Skötsel MTB Mountainbike 4
olofsson47 Årlig/Månatlig/Daglig skötsel av MTB´n Mountainbike 20

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg