Följande är en metadiskussion, är man inte intresserad av analakademisk analys av kedjesmörja kan man gott hoppa över inlägget. Klutta på lite spillolja och torka bort överflödet räcker fint!
Uhm. Har du testat huruvida oljekategorin mineralolja har sämre penetrationsegenskaper (!) än kategorin "syntetisk olja"? Vilken sorts olja är egentligen den specifika smörjan till cykelkedjor? Personligen använder jag Finish Line, Cross Country (grön), den är syntetisk. Pedro's Chainj är rapsolja, dvs. vegetabilisk. Det finns säkert specifika kedjesmörjor som även är mineralolja.
Min gissning är att viskositeten är klart mer avgörande för huruvida oljan ska ta sig lätt in i kedjan eller inte. Däremot kan det ju hända att olika oljor är bättre under tryck och bättre på att stanna kvar i kedjan och hålla fukten borta, men det är en annan diskussion.
Har du testat? Isf. hur? Jag tror inte det spelar någon som helst roll om man lägger oljan på utsidan eller insidan av kedjecirkeln av två anledningar:
1) Kapillärkraften kommer suga in oljan i kedjan oavsett från vilken ände den kommer.
2) Rullarna i kedjan roterar runt sin egen axel när kedjan åker genom dreven till bakväxeln, runt kassetten och runt klingorna. Rullarna syfte är just detta, ligga still mot dreven och ge kedjan en ledpunkt med lägre friktion. Alltså kommer "insidan" av rullen inte stanna kvar som insida särskilt länge.
Nu lägger jag ju själv på oljan på insidan men det har bara att göra med att det är längst kedja exponerad mellan bakväxelns nedre trissa och vevpartiet. Därmed slipper jag flytta kedjan lika många gånger. Jag är anal och lägger en droppe på var rulle, flyttar kedjan, lägger en droppe på var rulle osv.. Man kan lika gärna hålla flaskan mot kedjan med ett långsamt flöde och bara veva runt kedjan, men det blir mer kladd att torka bort sen (oljan ska vara i kedjan, inte på den).
Efter detta totalt oviktiga teoriserande (jag har tråkigt på jobbet) vill jag skriva något viktigt: Det är bättre att cykla mer och fundera mindre på hur kedjan bäst oljas...
men herregud, är du så lättkränkt att du upplever att jag ifrågasatt dig? eller vad är det du försöker bevisa??
ditt ursprungsinlägg, i den här tråden, var ett av dom bättre jag läst här inne överhuvudtaget.
tagga ner lite, jag gick inte emot det du sa, från början, jag kompletterade bara med ett tips.
jag vet mycket väl vad skillnaderna är på de olika oljorna men rådet jag gav tar avstamp i hur den som varken har kunskap eller rätt produkter anske står och vinglar lite med en gammal mässingsoljekanna med vad som helst i.
jag smörjde cykelkedjor innan du ens var född, men det var inte för att bevisa det jag satte min fot här.