Jag har helt slutat tvätta mina cyklar, borstar bort värsta skiten när det torkat.
Cyklar man i salt skulle jag dock se till att skölja av det snabbt.
Använd inte högtryck, slang utan munstycke är bäst. En diskborste med lite diskmedel funkar fint för tvätt. Undvik att få diskmedel nära lager, fettlösande på tallriken är även fettlösande i lager.
Cykeln slits så klart mycket mer i lera och slask än på torr asfalt, så anpassa dina serviceintervall efter det.
Innerbenen på dämpargafflarna är bra att torka av regelbundet, lite beroende på gaffeltyp ska de även vara lätt insmorda.
Kedjan har en viktig princip: Oljan ska vara i kedjan, inte utanpå den. Se till att bara smörja rullarna i kedjan, veva runt några varv och torka sedan bort överdlädet med en trasa. Gamla tubsockor över handen funkar fint, håll runt kedjan och veva baklänges med andra handen.
Var 300:e timme eller så bör man ta isär dämpare och göra rent, byta olja och eventuellt byta packboxarna (de som håller skiten ute och oljan inne). Bakdämpare kan i vissa fall servas själv men kan ofta vara trycksatta med gas vilket gör dem direkt farliga att skruva isär. Se till att du vet vad du mekar på och hur det ska göras!
Ungefär med samma intervall kan det vara bra att byta vajer och höljen, beror lite på hur utsatta de är när du cyklar. Jag kör numer med heldragna höljen och de håller minst dubbelt så länge. Köp billig metervara någonstans och dra själv, en bra avbitare är guld värd! Rekommenderar Biltemas vajerklippare 12-186 för hundringen:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=842&iItemId=80283
När man ändå håller på med ovanstående kan det vara bra att skruva isär naven och göra rent och fetta om, beror lite på vilken navsort du har och hur känsliga de är. Jag har t.ex. ett par DT Onyx från 2002 som gått måååånga timmar över åren och aldrig behövt den servicen.
En annan servicepunkt är de små dreven i bakväxeln, de behöver också tas isär och smörjas. Ungefär var 300:e timme där med. Samma sak med styrlagret.
Har du en fulldämpad cykel behöver du se över ledpunkterna till länkagen och smörja dem relativt regelbundet, varierar mellan olika lösningar och fabrikat.
Vill du att drev och kedja ska hålla längre kan det vara bra att skaffa en eller två extra kedjor och sätta snabblås på samtliga kedjor (SRAM Goldlink är bra, passar även på Shimano). Varva sedan mellan dina kedjor t.ex. var 30:e timme. Kedja och drev "gifter" sig med varandra, dvs. allt eftersom kedjan töjs slits avståndet mellan drevens tänder. Använder man fler kedjor slits inte dreven lika snabbt. Om man försöker byta en gammal kedja upptäcker man oftast att dreven är för slitna och allt bara rappar...
När alla ens kedjor gått varsin vända på cykeln passar man på att tvätta rent dem med en gammal tandborste och valfritt avfettningsmedel (diskmedel/citronsyra/kemikalier/annat). Se till att få bort alla avfettningsrester när du är klar och smörj upp kedjorna igen, sen är de klara för nästa pass!
Hur man mekar med de olika delmomenten hittar du här:
http://parktool.com/repair/
Här finns förresten lite stigtips i Skåne:
http://happymtb.org/forum/turtips/index.php?cat=15&hide=1