Skötsel av grönländsk kajak?

@Robert: Tack för erbjudandet, Arboga är iallafall betydligt närmare än Skåne för mig!

@Anders: Heh, kalla mig Jacqueline, C Elegans (som är en rundmask) är ett standardnick jag använder på dataspelssiter...Jag vet inte vad kajaken på bilden väger eller hur lång den är, men den är kortare än vad kajakerna på Västgrönland brukar vara - jag tror inte den är 5 m - och den kan inte väga mycket mer än 15 kg eftersom jag kunde lyfta den upp och ned och bära den utan svårigheter. De tidigare regionala byggstilarna på Grönland har spridit sig och blandats med varandra, men fortfarande bygger många Thulejägare, speciellt de äldre, kortare kajaker än Väst- och Sydgrönlänningarna.

@Björn: Det låter fantastiskt att en 555 cm kajak bara väger 13,5 kg! Jag måste se till att jag prova en Black Pearl senare.

Grönlandskajak i Stockholm

Hej,

Jag hade en grönlandskajak byggd med skelett av ek och linoljad bomullsduk. Linoljan blandades först med pigment och slitstyrkan var jättebra.
Hade den i två-tre år utan att behöva göra om behandlingen. Förvarade den på balkongen en vinter med presenning över, sedan i en kajakbod i vaxholm.

Har aldrig prövat en kajak som har gått så bra i vattnet som den gjorde. Tävlingskajaker kanske men de är inte lika stabila. Min grönlandskajak var stabil som en riktigt stabil havskajak, men oerhört lättpaddlad och smidig.

Mvh, Per Nyberg.

Hej Per!
Kul att du skrev om dina erfarenheter. Har du gjort dig av med kajaken eller har du den fortfarande kvar?
Låg presenningen mot kajaken eller hade du gjort det som ett litet tak?

Jacqueline: var det många fler än din bekanta som jagade med harpun och flottör? Jag är lite nyfiken eftersom jag mest fått intrycket att de som fortfarande jagade med kajak använde sig av gevär? Många använder fortfarande harpun till träning/tävlingar, men jag har själv ingen aning om hur ofta det används till jakt? Det stämmer nog bra att kajakstilarna blandats friskt på Grönland. Vad som finns att läsa om Thule så hade de en gång i tiden glömt bort kunskapen att bygga kajaker (epidemier/sjukdomar?). När de väl började bygga igen så var det efter influenser av kanadensiska kajaker som var betydligt bredare och lite klumpigare. Spanten var inte heller basade utan oftare i 3 delar (även sittbrunnssargen - vilket också gjorde det svårare att t.ex rolla). Jag tror inte (kan minnas fel) att det var förrän en bit in på 1900-talet som de började bygga igen på det sättet som man kan se idag. Även här i Sverige har man faktiskt jagat säl med kajak och harpun. Det var med lite klumpigare kajaker, men ganska intressant ändå tycker jag...
Lycka till med din kajak och hoppas att du får många års glädje av den!

Tyvärr så har jag sålt den, önskar att jag hade den kvar.
Jag hade kajaken på två träbockar med presenningen lagd över kajaken och fastspänd under bockarna så att det var tätt mot vind och snödrev.
Men jag hade inga distanser från presenningen ovantill.

Mvh, Per Nyberg.

OK, men den höll sig tydligen i fint skick ändå. Jag har hört av andra som förvarat sina utomhus att det bästa vore om presenningen inte kom i direkt kontakt med kajaken, men det går uppenbarligen bra även så som du har gjort. Nuvarande grönlandskajaken jag har förvaras i en bod, men bygger jag en till så kommer jag att få förvara den ute. Efter vad jag hört nu från alla andra som gjort det verkar det inte vara något större hinder. I släkten har vi faktiskt en gammal dukklädd canadensare som duken har hållt på i 20 år. Vi paddlade mycket med den som barn och det är först nu som duken har blivit borttagen. Träskelettet är fortfarande OK och det är egentligen bara att duka om den. Vad jag vet så förvarades den canadensaren hela tiden utomhus på ett par bockar (tror inte ens den hade något tak som skydd).

@Per: Intressant att höra om dina erfarenheter! Jag har ingen balkong, men planen är att åtminstone i början förvara kajaken i garaget på landet.

@Bertil: Alla som jagar val i Thuleområdet jagar med harpun från kajak. De har själva beslutat att inte tillåta valjakt med motorbåtar och gevär, eftersom detta riskerar att störa valarnas parningsbeteende. Inglefeld Bredning, fjorden där Qaanaaq (den största byn) och flera andra bosättningar ligger, är parningsområde för narvalen. Många som jagar narval med harpun jagar också säl med harpun från kajaken, men andra jagar säl med gevär - det är tillåtet. På vintern jagas valross antingen med harpun eller gevär, oftast till fots med hundsläde över isen.
Det stämmer att Thuleborna vid en tidpunkt glömde bort kajaken såväl som pil och båge. Det finns ju väldigt mycket mindre drivved i Thule än övriga delar av landet, och enligt sägnen skall kajaken ha fallit i glömska därför att två familjer trätte och i konflikten dödades alla vuxna män som visste hur man konstruerade och använde kajak samt pil och båge. Under en tid, ca 3 generation tror jag, jagade man bara landdjur. Sedan kom en grupp kanadensiska inuiter från Baffin Island och lärde Thuleborna att använda kajak och pil och båge igen. Jag vet inte heller exakt när man övergick till att bygga på det sätt man gör idag, men det var iallafall en tid senare, när man kommit i kontakt med Västgrönlänningarna som ju aldrig glömde kajaken.

svarar på gammal tråd...

Jag börjar med att citera mig själv från en annan paddeltråd...

"Jag har varit med om att det varit svårt att komma ur kajak en gång i hela mitt liv. Det var i min X´s hemgjorda grönlandskajak. Sådana byggs ju efter egna mått, och hennes mått var inte riktigt samma som mina. Att jag överhuvudtaget kom in i kajaken var en gåta. Sen blev det hela inte bättre då grönlandskajaker är gjorda med tunna spant, och mina hälar klämdes effektivt fast framför ett sådant spant. Mitt enda sätt att komma ur kajaken var faktiskt att gå runt så jag fik en lättare vinkel. Då jag något år senare gjorde min egen grönlandskajak var det för det första efter mina mått, men jag la lite glidskenor av plywood ovanpå spanten så hälarna inte fastnade i onödan. Jag gjorde i och för sig detta på stora delar, så även packningen inte ska fastna så lätt mellan spanten."

Dessa glidskenor har jag upplevt som bra. Jag micklade lite själv och byggde in ett hembygt roder med roderfotpinne. Detta gjorde jag då jag upplevt det jobbigt med drift vid paddling bl a vid lofoten i hård vind.

Nånstans har jag urgammal bok om grönlandskajakbygge, den är på grönländska/danska/engelska. Sen har jag en urraspig kopia på nån dansk snickare som var tidig med att bygga dessa kajaker. Han hade vissa bra lösningar som inte var med i boken.

Fick en reva i min kajak här om året. Men det är ju bara att trockla på en ny lapp och impregnera med linolja och ny linoljefärg. Detta går ju även bra att laga ute på tur. Men nu var troligtvis revan gjord på land, så jag bytte till glasfiberkajak efter en snabbt sjunkande start hemifrån viken. Jobbigaste var att mobilen inte var vattenskyddad...

Visst är dukkajaker lite tyngre och glider lite trögare i vattnet. Men känslan av att sitta i en sådan (hemgjord?) är vida bättre än glasfiber tycker jag.

Jag har inte dukat om min kajak på 10 år, och orkar nog inte göra det på några år än.

Lasse

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg