Skötsel av grönländsk kajak?

Tack för tipsen! Point 65 X-lite och Skim Dex ser fortfarande stora och tunga ut för mig (jag skall ju kunna bära kajaken också) men Qaanaaq 512 såg ut att vara precis i min smak! Tyvärr var den inte direkt i min prisklass, men jag måste försöka ta en provtur nästa gång jag är i Göteborg. Kanske har jag sparat ihop pengarna lagom till Thulekajaken är utsliten :D

Hej Jacqueline,

Följ Bertils råd och sök på qajaqusas forum (http://www.qajaqusa.org/cgi-bin/GreenlandTechniqueForum_config.pl). Där hittar du råd och tips från kunniga människor som, till skillnad från de flesta på Utsidan, använder dukklädda grönlandskajaker och vet vad de pratar om. Qajaqusas diskussionsforum är visserligen enormt aktivt och omfattande och du får sannolikt hundratals svar på varje sökning – men det är värt lite tid.

Och självklart skall du ha din grönlandskajak. Med en liten lätt måttillverkad grönlandskajak blir paddlingen en djupt tillfredsställande upplevelse, som nyttjarna av tunga kommersiella plastkajaker inte kan föreställa sig.

En dukklädsel är betydligt tåligare och mera långlivad än plastkajakägarna tycks tro. De gamla obehandlade sälskinnen byttes vart eller vartannat år – ibland för att de inte höll längre och ibland för att hundarna behövde mat under de långa vintrarna, medan målad duk (bomull, lin eller syntet) håller i decennier, även på våra breddgrader.

Jag håller med Björn om att det sannolikt är stor skillnad på vilka kajaker utsidans medlemmar har, och vilka kajaker medlemmarna på Qajaqusas forum har.

Vill du ha goda råd för att välja mellan två varianter ska du förstås se till att fråga folk som har erfarenheter av båda slag. Björn har förstås omfattande erfarenheter av alla möjliga kajaker.

Utsidans medlemmar skiljer sig rätt mycket från Qajaqusas, misstänker jag. Tittar du på profilen på utsidemedlemmarna inser man att de flesta är "outdoor-typer", med flera friluftsintressen, bara några få är "enbart" kajakentusiaster. Troligen är ytterligare en gemensam nämnare för utsidemedlemmarna - om man nu ska spekulera - att det är paddlingen som sådan, som sport eller naturupplevelse, som är viktigast. Kajaken är en kär ägodel, men i grunden bara ett redskap och inte ett intresse på samma sätt som för Qajaqusas dedicerade medlemmar.

Säkert riskerar detta, liksoms Björns slutsatser, att vara grova generaliseringar, men det är förstås lika viktigt att veta vem som ger råden och utifrån vilka förutsättningar - som att själv veta vad man söker.

Apropå vikten så känns faktiskt min duk/ribbkajak ungefär lika hanterlig som min tyngre glasfiberkajak, medan min lite nättare glasfibermotionskajak väger hälften. Storleken har förstås rätt stor betydelse för vikten, och jag misstänker att du orkar hantera en kajak i rätt storlek, oavsett materialval, så länge den är vettigt byggd.

Med dina kontakter, och de möjligheter som följer därav, skulle jag nog ha svårt att motstå en grönländsk kajak, men den lär behöva vara oerhört lättskött för att vara mindre underhållskrävande än en glasfiber- eller plastkajak.

Nu blir jag kanske jobbig... men egentligen handlar ju allt om vad man jämför med. Visst kan en glasfiberkajak kräva mindre underhåll än en dukkajak, men samtidigt (som ett exempel) kräver i stort sett varje motordrivet fordon betydligt mer skötsel och underhåll än vad en dukkajak gör. Fast det är inte många som ser det som något större hinder för att kunna användas...

Grönlandskajaker i Örnserberg Kanotsällskap

Där jag har min kajak finns två traditionellt byggda grönlandskajaker. En av dem vet jag ägs av Monika Larsson, en Grönlandsentusiast som byggt själv samt rest och paddlat mycket på Grönland. Hennes bror Bengt har hemsidan http://www.paddla.net som också innehåller lite eskimonika. Via hans sida kan du säkert också komma i kontakt med Monika.

Tack för era svar! För att spara utrymme citerar jag inte, utan kommenterar till respektive person:

@Björn: Hej Björn, tack för ditt svar, jag började faktiskt läsa på qajaqusa efter att jag läst Bertils post, och jag skall fortsägga med det. Lustigt att du postade i min frågetråd här, jag satt läste på din website i förrgår och tittade extra mycket på Black Pearl. Jag har funderat på att skaffa någon typ av kajak i flera år, men länge haft problem att hitta en, och även om jag i princip nu bestämt mig för att låta min Thule-bekant bygga en kajak åt mig, så är jag inte främmande för att senare skaffa även en annan typ av kajak, tex Qaanaaq om den känns bra vid provpaddling och jag har råd. Black Pearl såg också mycket fin ut tyckte jag, men jag är inte alls den händiga typen, plus att det väl inte går att provpaddla den i förväg?

@Anders: Jag är också en "outdoors"-typ, inte specifikt en kajakentusiast utan snarare en gammal avlagd klättrare som alltid varit intresserad av diverse olika utomhusaktiviteter. Vad gäller vikt så har de flesta "europeiska" kajaker jag prövat vägt 20+ kilo. Min Thule-bekants kajak är klart lättare, plus att jag tycker det vore roligt att ha en kajak som just han byggt. Dock har han fru, 5-6 barn och några barnbarn att försörja, så jag vill ju inte att han skall stå och bygga kajak till mig om jag ändå inte kan använda den på något vettigt sätt! (Särskilt inte eftersom han knappt vill ha betalt för det.) Jägarna i Thuleregionen jobbar ganska hårt för sin försörjning, speciellt nu när klimatet blivit varmare så avståndet till bytesdjuren ökat.

@Bertil: Lite underhållsarbete är jag beredd till, speciellt eftersom det har visat sig att jag utan problem kan förvara kajaken i garaget på landet. Vad som avskräckte mig var en granne som berättade att han kände någon som hade en grönländsk kajak som han förvarar i kylhus på sommaren och sköter som en baby! Det måste varit en sälskinnskajak misstänker jag.

@Rickard: Monica Larsson träffade jag för 7-8 åt sedan när hon jobbade i Ilulissat, och jag hade senast kontakt med henne när hon bokade min besvärliga flygrutt till Qaanaaq i Thule i somras. Skall ta och maila henne!

Lite mer info...
Helgen 3-4 september är det grönlandskajakträff i Svendborg i Danmark - där finns chansen att snappa upp massor av kunskap om både bygge, skötsel, användning av traditionella grönlandskajaker i ribb och duk. I Danmark finns en helt annan tradition än i Sverige - Qajaq Copenhagen ingår tillsammans med QajaqUsa och ungefär 25 grönländska kajakklubbar i QAANNAT KATTUFFIAT, grönländska kajakförbundet. Som jag uppfattar det är alla som är intresserade av traditionell grönlandspaddling välkomna - även om tillgänglig farkost skulle råka vara av plast eller trä/epoxi.

...och visst kan man prova Black Pearl. Min egen står till förfogande närhelst någon vill testa - här vid Skånekusten eller i samband med något kajakarrangemang - och det finns andra byggare runt om i Sverige som kan tänka sig att stå till tjänst med en provtur. Visserligen måttanpassas Black Pearl efter användaren på traditionellt grönlandsvis, men det ger ändå en hel del att prova innan.

Ifall någon är intresserad, så ser Thulekajaken ut så här. (Jägaren har plockat av harpunen och "sälballongen" för rengöring.)

attachment.php

btd; sa:
Helgen 3-4 september är det grönlandskajakträff i Svendborg i Danmark - där finns chansen att snappa upp massor av kunskap om både bygge, skötsel, användning av traditionella grönlandskajaker i ribb och duk.

Tack för info, det låter mycket intressant. Tyvärr är jag på kongress i början av september, men kanske ett annat år...

...och visst kan man prova Black Pearl. Min egen står till förfogande närhelst någon vill testa - här vid Skånekusten eller i samband med något kajakarrangemang - och det finns andra byggare runt om i Sverige som kan tänka sig att stå till tjänst med en provtur.

Om du har vägarna förbi Stockholm eller vet någon som har en Black Pearl som bor i Stockholmsområdet, får du gärna maila mig. Annars får jag höra av mig till dig när jag har vägarna söderut, det brukar hända några gånger per år.

Apropå tidigare viktdiskussion;
Vet du C Elegans (får jag kalla dig C?) vad kajaken på bilden väger (samt längden)?

Vad väger en Black Pearl (längd?)?

(Jag får väl erkänna att jag i och för sig själv aldrig VÄGT en kajak på riktigt...)

Min Black Pearl väger 13,5 kg inkl två skott/luckor - 555cm lång, 48 cm bred och 23 cm hög framför sittbrunnen, ca 15 bakom. Jag har medvetet jagat vikt genom att plocka bort allt (virke, plastmaterial, prylar) som inte känts funktionellt relevant men utan att kompromissa med slitstyrka/hållfasthet (vanlig väv, vikt och antal lager, och normal ribbtjocklek).

Bygger man lätt kan en ribb-och-dukkajak för normalt fritidsbruk hamna på ungefär samma vikt - men de flesta jag har sett är lite grövre byggda (kraftigare dimensioner på ribbverk, tyngre väv) och brukar väga in någonstans strax under 20 kg.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg