Skötsel av grönländsk kajak?

Jag funderar på att skaffa en kajak av grönländsk typ, dvs duk på träskelett. Jag undrar dock över skötsel och förvaring av denna kajaktyp. Vad behöver kajaken för underhåll och hur ofta? Hur skall den förvaras sommar resp vinter? Hur länge kan man räkna med att en sådan kajak håller om man använder den säg var och varannan helg under sommarhalvåret? Är det något annat som är bra att veta vad gäller underhåll?

Mycket tacksam för råd!

Att bygga din egen vore egentligen det bästa sättet eftersom du då kan bygga den efter dina egna mått. När det sedan är dags att byta duk eller ev byta något spant så vet du redan hur det går till. Vet man hur det går till att bygga, samt reparera så känns ev skador inte som något större hinder för att använda en riktig grönlandskajak i friluftslivet. Vanligaste duken som används här i skandinavien (och även Grönland) är canvas, men även nylon och polyester används ofta. När det gäller canvas finns olika uppgifter ang förväntad livslängd (5-20 år?), men det handlar ju mycket om hur man sköter kajaken. Allra bäst är att förvara svalt, mörkt och torrt. Enl några byggare här i skandinavien fungerar det bra att förvara utomhus, men kajaken bör då vila på ett par bockar ca 1,5 meter upp med presenning ovan som inte kommer i kontakt med kajaken. Jag vet att "Kosterfjordens kajakbyggeri" har sålt färdiga grönlandskajaker men de är dyra. (Sök i telefonkatalogen, svarar nog ej på mail - Strömstad tror jag). Finns fler i Sverige som bygger, men deras hemsidor verkar ha försvunnit? Förslag på namn: Lars Gradin i skåne, Kjeld Hansen "uppåt landet", Håkan Johansson "Kosterfjorden". http://www.qajaqusa.org har ett amerikanskt forum där i stort sett allt om grönländska dukkajaker finns. Slutligen så tål en dukkajak betydligt mer slitage än vad många tror. Bertil

Nej, jag menar inte bygga själv, det är i så fall en annan person som skall bygga den åt mig. Personen har mina mått ( plus att jag sitter perfekt i hans kajak). Dock är han en jägare från Thuleområdet, så jag kommer inte att träffa honom särskilt ofta. Därav frågan om hur länge kajaken kan tänkas hålla och hur jag sköter den på bästa sätt.

Det låter som om jägaren från Thule är bäst kvalificerad att svara på frågan!

Jag har en gammal dukad kajak som jag fick på 70-talet, och då bytte duk på direkt. Jag köpte oblekt bommull (markisaktigt), och linoljade samt målade med linoljefärg. Den har inte varit i sjön många gånger men den är fortafarande i "nyskick". Såg förrförra sommaren, då jag paddlade den att, att färgen hade släppt på nåt ställe.

Funkade ändå. Fast jag paddlar ju mycket hellre min XP måste jag säga.

Jo, min grönländske jägarbekant vet allt man behöver veta om kajaker i Thule, men det ju arktisk öken där uppe, han är inte alls van vid hur jämförelsevis fuktigt och varmt det är i Stockholmsområdet.

Du vet bäst vad du önskar dig mest, men ifall du inte paddlat så mycket, så tycker jag att du ska försöka göra det i lite lånade eller hyrda kajaker.

Det finns två saker jag skulle oroa mig för med en dukad kajak:

Att den inte glider lika lätt i vattnet.

Att den innebär lite pyssel då och då för att vara stridsberedd.

Det är inte välgrundade misstankar, men i värsta fall stämmer de, och då är det viktigt att du dels tycker att det är OK att bränna lite extra energi (=kortare aktionsradie mm), samt inte har ont om tid för ditt fritidsintresse (dvs att de inte är för många).

Jag har prövat en mängd olika kajaker här i Sverige, men för mig som än 156 cm/>50 kg har det varit svårt att hitta en kajak som inte känns som en gigantisk flotte, och jag kan i nuläget inte åka till Michigan för att provpaddla en BBK Valkyrie även om jag tycker att de ser mycket fina ut. Jag har varit på Grönland 3 ggr, och jag har gillat de kajaker jag lånat av folk där (det är inte svårt att hitta en grönlänning i min storlek!). Jag skall inte paddla över Atlanten eller till Lofoten med kajaken, jag hade tänkt kajka runt i Stockholmsområdet och på västkusten, eventuellt efter kompisarnas långsamma lilla segelbåt någon helg då och då.

Det som avskräcker mig är skötselfrågan, jag kan lägga viss tid på vård av kajaken, men jag vill ju inte ägna mer tid åt underhåll än åt paddling! Dessutom har jag ingen kajakplats på någon av klubbarna, utan jag skulle då få förvara kajaken ute på sommarstället där det är ganska fuktigt, och det vet jag inte hur lämpligt det är. Min bekant hänger ju bara upp sin kajak utanför huset när han använt den, så är den snustorr på en liten stund. I Thule kräver den i princip inget underhåll alls, han målar om den då och då bara. Jag tror knappt de känner till koncepten "ruttna" eller "mögel".

Men... jag tyckte du fick en hel del svar över det du undrade över? En dukkajak kan förvaras ute vid sommarstället om du bara bygger ett litet tak över. Måla den någon gång om året. Även i Grönland får de byta duken efter ett antal år... så är det. Verkar vara lite besvärligt att frakta från Grönland? Här finns som sagt många mycket kunniga i Sverige som säkert hade kunnat bygga åt dig. Vid behov hade de säkert kunna renovera ev skador också. Om du bor i Stockholm så har jag för mig att Skeppsholmens folkhögskola (tror det heter så?) regelbundet anordnar kurser/bygger traditionella kajaker...
... och som sagt: gå in på qajaqusa:s site, där finns mer information om arktiska kajaker/baidarkor, samt historia än vad många nu levande grönländare ens har en aning om!

Kan tänka mig att du har klart för dig hur kajaken känns och hur andra känns. Fast underhållet är som framkommit knappast så obefintligt som man trots allt önskar (i dagens verklighet och efter nån säsong... ;-)).

Jag vill inte tjata om nåt särskilt märke, men Point65 har ju nyss kommit med någon lite mindre modell, surfa och kolla, och ta en tur ifall den verkar intressant.
Och även Skim har ju i Dex en lite mindre modell, även om den inte särskilt är avsedd för små personer.

Jodå, jag är tacksam över svaren jag fått, men eftersom några verkade undra varför jag öht var intresserad av en grönländsk kajak, ville jag gärna beskriva varför samt precisera exakt vad mina frågor gällde.

Skeppning från Grönland ordnar sig, jag har en kompis i Qaanaaq som i så fall skickar kajaken med båten till Ålborg. Säkert finns duktiga kajakbyggare i Sverige också, men fördelen med jägaren i Thule är att jag VET hur han bygger och redan paddlat i en kajak han byggt för en person i min storlek (dvs sig själv). Eftersom det är någon jag känner kostar det hela mig knappt något alls utöver frakten, och dessutom tycker jag att det är trevligt att ha en kajak byggd av någon som faktiskt använder sin kajak till jakt. Dock är det ju skönt att veta att det finns folk i närheten man kan anlita för reparationer om det uppstår några större skador!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg