Jag har prövat en mängd olika kajaker här i Sverige, men för mig som än 156 cm/>50 kg har det varit svårt att hitta en kajak som inte känns som en gigantisk flotte, och jag kan i nuläget inte åka till Michigan för att provpaddla en BBK Valkyrie även om jag tycker att de ser mycket fina ut. Jag har varit på Grönland 3 ggr, och jag har gillat de kajaker jag lånat av folk där (det är inte svårt att hitta en grönlänning i min storlek!). Jag skall inte paddla över Atlanten eller till Lofoten med kajaken, jag hade tänkt kajka runt i Stockholmsområdet och på västkusten, eventuellt efter kompisarnas långsamma lilla segelbåt någon helg då och då.
Det som avskräcker mig är skötselfrågan, jag kan lägga viss tid på vård av kajaken, men jag vill ju inte ägna mer tid åt underhåll än åt paddling! Dessutom har jag ingen kajakplats på någon av klubbarna, utan jag skulle då få förvara kajaken ute på sommarstället där det är ganska fuktigt, och det vet jag inte hur lämpligt det är. Min bekant hänger ju bara upp sin kajak utanför huset när han använt den, så är den snustorr på en liten stund. I Thule kräver den i princip inget underhåll alls, han målar om den då och då bara. Jag tror knappt de känner till koncepten "ruttna" eller "mögel".