Skillnaden dyra/billiga tält?

Bergans iaf Light varianterna räknas inte ett budget tält utan ett billigare i Hilleberg klassen - dragkedjan lär dom fixa.

Sen röda färger är extra känsliga för uv strålning - gäller ju bilar med....man har ju sett vissa ganska illa åtgågna medans samma bilar med annan färg ser ut som nya.

Mitt ståuppe en månad i sträck tält var olivgrönt - det klarade sig från 2008 till 2013 innan det blev limegrönt, men det är klart vissa sommrar hade inte så många soldagar...

Som en tumregel kan man alltid tänka på 20/80 regeln när det gäller utrustning. Dvs man får 80% av funktionen för 20% av kostnaden. Man får alltså ganska hyfsat funktion för inte alltför mycket pengar men skall man ha toppkvalitet så blir det till att öppna plånboken. Så det gäller med andra ord att fundera på vilka krav man har, klarar man sig med lite enklare prylar kan man spara rätt så mycket pengar.

Det är bra att du visar hur tältet ser ut så folk får se vilket skit de säljer.

Ett tält som kostar en smärre förmögenhet men som inte tål sol är verkligen uselt

Är inte dom där bilderna från något läger där tältet stått uppställt en hel sommar? Tycker mig känna igen dom. Inga tält mår särskilt bra av en sån behandling.

Du får gärna fylla i lite hur länge tältet stått uppställt och var. Har du någon funktionsnedsättning eller är det endast färgen du menar med att de inte tål solljus? Nog tål de solljus som vilket annat tält men är ju egentligen inte gjorda för att stå uppe månader i sträck. Jag red i norra Jämtland somras och den firman hade 7-8 tält varav de flesta gröna Hilleberg (Nammatj och Keron). De står ute hela säsongen, kanske tre månader. Visst var de lite blekta men inte alls så tråkiga i färgen som ditt.

Står såhär på deras hemsida:
Tälta i sand
Minimera slitaget
Tält som blir använda i öknar, på stränder och liknande miljöer utsätts för väldigt hårda påfrestningar. Sand och partiklar ökar slitaget på vävar och stänger, och framför allt blixtlås. Dessutom är UV-exponeringen oftast högre än vanligt.

Här är några tips för resor i dessa miljöer:
* Välj Hillebergtält i Kerlon 1800. Dessa är tillverkade med starkare vävar och kraftigare blixtlås och detaljlösningar bättre anpassade för riktigt hård användning.
* Rengör ofta blixtlåsen med en liten hård borste.
* Sätt upp tältet så skyddat från solen som möjligt.
* Ta med dig en Tarp för extra UV-skydd. Bäst är Tarp XP som har högst UV-resistans.
* Packa ner tältet över dagen

PS. Hittade den här gamla tråden i samma ämne. http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=34108

Även om jag investerat i ett rött Hilleberg så ska man ha klart för sig att dom inte tål solljus

Per

Foto Per Brune

Det är bra att du visar hur tältet ser ut så folk får se vilket skit de säljer.

Ett tält som kostar en smärre förmögenhet men som inte tål sol är verkligen uselt

Där har Hilleberg nått att skämmas ordentligt för, och har nått att jobba på

Så där ser kompisens HB Kerontält ut också. Det är snart 30 år gammalt (80-talmodell). Antalet bruksdygn närmar sig 1000. Klarade ett stormdygn galant senast hösten 2011.

...Vet inte riktigt hur ett bra tält ska vara, om detta kan kallas skit :)..?

Har ett festivaltält från typ stadion, detkosta iallafall 300, det var 2007. 6 år har det överlevt, ca 150 nätter, klarat busväder, höll tätt i början, men det gillar inte regn mer än 10 timmar, då börjar det droppa från taket. Men i ärlighetens namn, hur ofta är det skyfall mer än 10 timmar i sträck? Varit med på fjällvandringar, jobb och diverse annat. Det är inte vackert i vind, blir helt totalt deformerat men det håller faktiskt. Skulle inte ta med det på några större äventyr långt från civilisationen och inte på vintern då jag inte litar på det även om det alltid funkat. Men funkar perfekt till vandringar i områden med stugor, gräsmattan, eller boende på camping. Skulle inte vilja slita på ett dyrt tält för att tälta på en gräsmatta eller camping,

Men nu står man där och vill ut på fjälläventyr långt från civilisationen och kanske vintertälta och då litar jag inte på det.

Hej kära utsidan! Jag har en fråga: vad är det som skiljer ett billigt tält från typ Jula eller Karlssons från ett tält för 7000?

Vänligen,

Lovisa

En god natts sömn oavsett väder... Ett tält från Jula är en leksak som du kan ställa upp i trädgården under en solig sommardag och låta barnen leka i, medan ett kvalitetstält från en känd tillverkare är en livförsäkring när det inte finns några andra alternativ till boende och vädret annars skulle göra att du skulle dö eller åtminstone få svåra skador... ;-)

En god natts sömn oavsett väder... Ett tält från Jula är en leksak som du kan ställa upp i trädgården under en solig sommardag och låta barnen leka i, medan ett kvalitetstält från en känd tillverkare är en livförsäkring när det inte finns några andra alternativ till boende och vädret annars skulle göra att du skulle dö eller åtminstone få svåra skador... ;-)

Jo, Det ligger mycket i det! Utsätts grejorna för ordentlig påfrestning så gör dom och då är kvalitet avgörande. Har använt mitt Jeke2 flitigt under en del regn (ej hård vind) och det verkar leva upp bra för tältklassen runt dryga 1000-lappen så det kan vara klokt att lägga en 1000-lapp istället för 500:- om man ska ha ett budgettält. Tror jag i alla fall.
Hade jag medel så skulle jag ändå utan tvekan hosta upp 6 loppor till och köpa ett Nallo2GT utifrån det kan vet om tält just nu i alla fall.
Man får hålla koll på Hillbergs "Outlet" de har på hemsidan framöver.

Postat från skogen på hemväg...

//Thomas

...mobile

Men i ärlighetens namn, hur ofta är det skyfall mer än 10 timmar i sträck?

Inte så ofta på våra breddgrader i mitten av Juli... men såhär på hösten är det inte så långsökt med 10 grader och 10 timmar regn, då håller man sig gärna torr. Har nog själv också suttit inneblåst på en holme i mitten av en veckolång paddlingstur mitt i sommaren, då regnade det 24 timmar i sträck och även då var man glad av att få vistas i ett kvalitetstält som höll torrt.

En gång i ett tält som inte håller tätt är en gång för mycket... gjorde det en gång och blev genomsur, avbröt min paddeltur, paddlade nostop till bilen, körde omedelbart till stan, köpte mitt första Hillebergtält på två minuter och min semester var räddad. Har inte ångrat det beslutet.

Man får hålla koll på Hillbergs "Outlet" de har på hemsidan framöver.

Alternativt ha ögonen öppna för vad som dyker upp på Utsidans prylmarknad. Tack vare ett inköp där kunde jag lugnt somna om när det blåste upp under natten. Snittvinden var under dagen 19 m/s och i byarna 29 m/s och jag tror inte att det var särskilt mycket mindre under natten...

När jag satte upp tältet försökte jag hitta lä från väster, men under natten kantrade vinden till sydlig - därav den olyckliga uppsättningsriktningen... Hur som helst somnade jag om, men förankrade tältet ordentlig i ryggsäcken innan jag tog ner det... :)

Bilagor

• SAM_2345.jpg
    SAM_2345.jpg
    65.1 KB · Visningar: 565

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg