Skillnaden dyra/billiga tält?

Var och paddlade med ett gäng i helgen och vi råkade ut för två riktigt rejäla regnväder, vardera på närmare timmen och med ett par timmars mellanrum, det ena på kvällen och det andra när vi just lagt oss. Dyra tält från Hillebergs och Helsport klarade det galant medan det blev blött både uppifrån och underifrån i ett betydligt billigare Berguventält.

/Thor

Även om jag investerat i ett rött Hilleberg så ska man ha klart för sig att dom inte tål solljus

Per

Foto Per Brune

Bilagor

• Hilleberg_1.jpg
    Hilleberg_1.jpg
    44.3 KB · Visningar: 1,444
  • Hilleberg_2.jpg
    Hilleberg_2.jpg
    42.5 KB · Visningar: 1,263
Hej kära utsidan! Jag har en fråga: vad är det som skiljer ett billigt tält från typ Jula eller Karlssons från ett tält för 7000?

Vänligen,

Lovisa
Den största skillnaden är oftast vikten. Ett billigt tält som samtidigt är starkt och tåligt väger ofta en hel del. Det finns få billiga tält som både är starka och lätta.

Det finns dock många hyfsat billiga (1000 - 2000 kr) tunneltält som verkar helt ok och inte är så tunga. Billiga och bra kupoltält är det inte lika gott om.

Riktigt billiga tält för ett par hundralappar upp till knappt tusen kronor har ofta botten av samma material som lättviktspresenningar. Med tanke på hur lätt sådana presenningar går sönder och börjar läcka så tror jag inte det är så bra material för ett tält.

Även om jag investerat i ett rött Hilleberg så ska man ha klart för sig att dom inte tål solljus

Per

Foto Per Brune

Haha ja jävlar , man skall ha billiga tält när dom skall sitta uppe dagar i sträck som vid campingar.
Helst silver

Har ett hyfsat billigt från Jack Wolfskin för dom ändamålena - det är limefärgat nu.

Det var olivgrönt den 11 Juli - haha.

Det har ju används tidigare år på samma sätt men det regna 29,5 dagar av 30 dom ärena så det var inte så farligt men i år kom det

Inte alltid så kul att sätta upp ett biltematält i 20 sekundmeter till skillnad från ett H Jannu t ex, som är smidigt enkelt och stabilt. Däremot kan jag hålla med om att priset är på tok för högt. Men det är väl priset vi får betala för utveckling och felsökning.

Jag skulle aldrig snåla in på den typen av utrustning som handlar om bekvämlighet och komfort men framför allt, säkerhet. Någon skrev att deras hilleberg blåst sönder under storm, till vilken grad blåste det sönder? Var det någon ögla som lossnade, eller blåste hela tältet sönder?

Åkte en tur till Dalsland för att plocka svamp och tälta. Hör och häpna hade vi missat att ta med tältet. I stället för att köra hem köpte vi ett tält på "Karlssons" för några hundralappar. Vid öppnandet av ingången gick dragkedjan sönder i första försöket, så även dragkedjan till myggnätet. En myggrik kväll väntade.
På mitt nästan 30-åriga Hillebergstält har detta inte inträffat ännu.

Halaj!

jag köpte ett två-manna kupoltält på Rusta. Det sprack i en söm när jag provuppsatte det i trädgården. Men äsch, jag lagade det med silvertejp. Det håller än. Egentligen är jag inte besviken heller. Man får ju vad man betalar för. För enstaka övernattningar i låglandskap under högtryck funkar den alldeles utmärkt, trots att den är ihoptejpad.
Tung är den inte heller: 1,7 kg.

//T

Familjens Bergans Kompakt 2 gick sönder i somras, dragkedjan till absiden gav upp efter totalt 15-20 nätter efter ett år.
Skillnaden skulle jag säga är att ett dyrt tält är förhoppningsvis av den kvalitén att man inte behöver oroa sig om just det som hände min bror i somras när det var 5 dagar kvar på turen och man kan lugnt ligga och läsa en bra bok istället för att oroa sig för att stormen ska blåsa sönder tältet. Sen är det ju också logiskt att ju dyrare och mer avancerade material desto dyrare blir tältet.
Men sen finns det ju såklart tillfällen då ett tält från biltema funkar lika bra som ett hilleberg.

Familjens Bergans Kompakt 2 gick sönder i somras, dragkedjan till absiden gav upp efter totalt 15-20 nätter efter ett år.
Skillnaden skulle jag säga är att ett dyrt tält är förhoppningsvis av den kvalitén att man inte behöver oroa sig om just det som hände min bror i somras när det var 5 dagar kvar på turen och man kan lugnt ligga och läsa en bra bok istället för att oroa sig för att stormen ska blåsa sönder tältet. Sen är det ju också logiskt att ju dyrare och mer avancerade material desto dyrare blir tältet.
Men sen finns det ju såklart tillfällen då ett tält från biltema funkar lika bra som ett hilleberg.

Efter så kort användning hade jag reklamerat tältet.

Per

Foto Per Brune

Det är bra att du visar hur tältet ser ut så folk får se vilket skit de säljer.

Ett tält som kostar en smärre förmögenhet men som inte tål sol är verkligen uselt

Där har Hilleberg nått att skämmas ordentligt för, och har nått att jobba på

Val!

Biltema, Jula, Hilleberg, Marmoth, bergans, Fjällräven, Mountain hardwear. Man väljer själv.
Så länge tältet passar syftet. Ska man tälta på vinterfjäll så behöver man kanske bättre kvalitet, ska man ha ett tält uppsatt i trädgården så behöver man kanske ett tält som utan tungt hjärta kan slängas efter sommaren.

http://www.youtube.com/watch?v=fhpl5p75DXE

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg