Absolut. När man väl fått fyr på det är fotogen ett förstklassigt bränsle. Med veke (filten) går det att tända även i flytande form.Vi hade under rekryten en hel del övningar med att släcka brinnande halmdockor, både bensin, napalm o fotogen indränkta.
Överraskande nog var fotogen besvärligast!
Orsaken var att filten, som användes till att släcka med, under övningens gång blev mer och mer indränkt i fotogen, som ju inte avdunstade mellan omgångarna, började brinna på utsidan.
Fotogen är alltså ganska besvärligt om det får suga in i ett poröst material. Medans bensin kan hinna avdunsta i vissa fall.
/John
Även trevligt att du noterade skillnaderna i förmåga att avdunsta. Det är just den egenskapen som i vintermiljö lättare leder till köldskador vid hantering av bensin och andra lättflyktiga bränslen om man har otur.
Däremot har jag svårt att se att något bränsle (allra minst fotogen) med rimlig sannolikhet skulle kunna orsaka den livsfara med dödlig utgång som Dan fruktar utifrån givna förutsättningar.
Med instuktionsboksenliga 25 pumpningar och handhavande kan man sannolikt i värsta fall skapa ett droppande flöde på behörligt avstånd från brännaren. Något som lätt avhjälps genom att ställa flaskan upp och släppa på trycket.
Skulle läckaget vara större än så får man ju inte något tryck i flaskan alls och då upptäcks det rimligen innan man ens startar brännaren.
Hur jag än vrider och vänder på problem har jag svårt att skapa livsfara på ett bra sätt, utifrån givna förutsättningar.