Skillnad gradering Klättercentret vs. Karbin?

På ett ställe satte jag en 7b på andra försöket medans jag kunde inte ta mig upp för en 6b hur än jag vred och vände på mig... på samma kväll... Det brukar inte skilja sig riktigt så mycket, men dessa skillnader upplever jag på alla ställen. Att en led passar än bättre än en annan må vara sant, men vad är mera sant är att graden som sätts är bara en gissning, och slumpen avgör hur mycket gissningen stämmer med verkligheten.

Om K2 gissar oftare åt det snällare hållet än de andra, vad spelar det för roll när graderna är så oexakta överallt ändå? Personligen tycker jag de kunde lika gärna använda samma graderingsystem till lederna som de har på bouldering.
 
Graderingen skiljer sig över allt. Beroende på vem som graderat, vilket år, längd, smidighet, styrka vart, m.m. Personligen tycker jag bara att det är ett riktmärke så att man inte går på något för hårt. Det gäller väl speciellt ute och när man klättrar trad. Men nu var det inte det du undra. Av min erfarenhet tycker jag att det skiljer sig mellan k1,k2 och karbin. Det är hårdare på karbin.

Men som sagt skit i graderingen och klättra för att det är kul! Se det som ett riktmärke!

Bra exempel Stockholm vs Bohuslän ;)
 
Tack för bra inlägg och kommentarer! Hur bra eller dåligt det än går på ett klätterpass kan jag inte annat än längta till nästa gång. Är till naturen väldigt resultat- och målfokuserad, kommer liksom med i paketet. ;) Blir ju euforisk när jag klarar något jag tidigare inte fixat eller vågat. Är för mycket nybörjare som ni märker men blev som sagt aningen (eller j-t) besviken när jag inte alls klarade samma grader på de andra ställena. Ville bara få höra vad ni andra tycker och tänker. Fortsätter och sträva mot nya höjder och utmaningar. :)
/Bella
 
Senast ändrad:
Ett generellt tips jag kan ge apropå detta, är att mäta din förmåga på strukturväggarna på anläggningarna - inte de byggda lederna.

Eftersom lederna på strukturväggarna finns kvar och håller samma grad år efter år, så är de ett bra verktyg för att mäta din utveckling. Du kan komma tillbaka till en stenhård led ett år senare och upptäcka att du avslappnat cruisar upp för den med din nyvunna fingerstyrka.

Ett litet problem är dock att strukturväggarnas leder ofta håller åtminstone utomhusgrad 6a vilket kanske gör det svårt för en nybörjare att ens hitta något de klarar. Jag upplever att utomhus 6a motsvarar ungefär 6b+ på K2.
 
Inspekterade idag Scott Mooney när han byggde om under Elefanten på K2. Respekt, säger jag bara. Inte ett ont öga till ledbyggare någonsin mer... Vilken njutning att se hur mjukt och elegant han testklättrade greppen.
 
Jag har fått för mig att K2 har snällare gradering än Karbin, men det är ju bara i betraktarens öga.

När jag kan tradda leder grad 5, 6 eller 7 på fler olika klippor utomhus så är jag en 5-, 6-, eller 7-klättrare. Om jag topprepat 6a eller 6b+ inomhus på vintern på det ena eller andra gymmet är högst irrelevant i när jag står med kilarna nedanför uteklippans pilliga 5+ i april.

Sen håller jag med Gabbi om att ledbyggarna på både K2 och Karbin (samt många fler gym) bygger riktigt bra leder.
 
Detta gjorde även mig nyfiken, så jag som brukar hänga på K2 drog en repa till Karbin med mina vänner.
Måste säga att till en början var det smått omöjligt tills vi blev informerade om massor av små chip och annat gott som ofta var tillåtna för de flesta leder. Sen tog det ytterligare ett tag innan man faktiskt kunde "se" dom då vi är programmerade att bara följa en färg på icke-strukturväggar.

Min egen bedömning är att om vi skulle klättrat på karbin lite mer frekvent och lära oss upplägget mer naturligt så skulle graderna vara relativt lika. Nu gång ett blev det dock många "va fan! Är den där min?!?", vilket gjorde det ganska utmanande. ;)
 
Känner igen mig. Dom borde inte ha ett så precis gradsystem eftersom det ändå inte blir precis. Det kan lika gärna vara 5,6,7,8 osv. Sedan spelar ens egna egenskaper större roll än bokstäverna.
 
Grader är alltid väldigt subjektivt. Ett move som en person upplever som lätt kan en annan tycka är svårt. Om man klättrar mycket på samma inomhusgym så vänjer man sig vid väggarnas lutning och beskaffenhet, de olika ledbyggarnas stilar och hur greppen är. Då tenderar man att tycka graderna är lite lättare, jämfört med om man kommer till ett gym där man aldrig har klättrat förut.

Det är samma sak utomhus, tycker jag. En klippa där man har klättrat mycket är mer välbekant och känns lite lättare än en klippa som man sällan besöker.

Jag är ledbyggare på Karbin och vi försöker hålla en jämn standard på graderna, vilket inte alltid är problemfritt. Vi försöker kontrollklättra lederna och fråga kunderna vad de tycker, men det hinns ibland inte med. Då och då justerar vi lederna efteråt, t ex genom att byta ut grepp eller sätta dit extra fotsteg. Kom gärna med synpunkter på graderna och lederna när ni är på besök!

Det är alltid svårt att jämföra olika gym. Personligen kan jag ibland tycka att de lätta graderna på K2, d v s 5a-6a, inte skiljer sig så mycket åt utan är ganska lätta. Däremot tycker jag ofta att de svårare lederna på K2, 7a-7c, är knallhårda jämfört med Karbin och lite undergraderade. Men det är bara en personlig reflektion.

På Karbin har vi tagit bort grad 3, vilket innebär att grad 4 kan vara lite "devalverad" och även innehålla leder som egentligen är lättare. Är det inte så att Klättercentret även tagit bort grad 4? I så fall inträder gissningsvis samma fenomen, d v s att en del av centrets grad 5-leder egentligen borde ha graderats lättare.
 
Tidigare tyckte jag det var enorm skillnad mellan K2 och Karbin, att ungefär samma svårighet hade en dryg bokstav högre grad på K2 och att detta märktes framför allt i 6-registret. Numera är jag absolut inte lika säker....

Men över 7 tycker jag det är helt och hållet avhängt klätterstilen och att det kan skilja lika mycket på samma ställe som det gör dem emellan. Min förklaring till detta har nog varit att de flesta ledbyggare ofta är väletablerade klättrare och har kanske sämre fingertoppskänsla när det gäller att sätta grader på leder som faller inom "för lätta"-kategorin.


Sen kan jag tycka att sedan årsskiftet är det riktig oordning på K2's nybyggen, vissa är graderade så illa att lappen inte ens duger som skiljemärke lederna emellan (senaste veckan har det funnits en 6a+ där jag klättrar nära min gräns, och bredvid en 6b som jag kan ränna upp och ner som uppvärmning). Dock är det nog bra för mångas utveckling att "luras" upp på en led som tappat en bokstav i gradering :)
 

Liknande trådar


Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg