Skidspår i Uppsala

Några tips

Har du bil så brukar det finnas fina spår uppåt Bälinge/Storvreta.

I Fjällnora finns det spår (ofta ganska sönderkörda men ibland bra). Kräver också bil eller buss och en halvtimmes promenad eller skogsskidning.

I Hammarskog spåras också en hel del och dit tar du dig hela vägen med buss.

Sedan finns Lunsen-området, med lämplig utgångspunkt från Sunnerstastugan.

Vet någon hur snabba de brukar vara med att spåra (med släde) i Strovreta eller andra skidspår i Uppsala. Nu har det kommit massor av snö och jag måste ut och åka!

/Ove

Nåsten/Hågadalen

Nåsten/Hågadalen brukar snabbt bli fylld av skidspår av varierande kvalitet. Det mesta är "hemaspårat" men bl.a. Kungbjörns slingan(?) brukar spåras med skoter och släde. Från Hågadalen /Nåsten så kan man nå spåren i Hamarskog. En fin och trevlig tur brukar vara att utgå från Hågahögen/Kung Björns hög (eller vad man nu vill kalla gravhögen)och därifrån åka söderut mot Hammarskog och ta en fika vid herrgården. T o R så landar sträckan på dryga två mil beroende på vilka vägval man gör.

/Jesper

Jorå.

Nu bor inte jag kvar i U:a men förra vintern brukade de vara ganska snabba med att slädspåra i stadsskogen. Spåret är förvisso bara 3½km långt med spår som spår :)

Skynda dig ut!

Ett tips är att skyda dig ut, eftersom skidkulturen i Uppsala inte är vad den borde vara: Folk går i spåren!!!

När Sunnerstaspåret var det enda åkbara elljusspåret i stan tidigare i vinter såg jag flera vuxna personer som gick i spåret!! Med 2.5 km skidspår och miltals med cykelväg hade man hoppats att fler valt cykelvägar. Hur resonerar dom som går i spåret? Som upplysning till icke skidåkare så blir spåren negativt påverkade även om man går strax bredvid spåren.

Men nu är det ny och fin snö! Om jag inte hade åkt vasaloppet igår skulle jag också ta en tur ikväll.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg