Skida Riksgränsen-Hunddalshytta?

Vi planerar stugtur i april, och tittar på Katterat-Hunddalshytta osv till Abisko. Dessvärre ser det ut som att nattåget inte längre stannar i Katterat, och tänkte därför höra om någon har skidat sträckan Riksgränsen-Hunddalshytta? På kartan ser det görbart ut, se skiss. Tack på förhand!

Bilagor

• IMG_1552.jpeg
    IMG_1552.jpeg
    3.3 MB · Visningar: 139
Finns nån tidigare diskussion men en annan sträckning. Tror att det är rätt brant ovanför den färdväg du har markerat och därmed lavinrisk. Rallarvägen till Katterat och därifrån leden är sannolikt lämpligare. Det finns troligen något tåg som stannar vid önskemål i Katterat också?

Thure

Senast ändrad:
Som Thure skriver är det gannska brant längs den skissade färdvägen. Jag har bara tittat på dalsidan från distans - under färd längs vägen - och skulle väl inte tar mig ner där på turskidor (men så är jag ingen väldigt bra turskidåkare).
Där finns tågförbindelse till (och från) Katterat, men tidtabellen är anpassad för Normän.
Om man kommar från Sverige är man framme i Katterat 17:53 (om tåget inte är försenat), så det blir en ganska sent ankomst i Hunddalen.
Om man skall till Sverige så finns en tåg 11:05, med den hinnar man utan att stressa - skall åka med den i början av april igen.
Kan ni vända turen, så att ni avslutar i Katterat?

Kartan på ut.no har en funktion att se var det är brant och lavinrisk och även var lavinkäglor kan flöda ut.

Den kan du använda för att få lite underlag för din planering.

Thure

Screenshot_20250104_192924_Chrome.jpg
Screenshot_20250104_193307_Chrome.jpg

Jag har en gång skidat till Hunddalshytta från Katterjåck. Avsikten var att gå av tåget i Katteratt och skida materialvägen till Hunddalshytta men ett skred innan Katteratt gjorde att tåget stannade i Riksgränsen. Därifrån är det mycket svårt (understatement) att ta sig till Hunddalen, särskilt med pulka, som vi hade, så vi tog tåget tillbaka till Katterjåck. Det var då långt gånget på dagen så det var inte möjligt att hinna fram till hyttan innan det blev mörkt men vi tog oss upp till Katterjaurestugan och kamperade där men den stugan är ju inte tillgänglig för alla.
Dagen efter skidade vi över Katterjaure och ner i sänkan där Skieltejokka börjar, det var ett brant parti där vi fick fira ner pulkan. Därifrån fick vi slita i djup lössnö i björkskogen i Sördalen fram till materialvägen. Turen hela vägen från Katterjaure till Hunddalshyttan är ju fullt möjlig att skida under en dag, särskilt utan pulka (om rätt förutsättningar råder vad gäller väder, före och turåkare är bäst att tillägga numer).

Vi har liknande planer, kommer ta oss från Bjørnfjell till Hunddalshytta. Vi har planerat denna rutt utifrån lavinkartan och andra källor, är det någon som har tankar om den? Rallarvägen från Bjørnfjell till Katterat går ju rakt genom lavinutsatt område, så denna väg känns som ett tryggare val. (Dock med en brantare utförsåkning precis innan Katterat)

Screenshot 2025-03-10 at 11.35.18.png

Vi har liknande planer, kommer ta oss från Bjørnfjell till Hunddalshytta. Vi har planerat denna rutt utifrån lavinkartan och andra källor, är det någon som har tankar om den? Rallarvägen från Bjørnfjell till Katterat går ju rakt genom lavinutsatt område, så denna väg känns som ett tryggare val. (Dock med en brantare utförsåkning precis innan Katterat)

Visa bilaga 46090

Trist att tidtabellen är ändrad så det inte passar något vidare för vår del. Har inte åkt denna sträcka men för ett par år sedan gjorde vi en tur från Katterat till Hunddalen vidare till Lossihytta m.m. Planen från början var att avsluta i Riksgränsen och då typ ta Eken1122:s förslag längre upp. Vi landade dock i att ta tåget från Katterat istället. Kändes som ett klokt beslut då det åtminstone på håll såg rätt brant och knepigt ut att ta sig fram på östra sidan om Hunddalselva. Tittade även en del efter hur det hade varit att snarare ta Jacobs förslag här ovan och det såg ju riktigt knepigt ut upp och ner runt Hunddalselva. Brant, skog och stenigt...

När vi var där var det också bra ont om snö här i branterna. Nu var det visserligen i slutet på maj (!) så kanske inte så konstigt. Dock var det ett år med väldigt mycket snö och det var t.ex. mer än 2 meter kring Cunojavrihytta. Dock hört att det iaf längre österut i Sverige är bra dåligt med snö i år. Iofs kan det ju vara en fördel med lite snö också för då kan man ju helt enkelt gå i branterna runt Hunddalselva men tristare uppe på platån öster om Rallerveien.

Bild med ryggen ni planerar åka ner för till höger om jag tolkar er karta rätt (26 maj 2022). Borde gå att orientera sig utifrån järnvägen. Dock för mig att det är brantare väster om älven men där ska ni ju bara upp då.

Bilagor

• 2022-05-26 12.51.18.jpg
    11.7 MB · Visningar: 19
Senast ändrad:
Stort tack för bra info! Har ritat rutten på bilden för framtida referens.

Bilagor

• Screenshot 2025-03-11 at 11.17.44.png
    Screenshot 2025-03-11 at 11.17.44.png
    3.8 MB · Visningar: 28
  • 2022-05-26 12.51.18.jpg
    2022-05-26 12.51.18.jpg
    2 MB · Visningar: 27
Bara kul att hjälpa till. Får man fråga vilket program/tjänst du använt för att rita ut kartvyn utifrån fotot?
Gjorde det för hand. Kartan är en skärmdump från gpx.studio. Tog GPS-koordinator från bilden du la upp, och satte en prick på rätt plats. Linjerna är en uppskattning utifrån referenspunkter i bilden + sattelitbild.

Gjorde det för hand. Kartan är en skärmdump från gpx.studio. Tog GPS-koordinator från bilden du la upp, och satte en prick på rätt plats. Linjerna är en uppskattning utifrån referenspunkter i bilden + sattelitbild.
Aha, då är jag med. Tänkte att det fanns något fancy automatiserat sätt :). Men nu känner jag mig inte lika efter längre ;-) . Snyggt gjort ivf!

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg