Skida Riksgränsen-Hunddalshytta?

Vi planerar stugtur i april, och tittar på Katterat-Hunddalshytta osv till Abisko. Dessvärre ser det ut som att nattåget inte längre stannar i Katterat, och tänkte därför höra om någon har skidat sträckan Riksgränsen-Hunddalshytta? På kartan ser det görbart ut, se skiss. Tack på förhand!

Bilagor

• IMG_1552.jpeg
    IMG_1552.jpeg
    3.3 MB · Visningar: 68
Finns nån tidigare diskussion men en annan sträckning. Tror att det är rätt brant ovanför den färdväg du har markerat och därmed lavinrisk. Rallarvägen till Katterat och därifrån leden är sannolikt lämpligare. Det finns troligen något tåg som stannar vid önskemål i Katterat också?

Thure

Senast ändrad:
Som Thure skriver är det gannska brant längs den skissade färdvägen. Jag har bara tittat på dalsidan från distans - under färd längs vägen - och skulle väl inte tar mig ner där på turskidor (men så är jag ingen väldigt bra turskidåkare).
Där finns tågförbindelse till (och från) Katterat, men tidtabellen är anpassad för Normän.
Om man kommar från Sverige är man framme i Katterat 17:53 (om tåget inte är försenat), så det blir en ganska sent ankomst i Hunddalen.
Om man skall till Sverige så finns en tåg 11:05, med den hinnar man utan att stressa - skall åka med den i början av april igen.
Kan ni vända turen, så att ni avslutar i Katterat?

Kartan på ut.no har en funktion att se var det är brant och lavinrisk och även var lavinkäglor kan flöda ut.

Den kan du använda för att få lite underlag för din planering.

Thure

Screenshot_20250104_192924_Chrome.jpg
Screenshot_20250104_193307_Chrome.jpg

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg