Skeppshult Natur Sport???

Jag är nyfiken på en cykel som heter Skeppshult Natur sport. Den verkar rejäl men samtidgt lite sportig. Jag ska ha den till och från jobbet men den ska samtidigt kunna vara möjlig att ta lite längre sträckor på en cykelsemester. Den saknar dock pakethållare. Är det någon som har erfarenhet av denna cykel- den kostar ju en slant i inköp och jag vill gärna ha tips på för- och nackdelar hos modellen. Eller tips på alternativ
 
Jag är nyfiken på en cykel som heter Skeppshult Natur sport. Den verkar rejäl men samtidgt lite sportig. Jag ska ha den till och från jobbet men den ska samtidigt kunna vara möjlig att ta lite längre sträckor på en cykelsemester. Den saknar dock pakethållare. Är det någon som har erfarenhet av denna cykel- den kostar ju en slant i inköp och jag vill gärna ha tips på för- och nackdelar hos modellen. Eller tips på alternativ

Med sina 18 kg verkar det vara en tung och klumpig pjäs för långcykling. Enbart en ramstorlek, som definitivt inte passar alla. Titta efter någon hybrid istället.
/Niklas
 
det saknas en del...

Cykeln har inte ens fästen för flaskhållare såg jag. Det finns enligt min mening många andra märken där ute som gör jobbet mycket bättre än Skeppshult.
Med tanke på priset, så kan du "bygga" om nästan vilken annan cykel och få en bättre och ändå hamna på en vettig prisnivå.

Själv köpte jag en Specialized Sirrus Elite med skivbromsar, och satsade på att byta ut lite komponenter. Och har nu en "fullvärdig" långfärds/pendlingscykel.
 
Nu jämför ni väl ändå äpplen men päron här. Natur Sport (som f.ö. inte väger 18kg utan 16kg) är en bekväm cykel med upprätt körställning, men med bra växlar och smala däck.

Vill man ha en träningcykel kanske man köper en hybrid. Natur sport lämpar sig ypperligt för långfärder (till skillnad från hybrider). Sadeln från Brooks är dessutom något av det skönaste du kan sitta på (efter att du kört in den).
 
Nu jämför ni väl ändå äpplen men päron här. Natur Sport (som f.ö. inte väger 18kg utan 16kg) är en bekväm cykel med upprätt körställning, men med bra växlar och smala däck.

Vill man ha en träningcykel kanske man köper en hybrid. Natur sport lämpar sig ypperligt för långfärder (till skillnad från hybrider). Sadeln från Brooks är dessutom något av det skönaste du kan sitta på (efter att du kört in den).

Varför skulle en hybrid inte lämpa sig för långfärder? En bra hybrid torde inbjuda till betydligt längre turer än en "sportutrustad" standardcykel.
Herr http://www.skeppshult.se/sv/cyklarna/herr/natur-sport 16,6/16,7 kg
Dam http://www.skeppshult.se/sv/cyklarna/dam/natur-sport 19,0 kg

Vad sadeln beträffar, så är smaken som baken, d.v.s. delad. En sadel kan passa perfekt till en person, men vara rena tortyren för den andre (och vice versa).
/Niklas
 
Varför skulle en hybrid inte lämpa sig för långfärder?

Därför att sittställningen är ansträngande. Är man ute på en långfärd (inte på väg hem från jobbet) så vill man kunna sitta bekvämt. Att sitta framåtlutad i flera timmar i makligt tempo är inte särskilt kul.


...och varför skulle Ulf Malmqvist vara intresserad av en damcykel?
 
16-17 kg låter väldigt tungt. Jag har insett efter 55 x 18 km (börjat jobbpendla) att man vill ha en så lätt cykel som möjligt. Min hybrid väger 13,5 kg och min mountainbike 11,5 kg. Ingen av dem är jättelätt och de kostar/kostade 7000 respektive 16000 kr.

När du skriver att det är jobbpendling som gäller främst så föreslår jag Scott Sub i någon variant. Jag gjorde mig snabbt av med de smala nabbdäcken på min Sportster och vilken rull och så tyst det blev! Sub är mer en gatvariant med gatdäck och utan tung och onödig framdämpare.

Tips är att gå in på happymtb.org och fråga. Du kommer att få fler tips där än här.
 
Därför att sittställningen är ansträngande. Är man ute på en långfärd (inte på väg hem från jobbet) så vill man kunna sitta bekvämt. Att sitta framåtlutad i flera timmar i makligt tempo är inte särskilt kul.

Tja, sitter du mer upprätt, så blir ju vindmotståndet betydligt högre, varför det går onödigt tungt att cykla. Då blir det heller inga långa cykelsträckor. Navväxel minskar ju varken vikt eller friktion, vilket ytterligare minskar den sträcka man vill cykla.


...och varför skulle Ulf Malmqvist vara intresserad av en damcykel?

I dagens HBT-influrade samhälle kan man inte vara säker på att en person med manligt förnamn verkligen vill ha en herrcykel... :) Särskilt en del äldre gubbar föredrar ju ofta damcykel, har jag noterat.
/Niklas
 
Utomlands är inte damracercyklar ofrekventa, betydligt bekvämare till pendling, lätt cykel är alltid enklare att lyfta över backarna.
Racer med komforthjul passar de flesta. Höst, vinter och vår är skärmar och stänklapp fram helt rätt. Alla pendelcyklar borde ha det. Lättaste stänklappen gör man av en plastflska, till lappen som popnitas med brickor på framskärmen, hålen skall vara 3,2 mm och tag bort hjulet innan du borrar, kamrat med mothåll underlättar.
 
Bra tips! Min ganska snygga bakskärm funkar inte helt OK. Helt skitig på ryggsäcken i fredags. Det blir att ta fram Dremeln och förlänga.

Lättaste stänklappen gör man av en plastflska, till lappen som popnitas med brickor på framskärmen, hålen skall vara 3,2 mm och tag bort hjulet innan du borrar, kamrat med mothåll underlättar.
 
Niklas

Du klipper flaskan koniskt i något bredare än skärmen, böjen till avsmalningen blir botten längs ner på lappen. Då samlas droppet där. Stänklappen bör gå under navcentrum. Kanske dax för praktisk skärm?
 
Jag är inte jätteinsatt på cyklar i detta segment men det måste finnas många cyklar som är bättre köp en denna. Jag som passionerad Cyklist vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag ser eländet som dom till och med har mage att begära ca 9000::- för.
Hopplös sittställning, blytung, rak stötig gaffel och för korta stänkskärmar t.ex.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg