Skåne rockar fett!

Re: Låglandsvandring

enigmia; sa:
Att vandra på en låglandsled verkar lite jobbigare med tanke på att vattnet inte är drickbart i samma utsträckning som i fjällen. Hur löser man detta?

Finns vatten som tappas ut kranar längs sträckorna. Det är inte värt att dricka vatten på annat sätt här nere om man inte vill hålla på att rena det i oändlighet. Finns mer info på http://www.skaneleden.org

FJS90/91; sa:
öööh... spiddekaga å majonäs!!

OK, torr och smaklös spiddekaga är nog sà skânskt det kan bli, men majonás??

Som den allmänbildade allmánheten ju sákert kánner till kommer denna feta och smakrika sàs frân Menorca, närmare bestämt frân denna ös huvudstad Mahón. Därav namnet: Salsa Mahonesa. De franska trupperna som ockuperade Menorca under nàgra âr pà 1700-talet (ârhundrade under vilket ön ju faktiskt var under brittsikt styre mest hela tiden) blev sà förtjusta att de tog med sig receptet hem och förfranskade Salsa Mahonesa till det mera fadda Sauce mayonnaise, eller bara Mayonnaise. Svenskarna var inte senare att ta efter detta ord-mord.

Patrick: efter som du ju har spanska som andra modersmâl tar jag mig friheten att sánda original-receptet just pà detta tungomâl. Observera att det ska vara olivolja, inte nân sketen skànsk rapsolja el. dyl.

--------------------------------------------------
Salsa mahonesa

4 Personas :

2 Huevos
Sal
Limón
Aceite de oliva

En el vaso de la batidora se ponen los huevos, la sal, el limón y se echa un poquito de aceite. Se bate y se va añadiendo aceite poco a poco hasta que espese.

----------------------------------------------------

För övrigt kan man gärna âka till Lönsboda och ta en titt om man vill upptäcka "det andra Skâne"! Garanterat fritt frân platta och leriga âkrar.

Mvh / Mats

[Ändrat av malindo 2003-05-30 kl 14:50]

kalsfjäll.

Skåne har faktiskt kalfjäll, tro det eller ej. Det är inte stort, men vi har precis den typen av geologi på ett ställe. Skåne är inte platt överall.

malindo; sa:
FJS90/91; sa:

OK, torr och smaklös spiddekaga är nog sà skânskt det kan bli, men majonás??

Som den allmänbildade allmánheten ju sákert kánner till kommer denna feta och smakrika sàs frân Menorca, närmare bestämt frân denna ös huvudstad Mahón.
Fet mat är skånsk mat, oavsett varifrån maten kommer...

Var faktiskt och knallade runt lite vid Söderåsen idag. Måste säga att mitt (något negativa) intryck av det skånska landskapet fick sig en törn. Mycket trevligt, dock lite väl tillrättalagt med bilvägar lite här och var.

/Håkan

Guest

Gäst
Skåne äger!

maskon; sa:
Synd bara att det ligger så otroligt långt bort! Finns det något speciellt i skåne som gör resan värd? (förrutom Tina :)

Allt i Skåne é bra! Ofta fint väder, det regnar inte mycket och väldigt bra vandringsleder. På sommmaren blir här även varmt i vattnet. Mycket att titta på, vi har ju hela Österlen och en massa andra saker man bara inte får missa! Så åk till skåne och upplev det som inte finns någonannanstans!

med rötterna längst uppe i Sverige, men boendes på Österlen, så kan jag bara säga att Skåne är helt okej, förutom en sak:
sommarnätterna är mörka, natt förekommer året om... man måste tända lampor nattetid fast det är mitt i sommaren...

För det första den som ens försöker antyda att skåne är platt ska arkebuseras, har ni nånsin varit på cykelsemester i denna landsända eller gått på söderåsen så vet ni att så inte är fallet.

Två spiddekaga är inte smaklöst bara luftigt.

Tre finns det något underbarare än att stilla vandra fram genom en bokskog nu på våren, fy för barrskog.

In i skogen!?

Hejsan!

Bra tillfälle, den här tråden, jag undrar nämligen om det finns naturområden i Skåne som lämpar sig för riktiga vandringsströvtåg med tält.
Jag försöker undvika begreppet vildmark, för det är nog lite osannolikt, men ni förstår kanske ungefär vad jag menar. Ut, in i skogen, inte se hus, bilar med mera.
Föreställ er helt enkelt en tysk med väldigt stor sverigelängtan och väldigt begränsad tid, typ en förlängd helg. Skåne är ju ganska nära härifrån, närmare än Berlin, både geografiskt och i andra avseenden.
Synd bara att man förlorar så mycket tid på färjan.

Är tacksam för alla tips!

/Georg

Re: In i skogen!?

sachsaren; sa:
Bra tillfälle, den här tråden, jag undrar nämligen om det finns naturområden i Skåne som lämpar sig för riktiga vandringsströvtåg med tält.
Slottsparken i Malmö...

Söderåsen är ett bra alternativ. Likaså Romeleåsen (t ex med utgångspunkt från Romelestugan). Det är odlingsbygd, med skog och faktiskt mycket trevliga områden.

Uppåt norra Skåne blir landskapet mer trevligt, nästan småländskt...

På Österlen möter du det öppna landskapet, har dock sämre koll på det. (Fast du kan ju åka till Ystad och följa Wallander i fotspåren, det har man ju sett en hel del tyskar som sysslar med).

Min helgrekommendation är Söderåsen, men du behöver nog bil för att någorlunda smidigt tar dig dit.
http://www.nationalpark-soderasen.lst.se/

Hittade lite om Romeleåsen oxå http://www.romeleasen.com/ där står det oxå om Torup (kallat Bokskogen). Det är väl snarare en "vild park" med inslag av skog och kan utnyttjas om du har extremt kort om tid och svårt att ta dig till nåt bättre ställe. Ligger ett par mil utanför Malmö och det går buss (tror jag).

/Håkan
[Ändrat av Håkan K 2004-05-07 kl 13:02]

Du har nationalparken Stenshuvud på Österlen.

Man kan vandra på stranden i stort sett hela vägen, med några undantag då man måste runda t ex just Stenshuvud, från bortåt Åhus till Ystad, ungefär.

Håkan K; sa:
malindo; sa:
FJS90/91; sa:

Som den allmänbildade allmánheten ju sákert kánner till kommer denna feta och smakrika sàs frân Menorca, närmare bestämt frân denna ös huvudstad Mahón.
Fet mat är skånsk mat, oavsett varifrån maten kommer...
/Håkan

Kära Malin! (Tack Håkan!)

Du kan ju inte hjälpa att dina historia kunskaper inte sträcker sig längre än vad dom gör..

Eftersom jag är en fryntlig och godmodig Skåning (halv Smålänning) så kan jag förklara att det var dom Skånska vikingarna som lämnade majonnäs-traditionen när dom plundrade och allmänt skändade Herrarna och deras fruar från lojbältet (lojbältet = Italien, Spanien och Frankrike mfl.. mao, där folk inte orkar arbeta hela dagarna och är allmänt sinnessvaga)..

Majonnäsen var från början en helande salva som vikingarna gav till ortsbefolkningen efter dom hade blivit bärsärkade, vikingarna var nämligen mycket vänliga och ville egentligen bara väl..

Sedan så var det en abersinier-munk år 1127 som kom på att man kunde ha salvan(majonnäs) på sina mackor!!

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg