[Skåne] Gissa bilden!

Virrhönan;398913 sa:
Oj, gissade jag rätt = lägga ut ny bild? Shit. Nåväl, jag ska väl klura ut hur man lägger upp bilder här.....(trots att jag är en virrhöna!)

Vad som odlas? Jag blir frestad att gissa på att slottsfolket odlar otillåtna växter, men gissar snarare på rhododendron.

/Louise

ps. pannkakshuset är en lekstuga ("Ameliden") som skulle användas till "huslig lek". Finns en liten järnspis inne i stugan om jag inte minns fel, där de forntida småflickorna säkerligen stekte svartbrända pannkisar)

Rhodedendron finns det nog i parken, men det är inte rätt.
De otillåtna plantorna gick åt för länge sedan under de "husliga lekarna" i pannkakshuset. Tror inte att där odlas några stockholmsbönor heller :p (usch vilken tråkig humor)

Det man framställer av plantan som efterfrågas är i alla fall halvt otillåtet i vårt land - det säljs bara i en statlig butik eller på krogen..... (med undantag för den lätta eller folkliga versionen)
 
Pelaren som syns ute i vattnet skulle kunna vara fyren Svinbådan utanför Viken (Höganäs kommun). Jag tror i och för sig att den står närmare land än så, men i brist på annat så gissar jag på Viken.
 
Pelaren som syns ute i vattnet skulle kunna vara fyren Svinbådan utanför Viken (Höganäs kommun). Jag tror i och för sig att den står närmare land än så, men i brist på annat så gissar jag på Viken.

Är det en pelare i vattnet eller? Jag tycker mer det ser ut som något ljusfenomen. Vi kanske måste ringa in det lite, det finns ju många bryggor, men eftersom det inte syns land så på andra sidan så är det väl sydkusten eller östkusten
 
mm, den där pelaren är lite lurig. Jag kan väl säga som ledtråd att pelaren är väldigt känd. och hög.
och att stället vi står på också är ganska känt. och att man får vara väldigt kortvuxen om man vill ta ett dopp vid strandkanten!
 
Lite mer söder om Barsebäck, men norr om orten som Philemon Arthur and the Dung sjunger om i en väldigt rimmande låt.....
Stället är känt för EN sak (en lång sak), och där står vi.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg