[Skåne] Gissa bilden!

Bilden ut över övningsfältet är tagen strax ovanför vad jag gissar är någon typ av anordning för att dra wire-mål ute på heden. Riktningen är helt korrekt mot Åhus!

Anordningen är, precis som du säger, en wire-anordning för att dra stridsvagnsmål över fältet. Tyvärr var denna anordning, på min tid, inte speciellt bra för att wire'n hoppade av hela tiden.
//Peter
 
Ravlunda

ger många blandade minnen. Men utan skjutfältsbehovet skulle det numera vara ca 2500 sommarstugor där. Skönt att det finns beteshedar. Det ger ett intryck av hur det varit.... Viremål var väl aldrig någon höjdare....
//J
 
Jag har absolut ingen aning men jag drar till med en (kvalificerad?) gissning:
  • Kivik, kanske t.o.m i närheten av musteriet.
  • Äpplen
//Peter
 
Virrhönan;398875 sa:
Vild gissning.....

...det är inte det lilla "pannkakshuset" i Torups Slottspark?

"Pannkakshus" känner jag inte till, men det ligger i Torups slottspark, så du har säkert rätt! Inte dåligt gissat för en virrhöna.

Då får du lägga in nästa bild, så fort någon knäcker bonusfrågan:
-Vad odlas strax nedanför huset?
 
Oj, gissade jag rätt = lägga ut ny bild? Shit. Nåväl, jag ska väl klura ut hur man lägger upp bilder här.....(trots att jag är en virrhöna!)

Vad som odlas? Jag blir frestad att gissa på att slottsfolket odlar otillåtna växter, men gissar snarare på rhododendron.

/Louise

ps. pannkakshuset är en lekstuga ("Ameliden") som skulle användas till "huslig lek". Finns en liten järnspis inne i stugan om jag inte minns fel, där de forntida småflickorna säkerligen stekte svartbrända pannkisar)
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg