[Skåne] Gissa bilden!

Magnarps hamn eller dylikt längs kusten norr om Ängelholm.

Annars tycker jag tidigare gissningar varit relevanta.

Är det ingen som känner igen landremsan i horisonten på den andra bilden...

/Per-Olof
 
Skulle vilja påstå att du är någonstans på östkusten runt Tosteberga.
Jag får bara inte ihop det med hamnen!
Men samtidigt är jag kanske på helt fel kust och då har jag verkligen ingen susning.
//Peter

Vad kan det finnas för hamn runt Tosteberga om inte just Tosteberga hamn, jag tycker att du ska få rätt för det Peter. Du var ju nästan rätt på det från början, jag var lite tveksam om vad du menade med hamnen på Landön, men det finns ju en hamn på Landön och så finns det Tosteberga hamn. Bägge ligger ju vid den lilla "skärgården" vid Landön. Och Lägerholmen med fyren som ligger sydsydöst om Tosteberga och nästan öster om Landön har vi ju haft med här i denna tråden förut.

Jag brukar ta mig ner till Tosteberga hamn när jag känner för att ta en sväng till havet. Man kommer så pass långt ut så att man nästan känner att man är ute bland öarna.
 
Vad trevligt, rätt igen!
Jag har aldrig varit i hamnen på Tosteberga men däremot mycket på Tosteberga ängar. Jag kände däremot igen miljön och gissningen på Landön var egentligen medvetet fel eftersom jag visste att det inte var det, men det var hamnen på Landön jag menade.

Här kan man dock se skillnaden mellan Eniro och Google maps.
Jag var inne på Google maps för att hitta området och hittade då ingen hamn men chansade på Tosteberga området ändå.
Tittar man däremot på Eniro så hittar man klart och tydligt en hamn i Tosteberga. Hade jag kollat på Eniro så hade chansningen kommit direkt.

Här har vi en ny bild.
Förhoppningsvis lite svårare än förra gången.

Vad är det för vatten vi ser?
Kan någon nämna den "exakta" platsen blir jag imponerad.
 

Bilagor

  • 100_1214.jpg
    100_1214.jpg
    71.8 KB · Visningar: 505
Detta är ju inte ens roligt... :)
Det är en sjö vi pratar om och visst är Immeln rätt.
Nu får ni minsann komma med gissningar om var i Immeln det är.
Annars får ju aldrig jag ha roligt...
//Peter
 
Ja, det är inte lätt att gissa, svårt att avgöra avstånd eftersom man kan få olika utseende på en bild beroende på brännviden, dvs zoomläget på kameran.

En gissning skulle kunna vara lite längre söderut på samma sträcka, och då vid sjöns utlopp, där bäcken ner mot Filkesjön startar.
 
Fel igen!
Hjälper det om jag säger att bilden är tagen från en ö?
För i så fall säger jag det!

Ön slutar vid de två stora stenarna rakt fram och skogen man ser i bakgrunden är alltså fastlandet.
//Peter
 
Ha, jag har jobbat på turistbåten på Immeln i en och en halv säsong, jag vet hur svårt det är att skilja på öar och fastlandet när man är där ute på sjön och tittar sig omkring. Nu är det ca 20 år sedan jag jobbade där och jag har inte varit iland på så många öar. När jag guidade passagerarna fick jag berätta att sjön hade en ö för varje dag på året, dvs 365 stycken, det är nog iofs beroende på vad man räknar som ö eller inte. Men det finns alltså en väldig massa öar att gissa på.

Jag ska gissa på en ö därför att jag har för mig att det finns en lägerplats där och det skulle kunna vara där med tanke på hur ön ligger, men det får bli min sista gissning, är det inte rätt så ger jag upp. Jag gissar alltså på Hökön
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg