Vad anser du att olyckor inom klättringen beror på då?
Jag upplever att olyckor i regel sker pga bristande kompetens och/eller bristande omdöme. Om vi antar att folk lär sig något på kurser skulle man väl kunna hoppas på att det skulle leda till färre olyckor att kräva en certifiering (uppriktigt talat måste jag erkänna att jag är lite förvånad över att uteklättringen *inte* har ett certifieringskrav för att försäkringen ska gälla).
Allvarliga klätterolyckor beror oftast på slarv, faktiskt.
Klättraren glömmer knyta in sig.
Klättraren glömmer kolla bromsen innan firning.
Säkringsmannen tappar koncentrationen vid fel tillfälle.
Det drabbar typiskt klättrare som mycket väl VET hur man gör och som gjort rätt hundratals gånger. Tyvärr hjälper det inte om du gör fel EN gång.
Andra allvarliga olyckor beror på objektiva faror. Stenslag, laviner, oväder... Ingen kurs i världen hjälper. Bara erfarenhet och omdöme.
De olyckor som till viss del kan utbildas bort är väl de mindre allvarliga. Stukade/brutna fötter, brända händer etc.
Certifiering, nej tack! (Utom för instruktörer och guider, givetvis)
Det går inte att "certifiera" en säker klättrare i bemärkelsen "Gör så här så är du säker", eftersom varje led är olik de andra.
En del leder kan bara klättras "säkert" genom att ha tillräcklig överkapacitet och inte falla på fel ställe. En del leder kan överhuvudtaget inte klättras "säkert". Andra leder kan jag låta barn leka på utan att skämmas.
Den lag som övertrumfar allt i klättringens väg är tyngdlagen. Den gör inga undantag för certifikat.