Skall jag ta fram sågen ...

... och modifiera mina Skyhöy?

Som många andra telemarksåkare har jag problem med att sitta kvar i bindningen. Problemet uppstår främst när jag i låg position trycker till på bergskidan för att göra en hoppsväng, men ibland räcker det med att gå riktigt lågt. Vad som händer är att skon "bryts" ur tådelen på bindingen, vilket i de flesta fall leder till ett ögonblicks okontroll innan tån hamnar rätt igen och i värsta fall till att jag tappar skidan. Det är också detta som ger effekten att bindningen "äter" på skons tå.

Jag har egentligen inte haft något större problem med detta förrän jag för ett par år sedan bytte från låga Terminator 2 (gamla modellen, motsvarar ungefär T3 i dagens modell) till höga och styva Garamont Super G. Mina Pittbull klarade överhuvudtaget inte att hålla emot, och tuffare åkning utanför pisten slutade frekvent med en tappad skida.

Med Skyöy (skruvade i botten) är problemet mindre, och jag tappar aldrig skidan, men titt som tätt känner jag hur tådelen "tappar greppet". Vad jag kommit fram till är att detta sker i precis de situationer jag inledningsvis beskrivet dvs. i låg position. Annars är det inga problem! (Och aldrig vid parallellsvängar.)

Min tanke som jag nu vill att ni tar del av är att på just Skyhöys tådel sträcker sig ovansidan av tådelen 5-10 mm längre än på de flesta andra telemarksbindningar. Dvs. den går längre ut på sidorna på ovansidan av tåläppen på skon. Kan det vara så att denna förlägning ger en extra hävarmseffekt som gör att tådelen på skon enklare "bryts" ut ur tådelen. Om det är på detta sätt borde man genom att kapa av ungefär 5 mm av tådelens utstickande delar minska på denna hävarmseffekt...

Så innan jag tar fram sågen. Är det här en god idé?

MVH/MM

Teknik vs Kraft

Hej,

vad ska jag säga? Jag blir lite förvånad. Saker går sönder / funkar inte om man använder dem fel. Jag räknar mig inte till de som åker mesigast utan står på bra i all sorts terräng. Till skillnad från många andra funkar mina grejer. Varför? Är jag en mes ändå? Eller har jag en gudabenådad teknik? Mina (av andra bespottade) Chilibindningar håller bra, har runt 100 skiddagar på dem. (Min skogscykel håller också:))

Låt skidan svänga! Man kan inte vrida en skida som är fullt belastad. Tryck först och lyft/vrid sedan. Skidåkning handlar om teknik och känsla och inte om kraft.

Det största problemet med telmarksåkning är väl egentligen att vår gamla 75mm Nordic Norm är föråldrad. Den är definitivt inte gjord med tanke på dagens telemarksåkning. Varför håller tillverkarna trots detta fortfarande på med denna binding? Linken skriver om en ny sorts bindning för skating, när gör de en ny bindning för telisåkning?

Lev!

Ola Orädd

Såga inte

Jag förstod inte riktigt i vilken ledd brytningen/vridningen uppstod. Jag uppfattar det som om du menar en axel i horisontalplanet och vinkelrät mot färdriktningen, dvs att du ställer dig på tåläppen. I sådana fall förvärras problemet ytterligare om du sågar av stödet på ovansidan av tån.
Rätt medicin är nog att ändra teknik till att inte böja så djupt. Du kommer att vinna mycket kraft på det. Öva även tekniken mot att hela främre trampdynan av foten trycks ned på bakskidan. Det är åkaren som skall åstadkomma det, inte tvingande mekanik i bindningen (jfr åkning med en klassisk rottefella).
Fortsätt i övrigt att köra hårt - om du vågar satsa så går utrustningen sönder förr eller senare, men du blir bättre!

Längre hävarm

Tjenixen!

Jag förstod inte till hundra procent vad du menade. Men som jag förstod det så vill du flytta den punkt, kring vilken vridningen sker, längre fram. Detta innebär att hävarmen blir längre och därmed ökar det vridande momentet. Detta skulle i sådana fall bara förvärra problemet. Har jag fattat rätt?

/R

Bristande teknik?

Hmmm ... Naturligtsvis kan man genom en till perfektion finslipad teknik utöva telemarksåkandets ädla konst även på skidor omsorgsfullt snidade i snickarboden, med bindningar flätade av den segaste nävern från fjällbjörken.

Nu var det ju inte riktigt det som var frågan utan hur i 3#¤"#%&%% jag skall få mina Garamont Super G att sitta kvar i Skyhöy även när jag går ner djupt. Visst kan jag också låta bli de djupaste knäböjarna och låta skidorna själva styra sig igenom svängarna. Men då och då uppstår situationer då jag får ta till hoppsvängar... och då är det betydligt enklare om skidan stannar på foten.

Hursomhelst kan det inte enbart bero på min kraftfulla (läs bristande) teknik eftersom jag inte hade dessa problem (inte i någon större utsträvkning) med min gammla skidskor (T2).

Tanken bakom att "modifiera" bindningen är den att den inte låter "skoläppen" böja sig på ett naturligt sätt (som tillverkaren avsett) beroende på att anläggningsytan på ovansidan går länge bak än "normalt". Det är möjligt att detta är rent nonsens, jag ville bara höra en synpunkt på fenomenet.

Tyvärr är det ju inte bara jag som har problem med bindningar som äter skor, uppenbart ligger en del av orsaken i förhållandet sko - bindning. Det kankse helt enkelt är så att vissa skor är direkt olämpliga i vissa bindningar och att man är tvungen att hitta en kombination som fungerar...

Men helt klart är ju som Ola påpekar att NordicNorm i grunden inte är "konstruerad" för den utrustning som jag och många med mig använder i dag.

Hej & Hopp / MM

Jag skippar sågen...

Jag inser nu att effekten av att "korta" av bindningens tådel kanppast ger en positiv effekt snarare tvärtom. Rent teoretiskt blir ju faktiskt kraften som "bryter" ut skon ur bindningen större och inte som jag i ett kort stund av hjärnsläpp tänkte mindre...

Men frågeställningen kvarstår. Vad kan man göra för att hindra att skon glider ut och in ur tådelen (med effekten att skon äts upp...)? Steg ett är naturligtsvis att spänna så hårt det går, men sen? Är det bara att förbättra sin teknik eller byta skor alt. binding som gäller. Teknikbiten är ju lättare sagt än gjort, skor är svindyra, så det blir väl att testa med en annan bindning...

MVH/MM

Tack för tipset!

Hej Voring!

På Telemarktips hittade jag en hel artikel som behandlar problemet med Skyhöy och Garamont!!! Otroligt! Jag återkommer när jag hunnit läsa artikeln.

MVH/MM

Jag är inte ensam!

Hej igen!

Jag har nu hunnit läsa igenom artikeln i ämnet Skyhöy/Garamont av Jon Myklebust (Norrman) på telemarkstips.com.

Vi har haft identiskt samma problem med Skyhöy och den gemensamma faktorerna är låg åkstil och styva Garmontskor. Han med Triple G och jag med Super G. Slutsatsen är att dessa skor beroende på sul- och bälgkonstruktion helt enkelt inte passa i Skyhöy. Tådelen sitter helt enkelt inte fast vid kraftig böjning av foten. Däremot tycks skor med "mjukare" sula fungera utan problem...

Tjaa.. det är ju på något sätt ändå skönt att höra att man inte är ensam om problemet.

MVH/MM

Fint att du funnit svar på dina funderingar!
- sjælv kør jag på gamla T1-or, men det ær snart på tiden å uppgradera til T1 race... Har fastnat før scarpa så jag kommer nog aldrig å kjøpa garmont - speciellt inte efter allt det som folk har upplevt med GGG och squadra (tror jag det var)....
Før øvrigt, Linken ær suveræn!!!!

Fortsättning...

I helgen hyrde jag ett par T2or för att testa om dessa fungerade bättre i mina trilskande Skyhöy. Det gjorde de...

En otroligt skön känsla att kunna blåsa på obehindrat utan den irriterande osäkerhetskänslan när bindningen då och då glappar. Offpistområdet vid Väggen i Hundfjället blev testområde och kombinationen T2 / Skyhöy kändes klockren! Det var en ren njutning att kasta sig ner för branten och kunna lita på utrustningen fullt ut! :))

Vad är då skillnaden mellan mina Garamont Super G och T2? Jo, till slut har jag kommit på vad som gör att mina Super G inte trivs i Skyhöy. När jag går djupt ner tar skons tåhätta i bindningens tådel och skon bryts regelrätt ut ur bindningen!!! Jag blev verkligen förvånad när jag upptäckte detta...

På T2 sker inte detta eftersom "läppen" är ett par mm längre än på Super G. Ja, du läste rätt, "läppen" på T2an är längre!!!, vilket gör att skons tåhätta aldrig tar i bindningen. (Ibland blir man så trött...)

Så sammanfattningsvis kan jag inte annat än att konstatera att Skyhöy och Garamont Super G inte är kompatibla för den med en låg åkstil.

MVH/MM

Modifikation av pjäxa

Har du frågat någon pjäxexpert om det går att "värma in" tå-hättan på dina Garmont? Ungefär som när man lästar om slalompjäxor altså. Hur mycket behövs?

Om dina fötter accepter detta beror givetvis på vilken storlek du har. På vissa storlekar finns plats mellan ytter och innersko pga att det görs fler storlekar på innerskor än ytterskor.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg