Skall jag ta fram sågen ...

Intressant!

Hej Vandrare!

Nej, det har jag inte tänkt på. Troligtsvis skulle det räcka med tre till fem mm. Skorna är ganska rymliga i tån så det finns nog utrymme för detta.

Hmm... det är alltså inte bindningen utan skon som skall putsas till... Låter som en drastisk åtgärd, men varför inte?

Vem utför en sådan här operation?

MVH/MM

Vem som böjer plast

Jag bor i Uppsala och här finns en bra men dyr affär som heter Ski Total. Där kan dom lästa om pjäxor. Troligtvis kan du hitta liknande service i Stockholm Åre, Sälen, Chamonix mm. På Ski Total tar dom typ 200:per pjäxa, beroende på hur mycket som ska ändras.

/Vandrare

Senaste nytt!

Du som tycker ämnet Skyhöy/Garamont redan är uttjatat kan med fördel sluta läsa nu... (jag är fullt medveten om att detta är ett smalt intresseområde).

Efter att ha testat med Scarpa T2 och kännt en klart förbättrad åkkänsla och säkerhet än med mina Garamont Super G har jag funderat på vad som skiljer dessa pjäxor åt.

Förutom att T2 i sig själv är en mjukare pjäxa än GSG är den riktigt stora skillnaden att T2 har fri flex framåt utan någon spärr av skaftet. Och så den något längre läppen (se tidigare inlägg).

Jag har misstänkt att det är det styva skaftet (framåt) som har varit boven i dramat och fick det i helgen bekräftat efter att ha testat med ett par T1 (gamla modellen). Inga problem med att skon lossade ur bindningen men med en klar "servokänsla".

Så ... efter en del tankearbete har jag gjort följande:

1. Maximal förspänning i bindningen (ett snäpp hårdare än rekommenderat för att skon verkligen skall sitta)

2. Låg spänning av fjädern. (för att få bindningen att flexa lättare, vilket behövs med en styv sko)

3. Upphöjning av hälen för att öka trycket på framdelen av foten. (en liten sulbit tejpad innuti ytterskon, 2-3 mm tjock) Jag har alltid tyckt att mina SGS varit lite låga i hälen.

4. Löst skaft för att kunna flexa framåt. (spännen normalt hårt spännda men skaftspärren öppen)

Med ovanstående justeringar/inställningar kändes allt rätt!!! En otroligt stor skillnad gentemot hur jag åkt tidigare under vintern. Jag har ännu inte haft chansen att testa någon mer avancerad offpist men i pisten känns det klockrent!!!

Faktum är att jag inte heller känt någon tendens till skoglapp i bindningen vilket troligtsvis beror på att jag med olåst skaft kan åka i låg position med betydligt mindre påfrestan på sko och bindning.

Tjaaa... vad skall man säga...???

MVH/MM

Löst skaftspänne

Jag åker oxå med löst skaftspänne. Jag började denna säsongen efter tips från en polare och nu vill jag absolut inte byta tillbaka. Enda gången det känns motiverat med att spänna fast skaftet skulle väl vara om man landar efter ett hopp och får bakvikt.

Jag har T1, nya modellen. (Och T2 ibland, man är väl prylgalen)

Håller inte grejerna?

Hej, Jag förstår ditt problem men jag tror inte sågen är ett alternativ. Säger som Ola sa här ovan; låt skidorna svänga, tvinga inte runt dem. Det är klart att du får mycket kraft med de pjäxorna och börjar fjädrarna i bindningen bli lite slappa vrider du ur dem lättare.
Jag åker alltid som en dåre (och ramlar hela tiden), men mina chili (55 dgr/år) håller bra. Kolla dina fjädrar och byt dem eventuellt. Lycka till men lämna sågen!
Ha en fin vårsäsong!
Anders

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg