Skalkänga

Det låter mycket rimligt. Räknar med att mina jobbskor håller max ett år. Då är de slut både i ovanläder och sulor. Även dämpning etc har tappat stinget.
Använder mina ute/inne som hantverkare.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Lämnar inte Lundhags någon garanti på materialet för en sådan reparation?
Känns ju trist annars när man istorsett kan köpa ett par nya kängor för samma pris som reparationen kostar.

Jag måste säga att jag blev väldigt bra bemött och känslan var att de verkligen ville lämna ifrån sig ett bra jobb. Sulan lossnade som sagt redan första säsongen efter bytet och när jag kontaktade dem och klagade på detta var det inget snack - kängorna skickades tillbaka och de stod för frakten. Sulan började lossna igen redan efter några månader och även då var det bara att skicka in kängorna. Men hur kul är det att hålla på och packa och posta paket? Och varje gång var jag ju utan kängor i ett antal veckor (upp till sex veckor tog det)... Så när gummit sen började spricka hade det gått två år sedan bytet och det kändes som att det fick räcka. Kanske hade de tagit en reklamation efter så lång tid, kanske inte. Mitt tålamod var i alla fall slut. Men som sagt, jag kan inte klaga på bemötande eller kundservice.

Bara en fråga - ibland verkar det som vissa talar om Lundhags kängor som liktydiga med "skalkängor" - men alla lundhags kängor är väl inte skalkängor? Jag tänker på de mer avancerade modellerna med styvare skaft och nån sorts polstring, eller de som har nån sorts syntetfoder..Då är det väl inte skalkängor? Skalkängor = 1 lager läder. Eller?

Bara en fråga - ibland verkar det som vissa talar om Lundhags kängor som liktydiga med "skalkängor" - men alla lundhags kängor är väl inte skalkängor? Jag tänker på de mer avancerade modellerna med styvare skaft och nån sorts polstring, eller de som har nån sorts syntetfoder..Då är det väl inte skalkängor? Skalkängor = 1 lager läder. Eller?

Skaften har polstring, men har läder på både in- och utsida, detta skapar gör att kängan fungerar som en enlagerskänga.

Bra frågeställning, hur definieras egentligen en skalkänga?
Hur tjockt foder och i vilket material får det vara för att fortfarande kallas skalkänga?

Mitt förslag är: en känga där du själv måste stå för stoppningen, dvs sockar för att kängan ska vara bekväm och sitta bra på foten.

Motsatsen är en känga med permanent stoppning där du klarar dig med en tunn socka.

Det är en flerlagers skalkänga.
Polstringen suger inte upp väta som på meindl och liknande kängor.

Du menar att Lundhags uppfunnit en unik polstring som inte suger upp fukt och att andra företag väljer en polstring som suger upp fukt? Låter inte troligt tycker jag. Varför skulle de det?

Den där sanningen om lundhags och att de torkar snabbare än.. osv gäller ju de kängor som består av ETT lager läder och cellgummi. Typ "scout" eller "Luffar"-varianterna. Det är väl de man pratar om när man pratar om "skalkängor" inget annat. Jag skulle nog tolka det som att vissa av Lundhags modeller är skalkängor och andra inte. Sen är det väl klart att det måste torka långsammare med en känga som är polstrad och läderfodrad med två lager läder än en som är tunnare.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg