Skaljackor

Jackor

En jacka med plats för kavaj under är inte samma plagg som man bär med tätsittande underkläder och dito fleece.
Bär man packning prioriterar man ventilation över fickor. Som i allt finns sällan tulipanaros. En jacka som släpper ut kroppsfukten och håller dig torr släpper oftast in regn och fukt. Alla jackor med membram måste sitta tätt för att det inte skall bildas is på insidan vintertid!
En skaljacka med bra funktion i någon form av G-texväv, bäst för hållbart bruk är trelagers. Marknaden har märkt att de håller för bra och har börjat sälja avskalade tvålagers, de håller inte alls så länge.
Taiga är ett svenskt företag som gör arbetsplagg i G-tex. Jag har handlat med dem och gör det gärna igen. Fjällräven har hakat in i modesvängen men är diskret och bra.
Mitt råd är koncentrera dig på ett par funktioner, får den prassla? De flesta skaljackor prasslar bara det blir tillräckligt kallt.

Go tur

Johan K

Hej igen

Jag vill bara tacka för alla synpunkter och jacktips.

Nu undrar jag, känner nån av er till bra affärer i jönköpingstrakten där man kan känna på o pröva flera olika märken? Stadium, Intersport, och Team Sportia känner jag till, men det måste finnas fler affärer med större inriktning på just outdoor?

Mvh
Per

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg