Ny skaljacka

Re: Tierra Prime

thomas6603; sa:
Skulle nog ha haft nånting mittemellan då en skaljacka egentligen ska vara lite tajt, om jag har förstått rätt.

Glöm inte bort att skaljackan är till för att ha 2-3 olika tjocka värmeplagg under, helt beroende på väder dock, men den är till för alla väder och då är det inte så välplanerat att köpa en skaljacka som det inte ryms nåt värmeplagg under.

Jag funderar också på att köpa en Prime, vad säger ni som har den om den? Bra ventilationsmöjligheter? Skyddar den bra mot regn och vind eller är det något som kunde vara bättre då?

Mvh Mattias

Jag har...

... en Tierra Interpido, som iofs är några år äldre... och jag har följande kommentarer:

Dragarna till dragkedjorna har gått sönder flera gånger. Detta har Naturkompaniet/Tierra fixat utan problem, dock med viss väntetid eftersom dom behövt skicka jackan... Detta är nog åtgärdat på nya modellen.

Ventilationen i sidorna är inte helt optimal eftersom kardborren stänger igen för tätt även om man har öppnat dragkedjorna helt. Kolla om dom fixat det.

Mycket skön jacka med mycket stretch i materialet. Passformen är kanon. Den är snygg.
Jag tycker att jackan är något tät.
Huvan kunde varit något mer följsam vid kyla.

Jag har använt den vid skidturer, skridskoåkning, vandring, klättring och mycket till vardags såklart...

Jag är nöjd med den, men inte mer... Förhoppningsvis så är nya versionen bättre...

Allmänt om G-tex

I reklamens värld är det bättre än färdigskuret bröd. I verkligheten är alla sorter för täta för mig....givetvis är det mitt fel att jag avger så mycket fuktighet genom mina svettkörtlar, men för mig blir det kondens på insidan av skaljackan oavsett membramtyp, om det inte är frost ute så det blir is.
Det finns inget bättre och ännu är jag inte nöjd...
En vindblus fungerar 90% av tiden för mig och en regnjacka när så behövs eller det är rast....
G-tex trivs bäst i garderoben, o dyra galgar...

Go tur

e-vent

Jag gillar e-vent, tycker den är bäst på marknaden jusst nu, om du inte vill köpa klättermusen, så har lowe alpine haft e-vent på sina kläder ( har en själv), men dom har väl bytt ägare nu, så jag vet inte vad dom har idag..., VauDe har också haft e-vent, kan ju kolla det...!!??
// Pär

Re: e-vent

PFE; sa:
Jag gillar e-vent, tycker den är bäst på marknaden jusst nu, om du inte vill köpa klättermusen, så har lowe alpine haft e-vent på sina kläder ( har en själv), men dom har väl bytt ägare nu, så jag vet inte vad dom har idag..., VauDe har också haft e-vent, kan ju kolla det...!!??
// Pär

Event har också Lundhags o Engelska Rab bla annat, rab håller bra priser o o bra vikt o lösningar, kolla hemsidan wwww.rab.uk.com
Ps k-musen har gått tillbaka till cutan i stretch i stor utsträckning

E-vent delaminering

Jag tror dom bytt material i sina kläder pga många reklamationer.

Jag har själv reklamerat några Klättermusenplagg och det har flera av mina kompisar också gjort. Klättermusen har alltid varit mycket tillmötesgående att ha att göra med men det är ändå nesligt att behöva reklamera en så pass dyr jacka.

Till klättermusens försvar kan sägas att det i alla fall jag känner till varit materialet som bråkat, inte konstruktion eller sömnad. Andra tillverkare borde med andra ord kunna få samma problem med sina E-vent plagg.

Huruvida E-vent andas bättre än Cutan eller Gore Tex är en akademisk fråga tycker jag - öppna upp lite i halsen istället *ler*

Uffe

Har precis varit i samma situation

och landade på en Millet K-jacket, hyggligt pris och bra recensioner. Och nu hade Addnature ett erbjudande som minskade priset med 700 så den landade på 3200...
// Janne

Re: E-vent delaminering

Schneeberger; sa:
Jag tror dom bytt material i sina kläder pga många reklamationer.

Jag har själv reklamerat några Klättermusenplagg och det har flera av mina kompisar också gjort. Klättermusen har alltid varit mycket tillmötesgående att ha att göra med men det är ändå nesligt att behöva reklamera en så pass dyr jacka.

Till klättermusens försvar kan sägas att det i alla fall jag känner till varit materialet som bråkat, inte konstruktion eller sömnad. Andra tillverkare borde med andra ord kunna få samma problem med sina E-vent plagg.

Huruvida E-vent andas bättre än Cutan eller Gore Tex är en akademisk fråga tycker jag - öppna upp lite i halsen istället *ler*

Uffe

Nja nu finns det märken som säljer avsevärt många fler jackor i världen än Klättermusen. Tänkte primärt på Vaude. De skulle nog ganska snabbt sluta med eVENT om de hade en för stor andel reklamationer.

MVH

Christian

Tierra eller Bergans. Om jag skulle skaffa gore-tex nu skulle det varit något av Bergans. Bergans produkter är typ obefintliga där jag bor. Men om man "tjatar" lite snällt kanske Utebutiken tar hem.

L (har bara läst rubriken)

e-vent

Jepp , alla märken, kan man få problem med, så är det, andasfunktion kan man alltid diskutera, bäst är att läsa och skapa sig en egen uppfattning om vad som verkar bra, och köra på det, sen får tiden utvisa vad som var rätt och fel.
Har man lite otur så får man ett sk. " måndags ex". så är det, då får det heta klättermusen, tierra, vaude, lowe alpine mm. men fel gör alla i en produktion..., jag har och har haft både tierra, vaude, lowe alpine, fjällräven, alla dom har funkat bra, ska jag hålla fram vilken/vilka som jag tycker har varit lite bättre, så blir det nog tierra och lowe alpine ( tierran är före fjällrävens tid) lowe alpine har jag jusst nu( e-vent)&( tripelpoint)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skogsrå70 Lättare skaljacka m avtagbar/stuvbar huva? Kläder 5
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Mr. T Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg