Skaljackor behövs det?

Min skaljacka (Haglöfs Helium)får följa med på de flesta aktiviteter:
paddling,skidåkning,skogspromenad,klättring,skridskoåkning,cykling,gå på stan,camping,fiske,pulkaåkning med mera ,med mera.
Varför skulle den inte få följa med på fjällvandringen?
Den fungerar ju klockrent både som skydd mot vatten och vind.

/Emanuel

PS/ det är ju faktiskt helt frivilligt att köpa en "dyr" skaljacka från ett stort märke med goretex. Men jag tycker det känns som en trygghet att ha just goretex och inte någon billigare kopia. Det vore synd om grejjerna skulle hindra en från att uppleva det där lilla extra. /DS
[Ändrat av prylManne 2006-09-22 kl 00:50]

Instämmer helt med Rungá. Bättre med en regnjacka med diffussionsegenskaper än en regnjacka som är helt tät både utifrån och inifrån.

Raskesven

Nordesjö; sa:
Raskesven; sa:
Instämmer helt med Rungá. Bättre med en regnjacka med diffussionsegenskaper än en regnjacka som är helt tät både utifrån och inifrån.

Såklart. Men ingen har väl egentligen förespråkat heltäta regnjackor?
Tillverkas såna ens idag?

och, jag skulle gärna se en kvalitetsjämförelse mellan sömmar mm hos en Haglöfs GoreTex-jacka och en Haglöfs Proof-jacka (deras egna material, eller "den billigare kopian"), respektive mellan en Marmot GoreTex och en Marmot Precip Plus-jacka.

Om vi tar det senare exemplet, hur kan det komma sig att Marmots Cloudlight Jacket (i egna skalmaterialet "Membrain") är dyrare (275 dollares) än deras Minimalist Jacket (med Shadowlight N-140 R Gore-Tex® PL3) som går loss på 250 dollar. (enligt Marmots egen hemsida). Skulle de våga skinna någon på så mycket slantar för en produkt där materialet bara är "en billigare kopia"? Eller kan det vara så att det finns flera material som har olika egenskaper, där det är svårt att säga vilket som är bäst, och framförallt vilket som är bäst i förhållande till sitt pris?

Skalplagg är väl ett ord som kommer från resonemang om flerskiktsprincipen; med baslager, isolerande lager och skal. På något sätt har "skaljacka" då kommit att betyda en vattentät, "andande" vindtät jacka av lite stadigare material. Vikter på 500-1000 g eller så. "Regnjackor" är i princip samma typ av jackor, fast i tunnare, lättare material med färre detaljer.

Alla plagg som är vattentäta är väl per definition även vindtäta, så när plagg av tyg som släpper igenom en viss mängd ånga kom så såg många (t ex marknadsförarna) möjligheten att skapa "allt-i-ett-plagg". Problemet är dock att alla mextex-vävar släpper ut VÄLDIGT lite vattenånga. Och ännu mindre när det regnar och temperaturskillnaderna mellan insidan och utsidan är ofördelaktiga. Dvs just i den typ av väder då man behöver dem.

Som påpekats så finns det ju idag knappast några "regnjackor" eller "skaljackor" som inte "andas" och därmed känns för min del valet ganska enkelt. Under förutsättning att jackan håller tätt mot regn (inte alltid garanterad med de lättaste varianterna/materialen) så väljer jag den lättaste. Eftersom jag inte använder den annat när det regnar så kan den vara av ett mindre slitstarkt material.

Mot vinden använder jag en vindblus av riktigt tunn och lätt syntet. De här plaggen luftar som regel väldigt bra och släpper ut kondens. Det är för mig obegripligt varför man skall gå i regnkläder när det inte regnar. Man går ju inte i vinterkläder när det är varmt utan tar på sig kläder anpassade efter vädret.

Skillnaden i praktiken mellan material som andas olika bra, Goretex vs Sympatex vs eVent etc, tror jag är ganska liten. Ingetdera materialet andas ju särskilt mycket bättre än en svart plastsäck. Den stora skillnaden mellan olika svettbelastningar i dessa täta kläder har att göra med hur man använder dem. Det betyder i klartext ventilationsmöjligheterna. Och pit-zips och ventilerande fickor i all ära, men den stora ventilationsmöjligheten erbjuder det långa blixtlåset framtill. Man bör alltså inte stänga en regnjacka mer än absolut nödvändigt. Om regnet piskar framifrån kan en användbar lösning vara att ta på regnjackan bakochfram, låta ryggsidan skydda bröstet och i övrigt vara oknäppt på baksidan av kroppen, där ju ryggsäcken skyddar ganska bra. Jag har testat detta och funnit att det funkar förvånansvärt bra.

Jörgen

Broder NUI,

jag hàller med om det mest som du ságer, men vill ändà fór debatt-ordningens skull diskrepera lite látt i följande:

- ett bra membranplagg andas ganska sà mycket báttre án en svart sopsäck; alla som lást Dante vet att det finns mànga nivâer inom sjálvaste helvetet.

- en tunn, látt och superventilerande regnjacka är ju bra pà mànga vis, men har en ganska begránsad förmàga att stoppa vätan utifrân om man jämför med ett ett mer bepansrat skalplagg.

Alla varianter finns att fà tag pà, det ár bara för va och en att prioritera: ingen har rätt (förutom jag), ingen har fel.

Re: Skaljacka

Eftersom den inte har foder, så var det snarare utformande och passform som spelade roll. Fungerar bättre vid fysisk ansträngning än det regnstället som jag har.

Mvh Casi

NUI; sa:
Problemet är dock att alla mextex-vävar släpper ut VÄLDIGT lite vattenånga. Och ännu mindre när det regnar och temperaturskillnaderna mellan insidan och utsidan är ofördelaktiga. Dvs just i den typ av väder då man behöver dem.

Jag som använder en membranjacka i stort sett dagligen höst, vinter och vår (dessutom samma jacka) tycker att den släpper i alla fall igenom tillräckligt med vattenånga för att jag inte ska bli blöt av kondens ens när jag går med packning. Och regn stoppar den bra så jag behöver inte stanna och ta på mig nån regnjacka.

Jag kombinerar olika tröjor och/eller västar under den. Fleecetröja, fiberpälströja, fiberpälsväst (hemmagjord av gammal för liten tröja) eller dunväst.

(På sommaren kör jag för det mesta utan skal, då har jag poncho med till vardags ifall det börjar regna och ITABs Packaway när jag är ute med scouterna.)

Jag tycker ocksü att membranplagg samlar mindre fukt än helt täta plagg, det är därför jag använder dem. Men nog blir jag svettig i dem om jag anstränger mig mer än vad jag gör i busskön.

Är det någon som har siffror på ånggenomsläppligheten för en svart plastsäck, för Goretex Paclite och för Pertex Quantum som ju används i superlätta vindblusar och sovsäckar?
Det vore mycket intressant att få hårda fakta här.

Jörgen

"Unrivalled levels of breathablity".

NUI; sa:
Är det någon som har siffror på ånggenomsläppligheten för en svart plastsäck, för Goretex Paclite och för Pertex Quantum som ju används i superlätta vindblusar och sovsäckar?
Det vore mycket intressant att få hårda fakta här.

Ja, det intressanta är egentligen inte att jämföra membran mot sopsäckar, utan mot tätvävt tyg, eftersom det är så de alltid har marknadsförts.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg