Skaljackor behövs det?

Raskesven; sa:
NUI; sa:
.....
Eftersom jag inte använder den annat när det regnar så kan den vara av ett mindre slitstarkt material.
.....
Jörgen
Vad använder du i busk/trädbevuxen terräng som är dyngsur efter nederbörd?

Raskesven

Än så länge har jag klarat mig med byxholkar och ev regnshorts i sådan terräng. I de flesta fall kan man även använda paraply. Det går naturligtvis att tänka sig en så tät och ogenomtränglig snårskog att den når ända upp till hjässan, men i min erfarenhet är den sällsynt. Men om det skulle uppträda så tar jag så klart på mig regnjackan. Det är ju inte så att en mindre slitstark regnjacka än de värsta pansarmonstren faller sönder som toapapper när de blir blöta. Men de kanske har några års kortare livslängd än tung-varianterna.

Jag vet ju att du är skeptiskt till tunna vävar och ofta lyfter fram just frågetecken kring hur de klarar sig i ogenomträngliga busksnår som man ändå måste tränga igenom. Och än så länge har varken tunna vindblusar eller tunna byxor trasats sönder på kroppen på mig.

När jag följde Lainio älv häromveckan tvingades jag bitvis genom de tätaste och mest mostspänstiga videsnår jag någon sin haft glädjen att stöta på. Trots detta visar mina tunna blå, hemsydda byxor inte ens något nämnvärt slitage. Jag kände mig faktiskt mycket nöjd med just det. Men även om det skulle gå hål så är ju inte det något större bekymmer. Med lite vävtepj fixar man ju även vattentäta plagg så att man kan fortsätta sin vandring. När man kommer hem är det sedan bara att lappa.

Jörgen

Re:

Nordesjö; sa:
Ja, det intressanta är egentligen inte att jämföra membran mot sopsäckar, utan mot tätvävt tyg, eftersom det är så de alltid har marknadsförts.

Det är ju det som är felet. De har marknadsförts på fel sätt.

Vi är ju flera som säger att vi använder membranplagg för att slippa ta av oss regnkläderna så fort det slutar regna. Eller för att slippa ha dubbla jackor med oss.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg