Skaljackor behövs det?

För en gàngs skull är jag benágen att hàlla med Nordensjö:

Skal(jacka) är det plagg (jacka) man har ytterst i ett system att klá sig lager-pà-lager.

Skalet ska skydda mot vádrets makter, exempelvis vind och/eller väta.

Beroende pà klimat, váderlek, ârstid och anvándnings-ambience bör skalet vara mer eller mindre regn-tätt, samt mer eller mindre tâligt mot abrasion.

Exempel:
vid en promenad hemmavid ár slitsyrkan pà materialet mindre viktig án vid bekláttring av ett högt berg.

Vid skidtur pà kalfjállet en smállkall februari-dag ¨behöver skalet inte vara det minsta vattentátt.

etc, in i det oändliga.

man bör frigöra sig frân vanförestállningar och börja fundera i egna, kreativa banor va gáller sin dagliga outdoor-dräkt!

För att svara pà ursprungsfràgan: oftast ja: fràgan ár vilken sort!

Tack alla rara som är så gulliga och gett sig tid och svarat på min fråga angående skaljackor.

När man pratar med folk som arbetar i affärer där dessa skaljackor säljs kan man tro att man kommer att frysa, bli sjöblöt samt att orkanvindarna kommer blåsa rätt igenom.
Men jag har ingen tanke på att paddla kajak i polartrakterna, gå över nordpolen, klättra över något isberg.

Utan jag tänkte bara gå en 2-veckors sommartur i fjällen. Fotografera, titta på djur, fiska och bara vara.
Så det bästa man då gör är att fråga Utsidan om råd vilket jag fått.

Så man kan sammanfatta det hela med: vettig regnjacka, en gosig och varm tröja, ett plagg som det inte blåser rakt igenom. Lämna allt bra o ha hemma, och på med ett glatt humör.

Re: Skaljacka

Håller med föregående inlägg, med en brasklapp.

Förra midsommar råkade jag ut för minusgrader och snöfall. Då hade jag en goretext-skaljacka och regnbyxor. Då var jag glad att jag hade med goretext istället för en enklare regnjacka, men inte bägge två.

Mvh Casi

Peikko; sa:
...
När man pratar med folk som arbetar i affärer där dessa skaljackor säljs kan man tro att man kommer att frysa, bli sjöblöt samt att orkanvindarna kommer blåsa rätt igenom.
...
Så man kan sammanfatta det hela med: vettig regnjacka, en gosig och varm tröja, ett plagg som det inte blåser rakt igenom. Lämna allt bra o ha hemma, och på med ett glatt humör.

Helt riktigt!

Om man vill så kan man byta ut den varma tröjan mot en dunjacka. Det gjorde jag, och det var jätteskönt att kunna dra på sig dunjackan när vi stod still/på kvällen/på morgonen! Dessutom sov jag med den när det var minusgrader, och hade den som huvudkudde när det var plusgrader. Det var helt toppen att ha med dunjacka!

Fördelen med en tjock tröja är att man kan ha den under regnstället om det regnar. Det regnade ganska mycket under våran fjälltur, så det blev till att rasta utan förstärkningsplagg. Lite ruggigt, men det gick ju...

Det finns en liten skillnad mellan en regnjacka och en texmex jacka (ett skalplagg med ett diffusionsmembran typ GoreTex, Dermizax e-vent eller annat).

När jag går i regnet i min texmex jacka blir jag givetvis blöt av svetten på insidan men inte av regenet på utsidan. Tro inget annat! Texmex jackor har den egenheten att diffunderingen funkar bäst när det inte regnar.

Det samma gäller mannen som har en regnjacka, han blir blöt av svetten på insidan.

När det slutar regna fortsätter jag att gå med texmexjacka på mig men börjar torka upp under jackan eftersom diffunderingen sätter igång när fukten minskar på utsidan. Denna diffundering boostas av min kroppsvärme, går alltså snabbare.

När jag stannar upp kan det blåsa kallt. Jag behöver inte ta av mig texmexjackan eftersom jag torkar fast jag har den på mig.

Vad gör mannen med regenjackan som är tät och inte diffunderar. Han måste av med jackan för att torka. Han torkar kanske snabbare men det finns en risk att ha torkar så snabbt att han börjar frysa. Vad gör han då? Jo han plockar fram en jacka till för att värma sig eller hålla vinden borta.

Genom att jag anvädner min texmexjacka behöver jag inte klä av och på, den skyddar mot vinden och jag håller mig varm i mitt ullunderställ. Fryser jag mer drar jag på mig en fleectröja och trots detta torkar ullunderstället eftesom allt diffunderar.

Är texmexjackan värd sina 3 papp? Det får du avgöra själv, jag köpte en för 2 600 i somras.

Jag var inne på TeamSportia en kortis och klämde lite på en sån här trevlig 215 gram tung regn/skaljacka (Haglöfs LIM Ultimate) i GoreTex:

Lim_Ultimate_Antrac_400x400.jpg

Nu ska jag bara vänta tills den reas ut...

Faktum är att man nog kan göra den ännu lättare. Jag har aldrig i hela mitt liv använt snörena de stoppar i nederkanten på jackorna. Snöret kan jag nog ta bort och kanske spara lite till vikt på.

Av mitt gamla regnställ ska jag sy en dagtursryggsäck.

Om en sådan här jacka andas bra när det inte regnar, så undrar jag om man kanske klarar sig med enbart en sån här jacka och byxor? Alltså att man kan lämna vindstället hemma? Vindställsbyxorna kanske kan följa med ändå, de väger ju knappt nåt och är vansinnigt sköna att gå i. Men vindställsjackan kanske man kan skippa?

Mera regnjackor

JonathanW; sa:
^_^; sa:
Om en sådan här jacka andas bra när det inte regnar...
Nej, det gör den inte. Jag hade inte skippat vindställsjackan.

(Jag har förvisso inte en exakt likadan jacka, men en Norröna Falketind som också är i gtx paclite)

Mm, du har nog rätt.

Om man inte vill bli ruinerad så finns ju Marmot Essence (som blev bäst i test i Utemagasinets regnställstest) eller Marmot Precip som fått fina recensioner här på utsidan. Jag menar; Ska jag ändå behålla mitt löparvindställ så kan jag ju lika gärna köpa ett billigare regnställ.

L_MARMOTESSENCEJKT.jpg

L_MARMOTPRECIPJKTW.jpg

Essence väger typ 175 gram och kostar 1395 kr och Precip väger 315g och kostar ju bara 945 kr.
Priserna är på Addnature. Fast enligt Utemagasinet ska tydligen Essence-jackan bara kosta 1000kr...

Re: Mera regnjackor

^_^; sa:
Essence väger typ 175 gram och kostar 1395 kr och Precip väger 315g och kostar ju bara 945 kr.
Priserna är på Addnature. Fast enligt Utemagasinet ska tydligen Essence-jackan bara kosta 1000kr...
Ja, priset på Haglöfs LIM motiveras nog endast av att den jackan görs med Gore-tyg, med deras garantier (ja, garantierna är kanske inte värda ett skit för konsumenten, men de betyder nåt för den som vill göra kläder med Gtex). Annars har en Marmot Precip t ex ärmhålsventilation, två fickor och kostar knappt hälften av en LIM (är <100g värt 1000 spänn?). I mitt tycke gör inte materialet så mycket: svettas du, så svettas du oavsett om det är Gore-Tex XCR (med 25% bättre genomsläpplighet, wow...) eller Marmot Precip (MHW Conduit, ME DriLite etc). Det intervall i aktivitet när Gtexen för någon skillnad är helt enkelt för smalt; det täcker inte in t ex fjällvandring eller lätt jogg >20 min. Således är det i det närmaste värdelöst, och absolut inget jag tänker lägga pengar på. Ska jag prompt ha en "skaljacka" för skidåkning etc, så skulle jag ta en i företagets egna "plagiatmaterial" (MHW Conduit, ME DriLite etc) istället för G-tex, som är nästan lika bra, men till 1/2-1/4 av priset.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg